c_300_250_16777215_10_images_68642.jpg

پایگاه خبری ترکمن سسی: حادثه اندوهبار منای سال 94 هیچگاه از اذهان عمومی به ویژه مردم مومن ترکمن صحرا پاک نخواهد شد.


 روزی فراموش نشدنی و سرنوشت ساز در حالی که فقط یک گام تا اتمام مناسک یک ماهه حج تمتع باقیمانده بود، به یکباره بسیاری از زایران خانه خدا در تنگنای خروجی مسیر گرفتار آمدند و گرمای طافت فرسا نیز مزید علت تا تعداد زیادی از حجاج در فصل داغ تابستان و ازدحام و گرمای طاقت فرسای سرزمین حجاز، زیر فشار و آوار جمعیت تشنه لب به دیدار حق شتافتند.

عروج اینگونه مسافران سرزمین وحی اندوه سنگینی بر دل خانواده های آنان افکند که تنها با صبر جزیل از طرف خداوند و همدردی و سهیم شدن عموم مردم منطقه آلام و غم های این عزیزان تسکین می یافت.

انصافا این حادثه گذشته از همه سختی هایی که داشت نشان داد که انسجام و اتحادی که از آموزه های اسلامی مردم مومن منطقه نشات می گیرد در برهه های سخت از ویژگیهای اجتماعی آنهاست و این گونه دردهای بازماندگان این حادثه جانگداز به صورت جمعی و مردمی تسکین داده شد.

سرنوشت انسان ها این چنین غیرقابل پیش بینی و به یکباره اتفاق می افتد و چراهای زیادی بی پاسخ باقی می ماند. اما امسال گزارش ها از اوضاع و احوال مساعد کاروان های حاضر در سرزمین منا در حج امسال خبر می دهد، لیکن این فرایند پس از تجربه تلخ منای 94 مورد رعایت قرار گرفت.

 معمولا در پس اتفاقات این چنینی؛ بسیاری اما و ممکن ها به ذهن آدمی متبادر می شود که اگر رعایت می شدند، حادثه منای 94 رقم نمی خورد و عزیزانی که به آن شکل مظلومانه از میان مان رخت بربستند، امروز در میان ما بودند.

ما آدم ها عادت داریم شکل هر اتفاق بد و ناگواری  را در ذهن خود به ترسیم کشیده و به همدردی با فرد یا افراد حادثه دیده می پردازیم. اتفاق افتاده است که روزها و حتی هفته ها در مصیبت و ماتم بسر می بریم. گاهی باید از زاویه ای دیگر و نگاهی نو به ماجرا نگریست. به این فکر کنیم که روح انسان های شهید حادثه منا به کجا پرکشیده اند؟

سرانجام کسانی که رفتند و برنگشتند چه بوده است؟ بی گمان خدای معتال معامله دیگری با بندگان صالح و شایسته اش دارد. برای شهدای منای سال 94 رفتن به معنای دل کندن از لذت های معنوی و دنیوی نبوده است. بدون شک آنها رفتند تا به وصال خود برسند. همان هایی که بندگی الله را به بردگی دنیا ترجیح داده و در سرمنزل نهایی فرود آمدند. خدای متعال خود پناه گاه بندگانش است. گاهی خدا خود بندگان خوبش را به آغوش می گیرد.

در کنار همه این نگاه ها آنچه مسلم است شهدای منا در پاکی و مظلومیت واقعی به ندای حق لبیک گفتند و همواره یادشان به نیکی در دل مردم جای دارد.

سرویس مذهبی ترکمن سسی

دیدگاه‌ها  

0 #1 محمد 1397-06-03 10:54
این شهداء با لباس احرام و در حال عبادت و بندگی خداوند و با لب تشنه، مظلومانه به شهادت رسیدند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر