c_300_250_16777215_10_images_1_70911.jpg

ترکمن سسی - مردم استان گلستان و بخصوص ترکمن صحرا امسال نوروز و بهار را به گونه ای متفاوت آغاز کردند! متفاوت تر از همه سال ها و دهه های گذشته! کمتر کسی پیدا می شود که نوروزی مثل نوروز امسال را در این استان به خود دیده باشد.


این روزها مهمان ناخوانده ای به نام سیل به این استان وارد شده و بلایی بر سر مردم این دیار آورده است  که در تاریخ کمتر تکرار می شود.
معلوم نیست مردم ایران از دست این نوع مهمانان ناخوانده کی رهایی خواهند یافت ولی آنچه که معلوم است و مردم با پوست و تن شان آن را احساس می کنند، تبعات وحشتناک و خسارات جبران ناپذیری است که این مهمانان بر گرده این مردم بیگناه تحمیل می کنند.
مقوله سیل را از همان اول به مردم این گونه قالب کردند که در زمره پدیده های طبیعی مانند زلزله، طوفان و مانند اینها است که ظاهرا بشر نمی تواند آنها را مهارکندواگر سیل آمد مردم راهی ندارند جز فرار از مقابل این اژدهای همه چیز خوارکه هر چیز را که در مقابلش قرار داشته باشد، می بلعد و نابود می کند!
ولی آیا این مهمان ناخوانده که استان گلستان را از بدو تاسیسش در سال 76بارها مورد آسیب ها وخسارت های جبران ناپذیرش قرار داده است،واقعا یک پدیده طبیعی غیرقابل مهار است؟
این سئوال را امروز همه مردم بخصوص مردم سیل زده گلستان از مسئولان تراز اول کشور، استان و بخصوص متولیان اصلی امور آب، خاک، انرژی و سدها می کنند.
در گذشته ممکن بود این گونه حوادث را به قضا و قدر حواله داد و با تحریک و تهییج احساسات پاک مردم برای کمک به سیل زدگان سر و ته قضیه را هم آورد و این سئوال و ده ها سئوال مرتبط به آن را به بوته فراموشی سپرد و با سوء استفاده ازانحصار رسانه ها، تازه از مردم طلبکار هم شد که بله ما هشدار داده بودیم!! اما مردم با ساخت و سازهای غیراستاندارد، رعایت نکردن حریم رودخانه ها و مواردی این چنینی زمینه این خسارات را خودشان فراهم کردند!!
اما امروز یک نوجوان در دورترین روستای سیل زده در شرق استان گلستان هم با یک جستجو در گوگل به راحتی به پاسخ این سئوال دست می یابد، پاسخی که مسئولان ما همیشه از آنها گریزانند، چرا که آن نوجوان پس از یافتن این پاسخ در ذهنش این سئوال بزرگ مطرح می شود که چه تفاوتی بین مدیران کشور من با مدیران کشور هلند است که با یک روش علمی و مدیریت کارآمد نه تنها سیل را از همان اول مهار کردند بلکه تکنولوژی مهار سیل را دارند به کشورهای دیگر صادر هم می کنند.
یورونیوز در مطلبی تحت عنوان « هلندی ها، استاد پیشگیری از سیل » نوشته است: سیل بندها، از جمله سیل بند ۳۲ کیلومتری «آفسلوییتدایک» مردم هلند را در مقابل بالا آمدن سطح دریا و خطر سیل محافظت می کنند. بدون این سازه ها، زندگی و خانه و کاشانه ۱۲ میلیون نفر از جمعیت این کشور زیر آب خواهد رفت.
در ادامه این مطلب از قول مدیر برنامه پیشگیری از سیل هلند آمده است: «برای مقابله با پیامدهای قابل پیش بینی تغییرات آب و هوایی، ما حتی ضریب متغیر بزرگتری را در نظر گرفته ایم. بطور مثال اگر میزان بالا آمدن سطح آبها در صد سال آینده را پیش بینی کرده باشیم، حتما یک متر دیگر به آن اضافه می کنیم.»
این مطلب این گونه ادامه یافته است: «هلند در سه جبهه با سیل مقابله می کند: شن ریزی سواحل برای افزایش حجم و ارتفاع آنها، عریض کردن بستر رودها برای کنترل سیلاب و ایجاد شبکه سیل بند بطول ۱۷ هزار کیلومتر در سراسر کشور. هلندی ها منابع مالی و انسانی قابل توجهی در این بخش سرمایه گذاری کرده اند و اینمهارت را به کشورهای دیگر صادر می کنند. هلند پس از توفان کاترینادر ایالتنیواورلئان آمریکا و همچنین در جاکارتا، پایتخت اندونزیسازو کارهای پیشگیرانه ساخته است. هلندی ها با سرمایه گذاری برای امنیت خود، پیشگیری از سیل را به صادراتی به ارزش هفت میلیاردیوروتبدیل کرده اند.»
لطفاستاد مدیریت بحران استان و بخصوص مدیران امور آب و خاک و سدهای استان گلستان به این پرسش های این نوجوان روستایی گلستان و اکثریت شهروندان این استان پاسخ دهند که شما مگر مسئول و متولی حوادث غیرمترقبه!! از جمله سیل نیستید، این حادثه مگر فقط امروز و امسال اتفاق می افتد که شما مثل همیشه غافلگیر شدید! شما مگراز بیت المال حقوق نمیگیرید که وظایف قانونی خود را به بهترین نحو انجام دهید؟ مگرمهم ترین وظیفه شما جلوگیری از آسیب وارد شدن به جان و مال مردم درعرصه ماموریت قانونی شما نیست؟
شما مگر نمی توانستید مثل مسئولان کشور هلند از همان اول با اندیشیدن تمهیداتی علمی و با هدایت صحیح آب ها سیل را مهار کنید؟ پس این پیشرفت های علمی شما کجاست که صدا و سیمای انحصاری شبانه روز آن را تبلیغ می کند؟
مسئولان محترم! شما برای پاسخ به این سئوالات دو راه بیشترندارید، یا مثل همیشه فرافکنی بکنید و زمان و زمین و مردم را مقصر جلوه بدهید و با فرار به جلو در پناه رسانه های قدرتمند خود، طلبکار هم بشوید، یا اینکه ضعف و تقصیر خود را بپذیرید و مرد مردانه و متواضعانه از مردم عذرخواهی کنید و ازمسئولیت های خود استعفا بدهید!
اگر راه اول را مانند گذشته می خواهید در پیش بگیرید که به ضرس قاطع این گونه خواهد بود بنده کوچک و همه کسانی که در طول این سال های طولانی در مقاطع و موارد مختلف چوب بی تدبیری های شما و مدیران پیش از شما را خورده اند، عاجزانه تقاضا داریم که حالا که اراده ای برای تغییر شرایط مدیریتی کشور وجود ندارد، شما بالاغیرتا لطفی درحق این مردم بکنید و اجازه بدهید کسانی که اهل این کار هستند وارد این عرصه شوند، من مطمئن هستم مردم بزرگوار حاضر هستند حتی به شما دوبرابر حقوق و مزایایی که الان می گیرید به حساب شما بریزند تا شما درکنار بایستید و در اموری که در این چند دهه اخیر موفق نبودید، دخالت نکنید! بگذارید مردم بیش از این، چوب بی تدبیری ها و ناکارآمدی ها را که از چپ و راست و از بالا و پایین بر سرشان فرود می آید، نخورند!
امروز مردم بی دفاع ترکمن صحرا در محاصره سیل بنیان کن گرفتار شده اند، سیلی که در گذشته نیز چندین بار این شهر را درنوردید و مسئولان پس از هربارفروکش کردن سیل، تنها کاری که کردند قول دادند از پول همین مردم به آنها وام چندرغاز بدهند و این داستان تلخ سیل مکرر در شهرها و روستاهای استان گلستان است.
همه مجبوریم بپذیریم که این حادثه و حوادثی از این دست در این کشور و بخصوص در این استان نقطه پایانی ندارد، اما مجبور نیستیم این را هم بپذیریم که پرداخت هزینه های سنگین بی تدبیری های مدیران توسط مردم هم پایانی نداشته باشد.
تاج محمد کاظمی  







دیدگاه‌ها  

0 #1 علی 1398-01-05 11:34
احسنت
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر