c_300_250_16777215_10_images_72735.jpg

ترکمن سسی - طاهر جانی: شمارش معکوس جهت ثبت نام رقابت های یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شروع شده است.

با اینحال و برعکس سال های گذشته  روند فعالیت های انتخاباتی در کلیه حوزه های انتخاباتی استان گلستان به غالبا صورت دیدارهای چهره به چهره و پاره ای معدود جلسات خانگی دنبال شده و به هیچ وجه شور و اشتیاق مثال زدنی ادوار پیشین در نزد فعالان و صاحب نظران مناطق مختلف دیده نمی شود.

در حوزه غرب گلستان تنها تعدادی از داوطلبین احتمالی از جمله  سید جواد حجازی، احمد سردازاده، غلامحسین پسرک لو از حوزه بندرگز و کردکوی و همچنین یوسف بسنجیده، علی پورقاز، عبدالجلال ایری، رجب محمد آبادی و قورلی زاده از بخش ترکمن نشین توانسته اند جلساتی را با حضور مردم ترتیب دهند. دراین بین داوطلبین دیگری هم مانند عبدالعزیز کلته، یحیی ایری، مجید آرخی و مسعود کلته هم هستند که تلاش دارند با شرکت در مجالس و مناسبت ها بخت خود را باز نگه دارند.  

شنیده می شود محمد جواد نظری مهر نماینده سابق مجلس و مهران شکیبایی محتمل ترین شانس پیروزی در دوره دهم نیز به جمع مدعیان کنونی خواهند پیوست، لیکن هیچگونه تحرک خاصی از سوی آنها دیده نشده  است. نازمحمد ولی پور نماینده ادواری مجلس نیز همچون ایام مشابه در حوزه بسر می برد و دیدارهای نزدیکی با مردم داشته است.
به نظر می رسد وی در ایندوره هم از قورلی زاده حمایت بعمل آورد؛ هر چند که  تمایلش برای همراهی یوسف بسنجیده درمجالس مردمی ملموس بوده است. فعالان انتخاباتی بیشترین سرکشی یک داوطلب غیر بومی به بخش ترکمن نشین را مربوط  به سید جواد حجازی دانسته و شانس پیروزی این مدیر شبکه سابق بهداشت  بندرگز را بالاتر از سایرین عنوان می کنند. عزیز چوگان لیدر انتخاباتی حجازی تلاش دارد تعداد بیشتر از اصناف را به نفع طرفداران وی بیفزاید.

 صاحب نظران در بندرترکمن و گمیشان کماکان منتظر زمان ثبت نام و اعلام اسامی کاندیداهای رسمی از سوی شورای نگهبان بوده و فعلا از پیوستن به تیم های انتخاباتی خود داری می ورزند.
با توجه به احتمال عدم ثبت نام از سوی رامین نورقلی پور در دوره آتی، اصلاح طلبان ترکمن تمرکز خود را بر روی یوسف بسنجیده، قورلی زاده و شکیبایی معطوف کرده اند. برخی چهره های کهنه کار نگرانی  خود را بابت ثبت نام داوطلبین کم سابقه پنهان نکرده و براین باورند تایید هر یک از افراد مبتدی زمینه ساز چند تیکه شدن آرای مردم شده و شانس پیروزی کاندیداهای مجرب را کاهش خواهد داد.

فرشید کلته کاندیدای دوره چهارم شورای شهر بندرترکمن در اینباره می گوید: شاید بسیاری از کسانی که برای اولین بار به چنین میدانی وارد می شوند  تصور می کنند  تجربه انتخابات گذشته دوباره تکرار شود. بنده فکر نمی کنم این اتفاق مجددا رقم بخورد و از سوی دیگر اگر قرار باشد در این حوزه اجماعی رقم بخورد این عرصه در اختیار چهره های شناخته شده خواهد بود.

در حوزه آق قلا رشید نافعی، فرهاد توماچ، عبدالغفور امانزاده و عبدالغفار رادمهر ورودشان را به انتخابات قطعی کرده اند. بر اساس شنیده های تایید شده پس از ورود توماچ به عرصه انتخابات، وی و امانزاده تلفنی صحبت کرده اند. در همزمان عبدالرحیم سن سبلی نزدیکترین لیدر امانزاده و عبدالله توماچ از بستگان فرهاد توماچ رایزنی هایی را با گروه کوپری به انجام رسانده اند.

یک فعال آق قلایی در مورد اعلام دیر هنگام توماچ برای کاندیداتوری در انتخابات چنین توضیح می دهد: وی در دو دوره قبل از اقبال مناسبی برای راهیابی به مجلس برخوردار بود و نیاز چندانی نمی دید که ورودش را از ابتدا اعلام کند. البته این مسئله را نیز باید در نظر گرفت که شرایط شرایط هر دوره انتخابات با دوره های گذشته متفاوت است و بطور قطع نمی توان گفت که چه پیش خواهد آمد.

سعید یلقی تنها چهره ای است که از ابتدا وارد میدان شده و با اعضای گروه کوپری ارتباط نزدیک برقرار نمود. عمده تلاش های یلقی در طی روزهای گذشته رایزنی و ملاقات خانگی با لیدرهای تعیین کننده معطوف بوده است. صاحب نظران اجتماعی یلقی را جزو سه گزینه اول شانس رسیدن به کرسی بهارستان می‌دانند. کمیته بانوان یلقی این ایام مشغول دیدار با بانوان فعال می باشند.

عبدالغفار رادمهر کاندیدای دوره دهم حوزه مرکز استان طی گفتگویی درباره راهکارهای شانس پیروزی یک کاندیدای بومی ضمن اشاره به نبود تجربه سیاسی در رزومه برخی چهره ها، تشکیل اجماع  را تنها راه پیروزی یک کاندیدای بومی دانست و گفت: با توجه به تعدد نفرات تنها راه موفقیت درمعرفی کاندیدای اصلاح توسط شورای اجماع متشکل از افراد شناخته شده و جوانان نخبه قرار دارد وگرنه چشیدن طعم تجارب گذشته عنقریب خواهد بود.
وی اضافه کرد: در حوزه آق قلا نگاه عمومی به انتخابات همچنان شکل سنتی خود را حفظ کرده و مقوله شایسته سالاری آنچنان که باید لحاظ  قرار نمی گیرد. در این شرایط داوطلبین می توانند روی یک کاندیدا به توافق رسیده و کمک کنند تا پیروزی سرنوشت ساز به نفع مردم رقم بخورد.

اضافه شدن فرهاد توماچ به جمع داوطلبین و کناره گیری تربتی نژاد از انتخابات یازدهم معادله ها را مرکز استان تغییر داده است. پیشتر و در روزهایی که گلستان درگیر سیل بود از نبی هزارجریبی زیاد صحبت می شد؛ اما وی برای راهیابی به دور دوم انتخابات کاربسیار سختی پیش رو خواهد داشت، چرا که تعداد داوطلبین مرکز استان هم کم از سایر شهرها ندارد. پیش بینی می شود فضای انتخاباتی حوزه های مختلف استان گلستان در روزهای آینده بعضا شاهد ثبت نام چهره های گمنامی باشد که کمترین شناختی با وظایف یک منتخب مردم ندارند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر