c_300_250_16777215_10_images_73490.jpg

ترکمن سسی - سعید ایگدری : این روزها و به فراخور بحران کرونا، اقتصاد منطقه ترکمن صحرا و به تبعیت  از اقتصاد ایران و جهانی دستخوش تغیرات و تحولات فراوان گردیده است.


بحرانی که در کشورمان همزمان با سال نو و شکوفایی کسب وکارهای خرد و متوسط می توانست التیامی بر زخم اقتصاد پر تلاطم منطقه  باشد  ولی  متاسفانه این بحران  اثرات جبران ناپذیری را  را بر بدنه اقتصاد بیمار کشور ما خواهد داشت.
به دلیل همزمانی این اپیدمی با دوران طلایی گردشگری کشور، برخی کسب و کارها نظیر صنایع گردشگری، هتل ها و  رستوران و صنایع دستی و بازارچه های محلی و منطقه ای( بازارهای صنایع دستی، مرزی و اسکله بندر ترکمن و...) خسارت های جبران ناپذیری را متحمل شده اند که در صورت عدم مدیریت در دوران پسا بحران می تواند باعث فروپاشی بسیاری از کسب و کارهای خرد و ضعیف گردد که در ادامه این مطلب به بیان راهکارهایی برای حمایت از این مدل کسب و کارها خواهیم  می پرداخت.
و اما به طور کل  منطقه ترکمن صحرا بر چند پایه اقتصادی استوار است که به ترتیب اهمیت می توان کشاورزی و صنایع وابسته، گردشگری و صنایع وابسته، کارخانه جات و کارگاه های تولیدی و در نهایت بازارهای خرد و کسب و کار و بازار های شهری دانست.
به دلیل مراودات اقتصادی ایران و چین کشور ما می تواند دچار بحران هایی در خصوص تهیه اقلام اولیه کارخانجات و یا اجناس تولیدی شرکت های چینی گردد که این امر می تواند با تیزبینی مسئولان  و تسریع در روند واردات کالا توسط مراکز متولی این، امر اثرات ناشی از آن را به میزان فراوانی کاهش دهد.
متاسفانه به سبب اهمیت کسب و کارهای مرتبط با گردشگری می توان در دوران گذار از این بحران با برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری  مختلف و ارائه خدماتی نوین در این صنعت کور سوی امیدی را در مقابله با مشکلات این صنف داشته باشیم.
اما اینگونه بحران های  اقتصادی می تواند اثرات سهمگینی را بر اقشار کم درآمد و قشر ضعیف جامعه داشته باشد ، که این امر باید به یاری سازمان های مردم نهاد و متولیان این امر پوشش داده شود، که در صورت عدم توجه به این موضوع اثرات اجتماعی جبران ناپذیری را در منطقه خواهد داشت.
و اما شاید تنها کور سوی امید اقتصادی منطقه صنعت کشاورزی باشد که که هر ساله با نزدیکی به فصل برداشت محصولات کشاورزی که به تبع آن شاهد تزریق مالی و دمیده شدن روحی تازه به تمام بخش های اقتصادی منطقه امید بخش اقتصادی منطقه باشد، شاید محصولات کشاورزی هنوز دستخوش این ویروس نگردیده و با رعایت تمام موازین بهداشتی در زمان برداشت محصولات و امید به ریشه کن شدن آن  بتوان تاثیرات مثبت آن را در اقتصاد منطقه شاهد بود.
یادمان باشد، کسب و کارهای کوچکی که با وجود مشکلات اقتصادی فراوان به ادامه حیات می پرداختند، قطعا به صورت کاملا بیرحمانه از اقتصاد کشور حذف خواهند شد و تنها مشاغلی پایدار خواهند مانند و به ادامه حیات خواهند پرداخت که با پیش بینی این شرایط اقدام به برنامه ریزی بر مبنای اقتصاد مقاوتی را سرلوحه خود قرار دهند.
امید آن داریم که مردم فهیم منطقه با پیش رو قرار دادن اقتصاد مقاومتی، این بحران مقطعی را چه در کسب و کارها و چه در گذران معیشت خانوارها با سربلندی پشت سربگذارند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر