c_300_250_16777215_10_images_73917.jpg

ترکمن سسی - یادداشت رسیده: رقابت دو کاندیدای نامدار مجلس یازدهم در حوزه غرب استان گلستان در مرحله دوم را از چند منظر می توان مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.


۱- در این رقابت رقابت اصلی کاندیداها بیشتر معطوف به بخش ترکمن نشین حوزه یعنی شهرستان های ترکمن و گمیشان خواهد بود، هر چند که می دانیم عبدالجلال ایری از مدت ها قبل در کردکوی و بندرگز فعالیت دارد و به نسبت از آرا بیشتری نسبت به رحب محمد آبادی برخوردار می باشد.

۲- احتمال پیش بینی اینکه کدام یک از این دو کاندیدا در بندرترکمن موفق خواهند بود قدری زود است، اما از لحاظ تعداد نفرات قدرت جلال ایری بر رقیب خود می‌چربد. علی پورقاز داوطلب جوان و عضو شورای شهر از حمایت ورزشکاران رشته های مختلف بویژه فوتبالی ها برخوردار بود و در صورت تایید می توانست آرا قابل توجه و تاثیرگذاری را بدست بیاورد، ولی آنگونه که شاهد بودیم وی به یکباره سر از اردوی آبادی درآورد.

فعالان انتخاباتی این تصمیم پورقاز که بدون اطلاع از نظر خرد جمعی و طرفدارانش گرفته شد را به کم تجربگی نامبرده ربط داده و معتقدند پورقاز با این اقدام آینده سیاسی خود را به خطر انداخته است. خاص آنکه وی در اولین حضور خود در کارزار مجلس نتوانست تایید صلاحیت بگیرد.
 در طرف دیگر میدان عبدالمجید آرخی، آنه محمد گل، عبدالحکیم پنق و حافظ پناهی به اردوی عبدالجلال ایری ملحق شدند و کفه ترازو به نفع اردوی مقابل سنگینی کرد.

۳- هنوز هیچ یک از کاندیداهای جا مانده از مجلس برای مرحله دوم انتخابات در آن حوزه اعلام موضع رسمي نکرده اند. فعالان بر این باورند که فعالیت هر یک از کاندیداهای جامانده در مرحله دوم رقابت ها می تواند تعیین کننده باشد. در این میان به نظر می رسد موضع کاندیدای کمیش تپه در تصمیمات کلی اثرگذارتر خواهد بود.

۴- تعدد کاندیداهای ترکمن باعث شد تا طیفی از فعالان جناح اصلاحات از جمله نازمحمد ولی پور نماینده میاندوره ای مجلس ششم، قربان دوردی قورلی زاده داوطلب سه دوره گذشته انتخابات مجلس و یوسف بسنجیده نماینده میاندوره ای مجلس سوم و مدیر کل سابق دفتر هماهنگی اقتصادی استاندار گلستان گروه اجماع کم تعدادی را تشکیل دهند‌. رایزنی این گروه با کاندیداها منجر به نتیجه مشخص نشد. حال این سوال مطرح است که موضع آین گروه برای مرحله دوم چه خواهد بود‌؟ ضمن آنکه باید دید آیا آبادی حاضر می‌شود تا در نقش یک چهره اصلاح طلب ظاهر شود.

۵- هر یک از دو کاندیدا از ابتدا با شعاری متفاوت وارد میدان شدند عبارت « تا آبادی راهی نیست » شعاری دو پهلو بحساب میاید و به روشنی مشخص نیست که منظور کاندیدا از شعار چه می باشد. اگر منظور رسیدن مخاطب به وی است، این مسئله بسادگی امکان پذیر می باشد، اما اگر منظور شعار، ایجاد توسعه همه جانبه در حوزه در طول یک دوره چهارساله است، آنوقت باید گفت در سال های گذر از تحریم و در شرایطی که کشور با کمبود بودجه دست و پنجه نرم می کند، سوق دادن حوزه انتخابیه غرب استان به سوی توسعه همه جانبه امری کاملا محال و دست نیافتنی خواهد بود.

رقیب وی عبدالجلال ایری خودش را مرد روزهای سخت معرفی کرده است. این چهره سومین بار است که کاندیدا می شود و به نوعی می‌توان گفت که اگر رقیبي از گميشان نداشت در هشتم خرداد ماه می توانست در جلسه افتتاحیه مجلس یازدهم حاضر باشد. چند هزار اختلاف رای آبادی با ایری در دور نخست رقابت، عرصه را برای وی و هوادارانش قدری بیش از حد معمولی دست نیافتنی کرده است و باید دید چگونه می تواند این امکان بعید را جبران کند.

یادداشت رسیده

نکته: انتشار این یادداشت انتخاباتی به معنای تایید محتوا یا بیان دیدگاه این رسانه نمی باشد و اساسا انتشار یادداشت های رسیده از طرف کاربران این رسانه صرفا در راستای گسترش اطلاع رسانی است.

دیدگاه‌ها  

0 #1 خدر 1399-02-30 01:13
خدا قوت با این تحلیلت آقایان آرخی/ گل/ پنق و پناهی چقدر مثلا کفه ترازو رو به نفع جلال ایری سنگین تر کردن؟ بعدشم تحلیلتون رو خیلی یه طرفه ننوشتید؟
نقل قول کردن
0 #2 طاهری 1399-06-20 00:06
نماینده تورو خدا رفتی مجلس به داد خلیج گرگان برس. دود پسروی و خشک شدن آب دریا نه فقط گردشگری، کشاورزی و اقتصاد خلاصه همه چی رو زندگبمون نابود میکنه.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر