c_300_250_16777215_10_images_75571.jpg

  ترکمن سسی - بعد از برگزاری کنگره فرهنگ عاشورایی در آئین، زبان و ادبیات قوم ترکمن یکی از افراد سکولار با انتشار مطلبی به شعور مردم، نخبگان و فرهیختگان قوم ترکمن توهین کرد و در همین زمینه لازم دیدم به عنوان قطره کوچکی از دریای فرهیخته قوم ترکمن نسبت به این نقد غیرکارشناسانه توضیحاتی ارائه دهم.



این موضوع از سایر نخبگان و فرهیختگان قوم ترکمن که از قضا خود در این مراسم شرکت و برگزیده شدند نیز سلب مسئولیت نکرده و مطمئنم این فرهیختگان نیز به نوبه خود در زمان مناسب پاسخ درخور خواهند داد.
بعداظهر دیروز به اتفاق یکی از دوستانم در این مراسم شرکت کرده و برخلاف مواردی که از سوی این فرد مطرح شد نه خبری از سینه زنی و گریه بود و نه بحثی از استحاله و تغییر مذهب قوم ترکمن. هرچه بود از مجری تا دکور و مراسم آئینی برگزار شده تا محتوای ارائه شده مطابق با نص صریح فرهنگ قوم ترکمن بوده است.

مختومقلی فراغی که متولد سال ۱۷۲۴ میلادی است از نمادهای فرهنگی و اصیل قوم ترکمن بوده و در خصوص امام حسین و قیامش اشعار درخوری سروده و به نظر می رسد این فرد می بایست در زمینه فرهنگ فولکلور و ادبیات ترکمن مطالعه بیشتری داشته باشد تا اینگونه فرهیختگان قوم ترکمن را...
حب به اهل بیت و امام حسین رض و به خصوص داستان هایی که به صورت سینه به سینه از چند نسل گذشته مطرح شده به خوبی این مواضع شاذ را رد می کند. کاش افرادی که بدون مطالعه و با رویکرد هیجانی و ژورنالیستی سعی در حذف فرهنگ عاشورا در قوم ترکمن با برچسب شیعه شدن دارند از دوستان داخلی خود در خصوص برنامه های مراسم پرس و جو می کردند.

یکی از اتفاقات جالب در این همایش معرفی کتاب امام حسین رض توسط آقای دکتر اراز محمد سارلی بود که در آن داستان هایی که از دیرباز در بین مردم ترکمن  در خصوص امام حسین رایج بوده و  مربوط به دوران پدر مختومقلی به زبان جغتایی توسط مرحوم مراد دردی قاضی نگاشته شده بود که  توسط دکتر سارلی به نویسی شده بود.

در پایان نیز نقل قول آقای جرجانی دبیر همایش می تواند خط بطلانی بر این توهم باشد. آقای جرجانی در این همایش ذکر کردند که" بیاد دارم ۷ – ۸ ساله بودم که پدرم کتابی را در ماه رمضان از سحرگاه تا نماز بامداد با سوز و علاقه تمام می خواند به گونه ای که  گاه اشک از چشمانش جاری میشد . نام آن کتاب امام حسین بود که توسط حاج مراد دوردی قاضی نگاشته شده بود".
متین نیازی فعال سیاسی و اجتماعی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر