c_300_250_16777215_10_images_80099.jpg

 

ترکمن سسی: امام جمعه اهل سنت روستای قرنجیک افکار امام حسین (رض) را سرفصل گفتگوی آزاد اندیشان جهان برشمرد.



قربان محمد آخوند کسلخه در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی، عاشورا را رویدادی ماندگار در پهنه گیتی خواند و گفت: کسانی که توانستند هنر آزادگی را به معنای واقعی و حقیقی معنا ببخشند، نه تنها در اذهان عمومی فراموشی نخواهند شد که باعث شدند همه آزادی خواهان و آزاد اندیشان آنها و در راس همه حضرت امام حسین (رض) را به عنوان مظهر آزادگی و آزاداندیشی بشناسند.

آخوند کسلخه، آزادی و اندیشه آزاد را نیاز همه انسان های روی زمین خواند و افزود: یک شخص تا زمانی که از قدرت اندیشه آزاد برخورد نباشد با کسی که تمام وقتش در خدمت دیگران است، تفاوتی نمی کند. امروز محققان، مفسران و مولفین در سراسر عالم بر رسالت آن حضرت در دفاع از اندیشه آزاد فازغ از دین و مذهب مهر تایید می زنند. صاحبان اندیشه های آزاد همگی در برهه ای از تاریخ نقش آفرینی کرده و در این میان بوسیله دستگاه ظلم کشته شده و یا عمر طبیعی خود را سپری کرده اند، لیکن پیام هاس را از خود به یادگار گذاشته اند و معنای پیام آزادی با گذر زمان دچار تغییر و یا تحریف نمی شود.

امام جمعه اهل سنت روستای قرنجیک، دوران برده داری در آمریکا و استعمار کشورها از سوی ابرقدرت ها در ابتدای قرن گذشته میلادی را نقطه ای سیاه در کارنامه بشریت دانست و یادآور شد: هرگز با محدود کردن اندیشه بشر نمی توان بر سرزمینی حکومت کرد، حتی اگر این اشغالگری سالیان دراز بطول بینجامد.
 استعمارگران گرچه در مقطعی از تاریخ توانستند برخی از ممالک کوچک را به زور اسلحه تحت اشغال خود در آورند، اما مدت طولانی در اهداف خود موفق نبودند‌. مسلمانان در صدر اسلام نیز کشور گشایی را مهمترین هدف برای خود تعریف کرده بودند، ولی آنها هیچگونه چشم داشتی به ثروت مردم سرزمین های دیگران نداشتند، بلکه جهاد کردند تا قانون حکومت عده ای خاص بر تعداد زیادی از عوام را برای همیشه منسوخ شده اعلام کنند.

وی تاکید کرد: گرچه امام حسین رضی الله عنه در میدان کربلا با لشکریان یزید مواجه بود، اما روی سخن ایشان در خصوص آزاد مرد بودن، تنها آنها نبودند. ایشان تنها بخاطر مسلمانان شهید نشد. خدای متعال آزادی را فقط برای امت اسلامی تعریف نکرده است، بلکه هر انسانی که متولد می‌شود حق دارد که آزاد باشد و مختار است عقایدش را بدون واهمه و بدون آنکه از سوی کسی مورد تهدید قرار بگیرد در نزد عموم بیان بدارد.

آخوند کسلخه، نگاه امام حسین رضی الله تعالی عنه را نگاهی فراقومیتی، فراجناحی و فرادینی برشمرد و اذعان داشت: واقعه کربلا یکی از نمونه های کمیاب از وقایعی است که همه صاحبان افکار آزاد آنرا تایید و تکریم می کنند. نبرد عاشورا، جنگ علیه بت پرستی و یا آتش پرستان و انواع مشابه دیگر نبود. کارزاری بود که در آن عده ای از مردم با وجود مسلمان بودن و ایمان داشتن به معاد، ترجیح دادند افسار افکار خود را در اختیار یزید قرار دهند تا بتوانند زنده بمانند.

این عالم اهل‌سنت خاطر نشان ساخت: امام حسین رضی الله عنه ، فرماندهی سپاه کوچکی را بر عهده داشت که با وجود اندک بودنشان افکاری به وسعت تمام پهنای عالم هستی داشتند. اندیشه های آنها به تبعیت از امام خود در فرامرزها متبادر شد. عاشورا حقیقتی بی بدیل است که پیام آن سرفصل همه گفتگوها در سطح بین الملل می باشد. امروز هر صدایی که درباره آزادی و اندیشه آزاد به گوش می رسد به نوعی انعکاس اندیشه های امام حسین رضی الله تعالی عنه را انعکاس می بخشد. پیامی که یاد آن امام و یارانش را در اذهان زنده نگه می دارد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر