c_300_250_16777215_10_images_87048.jpg

 

 

ترکمن سسی : بهرام جرجانی - بدون شک سیره حضرت رسول (ص) بهترین الگوی وحدت ساز در جامعه اسلامی بوده، توجه به الگوهای رفتاری ایشان و تکیه بر مفاهیم دینی و انسانی چون علم، تقوا، برادری و برابری الگویی متعالی برای رفتار ما مسلمانان می باشد که باید چراغ راه همه مذاهب و سلایق قرار گیرد.

لَقَد جاءَكُم رَسولٌ مِن أَنفُسِكُم عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم حَريصٌ عَلَيكُم بِالمُؤمِنينَ رَءوفٌ رَحيمٌ ﴿توبه-۱۲۸﴾


رسول الله (ص) می فرمایند: "یداللّه مع الجماعة؛دست خدا با جماعت است" که اشاره مستقیم به مفهوم وحدت بین مسلمین دارد.
 متأسفانه بروز برخی رفتار و گفتارهای خلاف وحدت از سوی دو طیف مذهبی جامعه_ شیعه و سنی_ که با گسترش دسترسی به فضای مجازی زمینه موج سواری طیف های افراطی را فراهم آورده و  وحدت جامعه را با خدشه جدی مواجه می سازد. جریان های افراطی با بهره گیری از فرصت به وجود آمده گفتمان و رویکرد وحدت جامعه اسلامی را مفهومی پوچ و ناکارآمد تلقی می کنند.
آسیب های مترتب از توهین به مقدسات مذاهب و اهانت به بزرگان دینی برای جامعه اسلامی به حدی سهمگین است که این خطر همواره مورد توجه رهبر انقلاب بوده و در مناسبت های مختلف نسبت به آن هشدار های لازم داده می شود.  مقام معظم رهبری  "دو ابزار شیعه انگلیسی و سنّی آمریکایی را به مثابه دو لبه  قیچی می دانند که موجبات  آتش افروزی و اختلاف افکنی میان مسلمانان می شود.
در این میان ائمه جمعه به عنوان پدران معنوی جامعه نقش محوری در نهادینه سازی وحدت در جامعه داشته و وظیفه سنگینی متوجه شان است تا با وسواس بیشتری از تریبون نمازجمعه سخنرانی نمایند تا با طرح مفاهیم شائبه دار  تریبون نماز جمعه کارکرد انسان ساز و وحدت بخش خود را از دست ندهد.
متأسفانه اخیرا مولوی گرگیج امام جمعه مردم آزادشهر در بخشی از خطبه خود در دفاع از صحابه کرام محورهایی را مطرح که با سوء برداشت بخش هایی از جامعه مواجه شد. در این موضوع که اهل سنت و ایشان هیچ گاه چنین نگاهی به بزرگان دینی و اهل بیت ندارند شکی وجود ندارد اما انتقادی که به ایشان وارد است از باب عدم به کارگیری واژه مناسب و بی توجهی به حساسیت های جامعه است.
 ائمه جمعه شیعه و سنی نیک می دانند که  سخنان و اعمالشان به دقت توسط دوست و دشمن رصد می شود و باید اهتمام بیشتری در راستای جلوگیری از مخدوش شدن وحدت اسلامی و نقش آفرینی جریان های ضد وحدت داشته باشند.


بهرام جرجانی فعال اجتماعی/مقطع دکتری رفتارحرکتی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر