c_300_250_16777215_10_images_64058.jpg

ترکمن سسی - وحید حاج سعیدی : انتخابات را می توان یکی از ملی ترین و همگانی ترین رویدادهای اجتماعی در کشور نامید که تقریباً دو سوم از جمعیت کشور به صورت مستقیم در آن شرکت دارند.

تبعات و اثرات این پدیده اجتماعی نیز تا سال ها در سرنوشت مردم تاثیر دارد و هر گونه اشتباه محاسباتی توسط مردم در انتخاب کاندیدا یا کاندیدهای اصلح، منجر به بروز خسران های عظیم اجتماعی ، اقتصادی، فرهنگی و ... می شود. البته سخن گفتن در باب اهمیت و جامعیت انتخابات در قالب یک یادداشت امری محال و ناشدنی است ولی با ذکر این مقدمه و جستاری کوتاه در باب اهمیت انتخابات، به بررسی نقش رسانه ها در انتخابات می پردازیم.
بر همگان آشکار است که نقش رسانه ها در سال های اخیر از اطلاع رسانی صرف به اهداف بزرگ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و تغییر پیدا کرده است و این ساختار شکنی تا بدان پیش رفته است که به جرات می توان گفت این رسانه ها هستند که در انتخاب کاندیدا یا کاندیدهای اصلح بیشترین یا پررنگ ترین سهم را دارند. اگرچه در جهان امروز و حتي در سنتي‌ترين كشورهاي جهان، رسانه ها ، سايه سنگين خود را بر نظام اجتماعي و مناسبات انساني انداخته و قدرت و نفوذ آنها نه‌تنها در عرصه عمومي و مديريت كلان كه در جزئی ترین امورات زندگی افراد تعميم يافته است، اما شايد در هيچ زمان و شرايطي، مثل زمان انتخابات نقش رسانه‌ها برجسته و پر رنگ نشود. تا جایی که به جرات می توان گفت بخش عمده‌اي از فرآيند انتخابات چه به لحاظ كاركردی و برد تبليغاتي آن و چه از منظر رفتارهای انتخاباتي و تبلیغاتی و پالایش افكار عمومي بر عهده رسانه‌هاست.
ظرفیت رسانه تا بدان پیش رفته است كه هر كانديدايي كه از امكانات و مانور رسانه‌اي بيشتري برخوردار باشد، از شانس بيشتري براي پيروزي در انتخابات نسبت به رقبايش برخوردار خواهد بود.
به علاوه این رسانه ها هستند که بیشترین سهم را در تهییج مردم و برانگیختن آنان به مشارکت در انتخابات را بر عهده دارند. هر چند رسانه ها در همه مقولات و موضوعات اجتماعی حضوری چشمگیر و مداوم دارند ولی باید بپذیریم برهه انتخابات، ، شب عید یا به عبارتی پیک کاری رسانه ها محسوب می شود و همه اجزای رسانه درگیر این رویداد مهم اجتماعی هستند.
در مجموع رسانه های جمعی در رونق بخشیدن به انتخابات نقش بسزایی دارند . از سوی دیگر رسانه ها می توانند آراء و نیازهای واقعی مردم را دسته بندی کرده و منعکس نمایند تا هم مسئولین از خواست عموم مطلع شده و سیاستهای کشور را برآن اساس تنظیم و اجرا نمایند و هم مردم یقین کنند که آراء آنها به درستی به مسئولین منتقل شده است و از جهتی دیگر رسانه ها می توانند چهره های مردمی را به مردم معرفی کنند و همچنین عملکرد مسئولین را نقد منصفانه نمایند تا مردم در انتخابشان اسیر تبلیغات کاذب نشوند.
اما رسالت رسانه ها در انتقال اطلاعات و تحلیل های منطقی حتی بعد از انتخابات نیز پایان نمی پذیرد و تحلیل های انتخاباتی در خصوص دلایل پیروزی و شکست کاندیداها از پرمخاطب ترین تولیدات رسانه ای محسوب می شود.
بدون شک در اهمیت نقش رسانه ها در مقوله انتخابات و حجم بالای تولید محتوی در بالاترین سطح در این برهه هیچ تردیدی باقی نمی ماند و استفاده از این موقیعت پیش آمده امری واجب است. فلذا پیشنهاد می شود به منظور برجسته تر ساختن نقش نشریات و رسانه ها و کارآمد تر کردن رسالت آنها به ویژه در ایام انتخابات، « جشنواره سراسری یا استانی مطبوعات با رویکرد انتخابات» در همه بخش های رسانه ای تشکیل شود تا علاوه بر تولید آثار فاخر و دارای محتوای بالاتر ، زمینه برای رقابت سالم بین صاحبان قلم و نشریات از خطوط فکری متفاوت فراهم شود.
در ضمن انتخابات تنها رویدادی است که همه صاحبان قلم با هر تخصص و مهارت از یادداشت نویسی و مقاله نویسی گرفته تا طراحی کاریکاتور و طنز نویسی و ... در آن حضور پر رنگ دارند و هر کلمه ای که ادا می شود و یا هر نقشی که زده می شود، در حضور مردم، انتخاب مردم، مشارکت مردم و در یک کلام روح دادن به انتخابات موثر است. امید است مسئولان محترم وزارت ارشاد با نگاه تیزبینانه و مسئولانه از این ظرفیت و پتانسیل انتخاباتی به وجود آمده نهایت استفاده را ببرند و با راه اندازی «جشنواره مطبوعات با رویکرد انتخابات» در سطوح ملی یا استانی به تقویت هر چه بیشتر نقش رسانه در رویدادهای اجتماعی بپردازند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر