c_300_250_16777215_10_images_64448.jpg

ترکمن سسی - آرمان خرمالی: چندی پیش بود که خبری جذاب در رسانه های گنبد مطرح شد، موضوعی که به ذهن خود نیز رسیده بود اما تا به این حد جدی به آن فکر نکرده بودم و نمی دانم چرا هیچ کدام از علمای خوش تراز شهرمان نیز بدان بصورت جدی نپرداخته بود.


 و نهایتا از سوی یکی از اعضای هیئت امنای مصلی اهل سنت گنبد آقای آنه محمد قرنجیک موضوع و پیشنهاد جابجایی روز بازار جمعه مطرح گردید، باید از ایشان بخاطر این پیشنهاد بی نظیرشان تشکر کنم، زیرا که موجبات طرحی را فراهم کردند که اجرای آن سبب خیری عظیم می شود.

اما به چه دلیل این طرح انقدر مهم است، با مطالعه ای مختصر در قرآن و احادیث در می یابیم که روز جمعه روزی خاص برای مسلمین است روز جمعه محبوب ترین روز هفته در اسلام است و بر اساس روایات از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و سلم) این روز دارای فضایلی است که او را از دیگر روزهای هفته متمایز می سازد .


حدیث اول
ابو هریره (رض) از رسول الله (ص) روایت می کند که آنحضرت فرمودند:

(متن حدیث) عن أبی هریره رضی الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : ( خَیْرُ یَوْمٍ طَلَعَتْ عَلَیْهِ الشَّمْسُ یَوْمُ الْجُمُعَهِ ، فِیهِ خُلِقَ آدَمُ ، وَفِیهِ أُدْخِلَ الْجَنَّهَ ، وَفِیهِ أُخْرِجَ مِنْهَا الخ …. ) . رواه مسلم (۱۴۱۰) .

بھترین روزی که خورشید در آن طلوع کرده روز جمعه می باشد که در این روز آدم آفریده شد و در این روز (از زمین) ھبوط کرد و توبه اش قبول واقع شد و فوت کرد و در این روز قیامت برپا میشود و ھیچ جنبده ای جز انسان و جن نیست که در روز جمعه از ترس (بر پایی) قیامت مضطرب و نگران نباشد، و در روز جمعه زمانی وجود دارد که بندۀ مسلمانی با آن مواجه نمی شود در حالیکه نماز میگذارد و از خداوند حاجتی را میخواھد مگر اینکه به وی خواھد داد.

حدیث دوم :

و عَنْ أَبِی لُبَابَهَ بْنِ عَبْدِ الْمُنْذِرِ قَالَ : قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ یَوْمَ الْجُمُعَهِ سَیِّدُ الأَیَّامِ ، وَأَعْظَمُهَا عِنْدَ اللَّهِ ، وَهُوَ أَعْظَمُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ یَوْمِ الأَضْحَى وَیَوْمِ الْفِطْرِ(ابن ماجه).

رسول الله (ص) فرمودند : سرور روزھا روز جمعه می باشد و بزرگترین آن ھا در نزد خداوند است و در نزد خداوند از عید فطر و عید قربان بزرگتر است.

حضرت ابو ھریره (رض) روایت می کند که از رسول مکرم اسلام شنیدم که می فرمودند :

روز جمعه روز عید است و روز عید را روزِ روزه گرفتن قرار ندھید مگر اینکه قبل و یا بعد آن را روزه گرفته باشید (المسند اسحاق، طبرانی و..)

پیامبر خدا (ص) روز جمعه را روز عید معرفی کرده تا مسلمانان در آن شاد و مسرور بوده و به نظافت و عبادت مشغول شوند، و حتّی پیامبر (ص) توصیه فرموده در این روز ، روزۀ مستحبی گرفته نشود مگر اینکه قبل و بعدش شخص روزه گرفته باشد و یا روزۀ قضا بجا آورد، و این حاکی از آن است تا مسلمان با خانواده اش و اطرافیانش اوقات خوب و پرشعفی داشته باشد و بیشتر صلۀ رحم بجا آورد و به نماز جمعه رفته و در جماعت مسلمین دیدار تازه کند

از آنجائیکه روز جمعه سرور روزھا و پر برکترین روز در نزد حق تعالی است باید توجه داشت اگر چه گناه در ھر حال و موقعیتی حرام، نکوھیده و مذموم است ولی شایسته بوده در روزی که روز شادی و عبادت است، در روزی که بزرگترین و والاترینِ أیّام می باشد انسان از گناه بپرھیزد حال آن که نماز جمعه ‌ فرض‌ است. فرضیت‌ و اهمیتش‌ از نماز ظهر بیشتر است. در روز جمعه‌ نماز ظهر خوانده‌ نمی‌شود به‌ جای‌ آن، نماز جمعه‌ برگزار می‌شود، آیا شایسته است که در چنین روز با فضیلتی مسلمان به جای عمل به فرائض دینی خود در بازار ها مشغول معصیت باشد؟ آن چنان که در احادیث شریف وارد آمده است.

در مورد وعید نخواندن نماز جمعه روایات زیادی نقل شده است که نشان از اهمیت این روز می باشد، همچنین الله پاک در کلام خود سوره ایی را به نام جمعه اختصاص داده است که نشان از ارزش و فضیلت این روز است

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ (سوره جمعه ایه 9)

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، چون براى نماز جمعه ندا درداده شد، به سوى ذكر خدا بشتابيد، و داد و ستد را واگذاريد. اگر بدانيد اين براى شما بهتر است.

بهترین دلیل برای جا به جایی بازار هفتگی از جمعه به روزی دیگر همین آیه قرآن مجید هست در تفسیر معارف القرآن نوشته مفتی شفیع عثمانی رحمه الله در تفسیر « وَذَرُوا الْبَيْعَ » گفته است:

در این اشاره به آن است که خرید و فروش بعد از اذان جمعه حرام و عمل به آن برای خریدار و فروشنده فرض است، ولی انتظام آن بدین صورت است که، مغازه ها بسته شوند که خریدار خود بخود از خرید باز می ماند.

خلاصه این که شرع اسلام در تمام مذاهب اسلامی در این متفق هستند که اگر منطقه ایی شرایط نماز جمعه را دارا بوده و در آن نماز جمعه خوانده می شود بر اهالی آن منطقه فرض است که نماز جمعه به جا بیاورند و ببینید قرآن مجید معامله و داد و ستد بعد از اذان جمعه را حرام اعلام کرده!!! و این در حالی است که سال ها ما و اهالی شهرمان روز جمعه بازار هفتگی داریم و عده کثیری از ما در آن موقع به داد و ستد و معامله پرداخته ایم و حالا فردی دلسوز و فرهیخته از اعضای شورای شهر و عضو هیئت امنای مصلی شهرمان چنین پیشنهادی را مطرح کرده است که باعث اجری عظیم و جاریه برای این عزیز خواهد بود.

بنظر اینجانب بهترین روز برای بازار هفتگی روز پنجشنبه می باشد که روزی نیمه تعطیل و فردای آن نیز تعطیل است حال محقق شدن این امر همت مسئولین شهری را می طلبد.

آرمان خرمالی 6 مرداد 96

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر