c_300_250_16777215_10_images_64450.jpg

ترکمن سسی - نیمه تیرماه امسال داستان کوتاهی با عنوان "نگرانی مادر" به قلم نویسنده جوان ترکمن " آرمان خرمالی " در این پایگاه خبری منتشر شد.در ادامه کامنتی از طرف یکی از فعالان رسانه ای ترکمن ذیل این مطلب آمد که نویسنده داستان نکاتی را برای اطلاع رسانی ارسال نموده است.


 توضیخات آرمان خرمالی نویسنده داستان را در ذیل می خوانید:   
مدتی پیش بود که در رسانه وزین ترکمن سسی داستان کوتاهی به قلم اینجانب منتشر شد که متوجه شدم نظری از سوی خانم صدیقه جاذبی از خبرنگاران فعال ترکمن صحرا منتشر شده است، لذا با خواندن دیدگاه ایشان با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدم که نکاتی برای اطلاع  ایشان و در نقد نظرات آن فرهیخته محترمه و اطلاع خوانندگان محترم آماده نمایم که مقبول حق تعالی گردد.


اول از همه بابت تعریف از قلم این فقیر سراپا تقصیر کمال تشکر را دارم، اما در ادامه مطالبی بیان نمودید که مجبور به یادآوری نکاتی می باشم، این که انسان به چیزی معتقد باشد یا نباشد در اختیار خود اوست و الله ذوالجلال پروردگار من و شما و تمام انسانیت نیز در کلام خود اجبار برای پذیرفتن عقیده اسلام نکرده و نمی کند بلکه در همین کلام می فرماید « لا اکراه فی الدین» در دین هیچ اجباری نیست، چنان که از سیره پیامبر عظیم الشان اسلام و یاران و اهل بیت ایشان نیز هویداست.

چه بسا که همین قومیت خودمان نیز با آمدن اسلام هویتی جدید یافت علامه محمد بن یعقوب فیروزآبادی رحمه الله در کتاب خود قاموس المحیط  می‌فرمایند: 200 هزار نفر از تراكمه در عرض یك ماه بدون جنگ و خونریزی به اسلام شرفیاب شدند و در نتیجه ایشان از جانب عرب‌ها ملقب به ترك ایمان شدند كه به مرور زمان به لفظ «تركمان» و «تركمن» تخفیف یافته است (رجوع شود به لفظ تركمان)
خلاصه این که چه در قرآن مجید و چه در سیره پاک پیامبر عظیم الشان اسلام و یاران ایشان جای نخواهید یافت که دستور به دیکته کردن عقاید بر انسان ها باشد، بله پیام اسلام نه با زور و شمشیر بلکه از راه قلب ها وارد شده است.

اما مسئله ایی که شما مطرح نمودید در مورد تراشیدن ریش یا اسبال ازار جوابش این است که ما مسلمان هستیم و گوینده کلمه لا اله الا الله و محمد رسول الله این کلمه از دو بخش تشکیل شده است لا اله الا الله اقرار بندگی و محمد رسول الله  طریقه بندگی و زندگی مقصد مُحَمَّدً رَّسُولُ اللهِ این است که ما یقین بکنیم که اتباع و پیروی رسول الله صلی الله علیه وسلم کامیابی دو جهان است و اتباع و پیروی غیر ها وترک کردن سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم ناکامی دو جهان است.

الله ذوالجلال در کلام پاک خود می فرمایند:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنتُمْ تَسْمَعُونَ. (20 سوره انفال)

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، خدا و فرستاده او را فرمان بريد و از او روى برنتابيد در حالى كه [سخنان او را] مى‌شنويد.

مفهوم حدیث است که تمام امت من در جنت داخل می شوند بجز کسی که جنت را انکار کند پرسیده شد آیا کسی جنت را انکار می کند فرمودند : کسی که پیروی من را بکند جنت می رود وکسی که پیروی من را نکند گویا او جنت را انکار کرده است.

بله!!! این پیام اسلام است، این پیام قرآن است، در زمانه ایی قرار داریم که تشابه به افرادی که بویی از اخلاق و انسانیت نبرده اند افتخار است، جوانان ما خود را به سبک بعضی از هنرپیشگان و ورزشکاران تازه به دوران رسیده بدن های خود را به سان دفتر نقاشی می گردانند، نمی دانم چرا وقتی ورزشکاران و هنرپیشگان که به تازگی ریش های خود را می گذارند و بلند می کنند کسی به ایشان اعتراضی نمی کند اما تا بحث دین می شود هر کسی ندای تجدد خواهی سر می دهد.

این چه اشکالی دارد که من در ظاهر خود به الگوی انسانیت و پیامبر رحمت تشابه اختیار نمایم؟؟ آن چنان که در آموزه های اسلام هم به آن فراخوانده شده است! قرآن برخلاف شما سخن می گوید خانم جاذبی، قرآن می فرماید اطاعت خدا و رسول را اختیار کنید و به ایشان تشابه اختیار کنید. امیدوارم حداقل به جهان آخرت و اسلام اعتقاد داشته باشید ولی اگر به این ها اعتقاد ندارید کار باید ریشه یابی شود.

گفته اید که پیامبر برای دوره ای خاص بوده ما هم برای این دوره!!! این کلام  بس عجیبی هست که هر مسلمان معتقدی را به تعجب وا می دارد، آیا کلام کفار و ملحدین را می گویید که می گویند دین لازمه زندگی نیست؟؟آیا به این اعتقاد دارید که قرآن کلام خداوند عظیم الشان است؟؟آیا قرآن را مطالعه کرده اید و به آیات ان تفکر نموده اید؟؟

قرآن از ما میخواهد که از خدا و رسولش اطاعت کنیم، در واقع قرآن برنامه ای جامع برای کل بشریت است، اگر به آن عمل کنیم پیروزی و کامیابی هر دو جهان را کسب خواهیم کرد و اگر فقط برای دکور کردن در طاقچه منزلمان بگذاریم پس وای به حال مسلمانی ما، همین قرآن از ما در جای جای خود میخواهد که از خدا و رسولش اطاعت و پیروی نماییم.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ ۖ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا ﴿٥٩ سوره نساء﴾

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد؛ پس هر گاه در امرى [دينى‌] اختلاف نظر يافتيد، اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد، آن را به [كتاب‌] خدا و [سنت‌] پيامبر [او] عرضه بداريد، اين بهتر و نيك‌فرجام‌تر است.

در این آیه و آیه قبلی الله پاک می فرمایند، ای کسانی که ایمان آورده اید، نمی فرمایند که ای کسانی که در زمان پیامبر ایمان اورده اید، نمی گویند که ای کسانی که 1400 سال بعد از پیامبر ایمان اورده اید بلکه می فرماید ای کسانی که ایمان آورده اید یعنی تمام کسانی که به خدا و پیامبرش ایمان آورده اند و سپس می فرماید از خدا و رسول اطاعت و پیروی کنید و قرآن روشنگر تمام مسائل ماست زیرا که الله پاک در آیه 89 سوره نحل می فرماید:

وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَىٰ لِلْمُسْلِمِينَ

و اين كتاب را كه روشنگر هر چيزى است و براى مسلمانان رهنمود و رحمت و بشارتگرى است، بر تو نازل كرديم.

زمانه ایی هست که دولت ها برای حفظ خرابه های سلاطین گذشته میلیون ها دلار خرج می کنند، و وسایل عتیقه که به هیچ دردی هم نمیخورند با قیمت های گزافی فروخته می شوند، ملت ها و اقوام برای حفظ رسومات خرافی خود سالانه همایش ها و کنفرانس ها برگزار می کنند.

حال چرا من مسلمان که فرمان الهی را که در قرآن مجید آورده نباید به آن پایبند باشم و به آن اصرار نورزم، فرمانی که موجب کمال و تعالی و قرب من و هر مسلمان بلکه تمام انسانیت می شود؟؟فرمانی که برای انجام دادن آن حتی ذره ایی هزینه هم لازم نیست، بله دستوری که خدا و رسولش داده باشند را انجام داده و بدان افتخار هم می کنم.

با شما موافقم پوشش و ریش مسئله ایی شخصی است و در دین نیز اجباری نیست آن چنان که در اول کلامم به آن اشاره نمودم، اما دلیل مخالفت شما با تبلیغ شعائر دینی را نمی فهمم، آیا شما در برابر تبلیغ بی حجابی (نظیر کمپین چهارشنبه های سفید)که روزانه و با شیوه های مختلف تبلیغ می شوند هم مخالف کرده و اعتراض نموده اید؟

آیا برای تبلیغ کمپین مخالفت با حج که جزو ارکان اسلام است اعتراض نمودید؟؟آیا با تبلیغاتی برای پوشش های نامتعارف که فی الحال عادی گشته مخالف کرده اید؟اگر نکرده اید پس چرا با تبلیغ شعائر دینی و مذهبی مخالفت می کنید؟؟آیا آن چنان که از هر سو تبلیغات علیه اسلام صورت می گیرد ما باید ساکت بنشینیم، نکند حق آزادی بیان برای ما انسان های به قول شما مذهبی وجود ندارد؟؟ در حالی که قرآن عظیم می فرماید.

كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ (آل عمران 110)

شما بهترين امتى هستيد كه براى مردم پديدار شده‌ايد: به كار پسنديده فرمان مى‌دهيد، و از كار ناپسند بازمى‌داريد، و به خدا ايمان داريد.

در آیه شریف الله متعال می فرماید شما یعنی مسلمانان بهترین امت ها هستید و دلیل آن را نیز بیان می فرماید زیرا که امر به معروف و نهی از منکر می کنید و امر به نهی از منکر دو فرض از چهل فرضی است که هر مسلمانی بدان باید عمل کند و امر به معروف و نهی از منکر یعنی تبلیغ دین زیرا که هر مسلمانی بر این باور و اعتقاد است که اسلام پیام آور رحمت و خوبی و... است، پس چگونه است که شما بر تبلیغ منکرات و سوء رفتار هایی که نه تنها در شان مسلمان و اسلام بلکه بعضا در شان انسانیت نیز نیست اعتراض نمی کنید و بر تبلیغ شعائر دینی که جز برای رستگاری مردم در دنیا و آخرت گفته می شود و به خاطر انجام ان توسط انسان های دیگر نه سودی و نه ضرری دنیوی برای ما حاصل می شود اعتراض می نمایید؟؟

بلکه بنده به دستور قرآن آن را مانند هر کس دیگری که عقاید خود را تبلیغ می کنند تبلیغ خواهم نمود چون دستور الله بی همتاست.


دلیل اینکه جامعه را دسته بندی می کنید به افراد مذهبی و غیرمذهبی نمیدانم چه هست، بنده با مطالعه و سفر و... به باور خود رسیده ام، در طریقه ایی که آن را اختیار نمودم نیز سعی میکنم متعصب نباشم اما این که می گویید افراد مذهبی خود را نماینده خدا می دانند باید عرض نمایم بله نه بنده و افراد به قول شما مذهبی بلکه طبق کلام الله تمام انسان ها خلیفه فی الارض هستند. چنان که در قرآن مجید در قصه خلقت حضرت آدم علیه السلام می آید:

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ (بقره آیه 30)

و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت: «من در زمين جانشينى خواهم گماشت»، [فرشتگان‌] گفتند: «آيا در آن كسى را مى‌گمارى كه در آن فساد انگيزد، و خونها بريزد؟ و حال آنكه ما با ستايش تو، [تو را] تنزيه مى‌كنيم؛ و به تقديست مى‌پردازيم.» فرمود: «من چيزى مى‌دانم كه شما نمى‌دانيد.»

و این جانشینی که پروردگار جهانیان در آیه بالا ذکر نموده تمام عالم انسانیت می باشد و نه فقط انسان های مذهبی اما بنده آنچنان که قبلا هم عرض نمودم در اسلام هیچ اجباری حتی برای پذیرفتن عقاید نیست حال چه رسد به پوشش اما همین اعتراضی که مطرح کردید خود نیز به آن مبتلا هستید شما چطور و چگونه در مورد پوشش و لباس و ریش و ظاهر بنده و افراد دیگر قضاوت می نمایید اگر معتقد به اصل آزادی بیان هستید چرا یک طرفه سراغ قاضی میروید؟

بله پوشش و حتی عقیده امری شخصی است و آنچنان که بار ها گفتم و پیام اسلام نیز چنین است در دین اجباری نیست و بنده و اسلام کسی را مجبور به کاری نمی کنیم چون اگر اجبار بود دیگر قدرت اختیار به انسان ها داده نمیشد اما اگر به اصل آزادی بیان اعتقاد دارید پس چرا به بیان ما اعتراض می نمایید و تبلیغ برای بی حجابی و خالکوبی و تتو و... را محکوم نمی کنید دلیلش آن است که شاید آن بیان ها را آزادی بیان قلمداد می کنید و بیان ما را تحجر!!!

پیامبر رحمت در آخرین خطبه اش اینگونه می فرمایند:

« الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا » (مائده 3)

ترجمه: امروز (احکام) دین شما را برایتان کامل کردم و (با عزّت بخشیدن به شما و استوار داشتن گامهایتان) نعمت خود را بر شما تکمیل نمودم و اسلام را به عنوان آئین خداپسند برای شما برگزیدم.

حال که دین به کمال خود رسیده بهتر نیست به آموزه های قران و سنت برگردیم؟؟؟

اقبال علیه الرحمه چه زیبا می فرماید:

ای غنچه‌ی خوابیده چو نرگس نگران خیز
كاشانه‌ی ما رفت به تاراج غمان خیز

از ناله‌ی مرغ چمن از بانگ اذان خیز
از گرمی هنگامه آتش نفسان خیز‌‌

از خواب گران خواب گران خواب گران خیز، از خواب گران خیز

آرمان خرمالی/مرداد ماه 1396

***

ضمنا عین متن نظر ارسالی صدیقه جاذبی ذیل داستان کوتاه "نگرانی مادر" که منتشر شده به این شرح است :

 صدیقه جاذبی 1396-04-15 10:41
قلم تان خیلی عالی است. مادرتان هم اشتباه میکند. آدم باید به تمام عقاید احترام بگذارد. هرچند من خودم هیچ اعتقادی به این حرف ها ندارم. اینکه ریش را بتراشی یا نه؟ اینکه شلوارت بالا باشد یا پایین. پیامبر برای دوره ای خاص بود ما هم برای این دوره. چرا اصرار دارید چنین چیزهایی حتمن حفظ شود. اصلا پوشش و ریش و غیره یک چیز شخصی است. با این حال من به عقیده شما احترام میگذارم در حدی اینکه فقط در محدوده شخص خودتان باشد و اقدام به تبلیغ این نوع پوشش نکنید. متاسفانه افراد مذهبی خودشان را نماینده خدا میدانند و اجازه میدهند در مورد لباس و پوشش و ریش و سبیل مردم قضاوت کنند. برعکس عده ای هم به مذهبی ها گیر میدهند که چرا چنین پوششی دارند. باید قبول کنیم که پوشش تاحدودی امری شخصی است.

دیدگاه‌ها  

-2 #1 امان محمد خوجملی 1396-05-07 18:27
سلام جناب آرمان خرمالی. شما از یک طرف انتخاب دین را اجباری نمی دانید و از طرف دیگر گفته می شود نداشتن دین شامل مجازات می شود.آیا به نظر شما در این خصوص تناقضی وجود ندارد؟ چرا غیر مسلمانان جهنمی خوانده می شوند؟ در این خصوص هم توضیح بدهید ممنون می شوم.
نقل قول کردن
+2 #2 آرمان خرمالی 1396-05-07 21:45
جناب خوجملی عزیز سلام،
خوشحالم که بالاخره یه سؤال درست و حسابی کردید
دین اسلام چنانکه قرآن می‌گوید:«ورضیت لکم الإسلام دینا»؛

آخرین مدل دین‌های آسمانی است و مورد پسند خداوند، هرگز کسی را مجبور گرایش به خود نمی‌کند! اما و صد اما راه خوشبختی و بدبختی را پیش روی او می‌گذارد، فلسفه‌ی وجودی آفرینش انسان را برای او باز می‌کند، به او می‌گوید که دنیا آزمونگاه است و آسایشگاه نیست!
برای دخول در بهشت باید همه تن در اسلام داخل شوید؛ خدا و قرآن و پیامبر و معاد را بپذیرید واگرنه هیچ سهمی از بهشت ندارید!چگونه کسی که پیام اسلام به وی رسیده و آن را تصدیق ننموده و بلکه خدا و پیامبرش را انکار نموده با کسی که برخلاف اوست برابر می شود، کمی تامل کنید آیا این از عدالت خداوندی دور نیست؟

اکنون اگر منظورتان از مجازات، مجازات اخروی است؛ این قانون مکتوب خداوند در لوح محفوظ و قرآن است اما اگر منظورتان مجازات در این دنیاست هیچ جایی از قرآن و سنت این حکم را نمی یابید

آیا قرآن را به عنوان آخرین کتاب آسمانی می‌پذیرید؟
نقل قول کردن
0 #3 آرمان خرمالی 1396-05-07 21:46
به نقل از امان محمد خوجملی:
سلام جناب آرمان خرمالی. شما از یک طرف انتخاب دین را اجباری نمی دانید و از طرف دیگر گفته می شود نداشتن دین شامل مجازات می شود.آیا به نظر شما در این خصوص تناقضی وجود ندارد؟ چرا غیر مسلمانان جهنمی خوانده می شوند؟ در این خصوص هم توضیح بدهید ممنون می شوم.


در اولین فرصت اقدام به پاسخ گویی کاملی در این مورد خواهم کرد ان شاء الله
نقل قول کردن
0 #4 امان محمد خوجملی 1396-05-09 12:24
سلام آرمان جان عزیز. ممنون از پاسخگویی تان. اگر مفصل جواب دهید ممنون می شوم و بعد از آن بنده سئولات دیگری هم دارم امیدوارم به آن جواب دهید.
نقل قول کردن
+3 #5 ترک ايمان 1396-05-10 11:23
با سلام خدمت دوست گرامي جناب آقاي آرمان خرمالي : الحمدلله و صد شکر خدا را که مسلمانيم و به کلمه طيبه لا اله الا الله و محمد رسول الله چنگ زده ايم و در هر حال خود را از آن جدا نمي کنيم ... مطالبتان به قدري روشن بود که نيازي به سوال براي کسي نمي گذارد ولي متاسفانه دوستاني هستند که با تعقل در کلمات و جملات ميانه اي ندارند ... بيشتر اهداف ايشان به نوعي خود نمايي است ... خوب يادآوري کرديد : لا اکراه في الدين ...دوستان ( علي الخصوص آقاي امان محمد خوجملي ) هيچ کس شما را اجبار به قبول عقيده اي نکرده ... چطور مي شود خدايي که به بندگانش آنقدر احترام ميگذارد و حتي او را در انتخاب عقيده آزاد گذاشته است ولي شما هر از گاهي از زاويه اي و گوشه اي به دنبال يک ايراد از دين خدا هستيد ... يک روز به حکم سنگسار يک روز به حکم ريش و ...
نقل قول کردن
0 #6 آرمان خرمالی 1396-05-30 16:56
به نقل از امان محمد خوجملی:
سلام آرمان جان عزیز. ممنون از پاسخگویی تان. اگر مفصل جواب دهید ممنون می شوم و بعد از آن بنده سئولات دیگری هم دارم امیدوارم به آن جواب دهید.


علیکم السلام بنده همچنان منتظر هستم تا سوالات دیگرتان را بپرسید، سوال قبلی را خیلی وقت است پاسخ دادم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر