c_300_250_16777215_10_images_1_70722.jpg

ترکمن سسی – نورمحمد دانشمند : مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی منطقه ترکمن صحرا در صورت برنامه ریزی و هدفگذاری مناسب، می تواند ظرفیتی برای ایجاد توسعه فرهنگی و تحولات مثبت در جامعه باشد.


????مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی از جهات فرهنگی و اجتماعی و از جنبه وسعت و تنوع شرکت کنندگان و نیز از جهت گستردگی برنامه های اصلی و جانبی ، رویداد بزرگی محسوب می شود و بارتاب گسترده ای در منطقه دارد.
????همگان شاهدیم که وقتی موعد برگزاری این مراسم بزرگ فرا می رسد هزاران نفر از عاشقان شاعر شهیر ترکمن مختومقلی فراغی از شهرها و روستاهای منطقه از شرق تا غرب استان گلستان و حتی استانهای همجوار با شور و شوق سوی آق توقای محل برگزاری مراسم روی می آورند و یک شب و یک روز را در جوار آن شاعر شهیر و در جمع دیگر عاشقان آن حضرت بسر می برند.
????این مراسم را نمی توان محدود به قشر خاصی دانست بلکه از تمامی اقشار مختلف جامعه با کیفیت های مختلف برای ابراز عشق و ارادت و محبت خود به حضرت مختومقلی در مراسم شرک می کنند و از همین روی مسئولیت متولیان برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی دو چندان می شود وضرورت برگزاری نشست های مختف و مشارکت و همکاری همه فرهیختگان منطقه را می طلبد.
????مسلما چنین رویداد بزرگی از جنبه های فرهنگی می تواند تحولات مثبتی در جامعه ایجاد بکند به شرطی که تنها برگزاری سطحی و نمایشی مراسم مدنظر نباشد و با هدفگذاری مناسب و متفکرانه مراسم مختومقلی را سال به سال عمق و غنای بیشتری ببخشیم و نتایج آن را نیز در سطح جامعه دنبال بکنیم.
????در همین راستا ، شناخت و معرفی هرچه بهتر و بیشتر مولفه های فرهنگی ترکمن، شناخت ومعرفی هرچه بیشتر و فراگیرعمق افکار بلند مختومقلی و شناخت و معرفی هرچه بیشتر افکار و اندیشه های آن شاعر بزرگ در میان اقشار جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان و نسل آتی می تواند از همین اهداف باشد.
????خوشبختانه امسال برای اولین باربا تشکیل شورای هماهنگی انجمن ها و جمعیت های فرهنگی و هنری ترکمن صحرا امیدواری ها برای تعمیق بیشتر مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی و بهره گیری بهتر از نتایج چنین رویداد بزرگ فرهنگی در سطح جامعه بیشتر شده است.
????انسجام و هماهنگی خوب این شورا که انصافا از فعالان فرهنگی پرتلاش و پیگیر منطقه هستند در ماه های اول تشکیل آن و قطعی شدن زمان برگزاری مراسم مختومقلی فراغی در اردیبهشت ماه آتی حدود دو ماه قبل از برگزاری آن نشانه های خوبی از امیدواری بیشتر انجام محورهای مطرح شده است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر