c_300_250_16777215_10_images_77200.jpg

 

ترکمن سسی - مدير كل شيلات گلستان خبر داد: توليد و اشتغال زايي مزارع ميگو استان از سال 92 تاكنون بيش از 700 درصد رشد داشته است.


 
مدير كل شيلات گلستان گفت: پرورش ميگو كه از دهه ي 70 در ده ها هزار هكتار اراضي شور، كم بازده و غيرقابل كشت مناطق ساحلي و مرزي در شمال استان ، آغاز شده، امروز با رشدي قابل توجه از 304 تن با اشتغال 251 نفر درسال 92 به 2585 تن با اشتغال زايي 1405 نفر درسال  97 رسيده كه اين رقم معادل 750درصد رشد مي باشد.    
به گزارش روابط عمومي اداره كل شيلات گلستان، سيد جواد قدس علوي با اشاره به انجام عمليات هاي عمراني مهم و تاثيرگذار در راستاي آب رساني به مجتمع ميگو گميشان تصريح كرد:  براي اولين بار آب درياي خزر بصورت مستقيم با احداث كانالي به طول حدود 13 كيلومتر در بستر زمين كاملاً لجني و باتلاقي با حجم خاكبرداري حدود 500هزار مترمكعب درسال 1393 در مدت زمان حدود 3/5 ماه به فاز يك مجتمع ميگوي گميشان انتقال يافت.
وي از رشد قابل توجه سرمايه گذاري بخش دولتي و خصوصي در اين مجتمع ياد كرد و افزود: ميزان سرمايه گذاري انجام شده دولتي در بخش زيرساختها در فاز يك مجتمع پرورش ميگو گميشان تا پايان سال 92 شصت ميليارد ريال بوده كه اين رقم در حال حاضر در   فاز يك و دو به (560  ميليارد ريال ) رسيده است . (همچنين ميزان سرمايه گذاري بخش خصوصي نيز تا سال 92 در اين مجتمع، 52ميليارد ريال  بوده و اكنون به رقمي بالغ بر   800 ميليارد ريال ارتقا يافته است.

قدس علوي اذعان داشت: تعداد مزارع پرورش ميگو نيز در استان از 11 مزرعه درسال 92 به 60 مزرعه درسال 98 رسيده و سطح مفيد مزارع هم از 166هكتار درسال 92 به 937 هكتار در سال 98 افزايش يافت.

مدير كل شيلات گلستان در خصوص راه اندازي فاز دوم مجتمع پرورش ميگو گميشان خاطرنشان كرد: فاز دوم اين مجتمع به مساحت 6000هكتار با هدف توليد 22000تن ميگو در قالب 222مزرعه طراحي شده كه در حال واگذاري به بخش خصوصي از طريق شركت شهركهاي صنعتي مي باشد.   همچنين درراستاي ايجاد زيرساختها در اين فاز ،كانال آبرسان اصلي از دريا به فاز 2 با اعتبار دولتي حدود 300 ميليارد ريال از اعتبارات عمراني سال 98 و 99 ( مصوب سفر هيأت دولت در دي ماه 97 به استان گلستان ) در دست اجرا مي باشد.
وي افزود: در فاز دوم مجتمع ميگو گميشان اشتغالي حدود 5994 نفر به طور مستقيم و غيرمستقيم هدف گذاري شده و هزينه احداث زيرساختها و تأسيسات مشترك ، احداث مزارع و تأسيسات حدود 20000ميليارد ريال برآورده شده است.
قدس علوي صادرات را از مهم ترين زنجيره هاي توليد ميگو استان دانست و گفت: هر ساله حجمي زيادي از محصول توليدي ميگو استان به كشورهاي آسيايي و اروپايي صادر مي شود كه با توجه به كيفيت خوب اين محول تقاضاها نيز رو به افزايش است. به طوريكه ارز آوري اين محصول از 1/75 ميليون دلار درسال 92به بالغ بر 12ميليون دلار درسال 97ارتقاء يافته است .
وي با بيان اينكه در سال 99،   410 تن ميگو در استان توليد شده است، يادآور شد: بي شك ظرفيت و توان توليد محصول باكيفيت و با ارزش ميگو در استان بسيار بالاتر از اين رقم است. اما سال 98 با توجه به اين نكته كه نخستين سال پرورش پس از بيماري لكه سفيد بوده است، بنا بر احتياطات لازم و جلوگيري از ضرر و زيان پرورش دهندگان، با تراكم پايين تر نسبت به همه ساله به امر پرورش در مزارع خود پرداختند كه اميدواريم در سال جاري با افزايش اين رقم شاهد ارتقا چشمگير توليد محصول ميگو در استان باشيم.
مدير كل شيلات گلستان در پايان گفت: تلاش مي كنيم در سالي كه با تدبير و انديشه مقام معظم رهبري به «توليد،پشتيباني و مانع زدايي ها» مزين شده است، با همتي دوچندان به رشد توليد، پشتيباني از توليد كننده و رفع موانع مسير توليد بپردازيم.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر