c_300_250_16777215_10_images_77241.jpg

 

مراوه تپه : ترکمن سسی - رئیس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور در جوار آرمگاه مختومقلی فراغی گفت: مختومقلی فراغی در اشعارش همواره بر وحدت بین مسلمانان تاکید دارد و احترام به اهل بیت(ع) مهم‌ترین ویژگی‌ اشعار وی است.


به گزارش رابط خبری مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور ، حجت الاسلام نور علی دیلم رئیس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور به اتفاق دکتر بهرام دردی گری سرپرست معاونت آموزش و پژوهش و همچنین آقای بهرنگ صالحی سرپرست دفتر نظارت و ارزیابی این مرکز با حضور در آرامگاه مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامدار ترکمن ایران زمین فاتحه ای نثار روح ایشان و شهدای روستای آق تقای قدیم، قرائت کردند.
حجت الاسلام نور علی دیلم، مختومقلی فراغی را شاعر نامدار، شهیر و برجسته ایرانی دانست و گفت: آثار و اشعار مختومقلی فراغی وحدت آفرین است و از این اشعار باید برای وحدت و تحکیم روابط همه مسلمانان استفاده کرد.
وی با بیان اینکه، مختومقلی فراغی در کنار مردم و با مردم زندگی می‌کرد و عشق به پیامبر مکرم اسلام (ص)، امام رضا (ع) و اهل بیت (ع) در اشعارش موج می‌زند، گفت: فردی که اشعار مختومقلی فراغی را خوانده متوجه این مطلب شده که مختومقلی نیز همچون سایر شعرا و عرفای ایران اسلامی، اندیشه ای فراتر از یک قوم و یک ملت داشته و بشریت را در اشعارش مورد خطاب قرار داده است.
رئیس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور، مردمی بودن، پیوند عمیق دینی داشتن، محب پیامبر (ص)، اهل بیت (ع) و عارف بودن را ازمهم ترین ویژگی های مختومقلی فراغی برشمرد و تصریح کرد: مجموعه این ویژگی ها مختومقلی فراغی را در بین مردم نه فقط ترکمن ها بلکه همه اقوام و مذاهب محبوب کرده است.
گفتنی است، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن درسال ۱۷۳۳ میلادی برابر با ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را ۱۷۹۰ میلادی مطابق با ۱۱۶۹ شمسی ذکر کرده اند.
مختومقلی فراغی درکنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق تقه در۴۰ کیلومتری غرب مراوه تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر