c_300_250_16777215_10_images_77525.jpg



گرگان - ترکمن سسی- سفیر قزاقستان در ایران با اشاره به ضرورت توسعه روابط کشور متبوعش با ایران گفت که حجم مبادلات تجاری ۲ کشور با وجود شیوع کرونا و تحریم در حال افزایش است.


به گزارش ایرنا ، اسخت ارازبای روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت استقلال جمهوری قزاقستان در دیدار با مسوولان و فعالان اقتصادی گلستان اظهار امیدواری کرد که با کاهش مخاطرات کرونا و برداشتن تحریم های ظالمانه علیه ایران، مراودات تجاری ۲ کشور بیشتر از شرایط کنونی شود.
وی بیان کرد: با وجود اعمال تحریم گسترده اقتصادی، قزاقستان با نادیده گرفتن این فشارها همواره در کنار ایران بوده و به توسعه روابط خود با این کشور افتخار می کند.
سفیر قزاقستان در ایران همچنین با اشاره به برقراری خط پرواز اکتائو - گرگان از فروردین امسال اظهار امیدواری کرد که با بهبود شرایط سخت ناشی از کرونا با هدف توسعه مناسبات ۲ کشور بر تعداد این پروازها افزوده شود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان نیز در ارتباط ویدئو کنفرانسی با این نشست گفت: ایران علاوه بر بخش بازرگانی ، در زمینه معدن، حمل و نقل و ترانزیت و کشاورزی زمینه مناسبی برای گسترش مناسبات با قزاقستان دارد.
مجید صمدزاده صابر همچنین بر تقویت ارتباطات مردمی و توریستی بین کشور با تسهیل در صدور روادید تاکید کرد و خواستار تقویت پرواز هوایی بین ۲ کشور شد.
استاندار گلستان نیز بر استفاده بیشتر از ظرفیت های ۲ کشور تاکید کرد و گفت : از جمله فرصت‌های موجود برای توسعه روابط ایران و قزاقستان، کشت فراسرزمینی در این کشور است.
هادی حق شناس تقویت خط ریلی بین ۲ کشور و ارتباط دریایی از طریق احداث بندر گمیشان را فرصت بی نظیری گلستان برای توسعه روابط ایران با قزاقستان برشمرد.
در این جلسه تعدادی از فعالان اقتصادی گلستان مسائل و مشکلات خود را در زمینه توسعه تجاری با قزاقستان مطرح کردند.
قزاقستان که ۳۰ سال قبل و با تجزیه شوروی به کشوری مستقل تبدیل شد، بزرگترین کشور آسیای مرکزی است که از طریق دریای خزر با ایران همسایه است.
استان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت علاوه بر خواهرخواندگی با منگستائو و فعالیت سرکنسولگری قزاقستان در گرگان؛ قرابت های دیگری هم از گذشته با این کشور دارد چراکه نزدیک به ۱۵۰۰ خانوار قزاق با جمعیت شش تا هشت هزار نفر از گذشته های دور به این استان مهاجرت کرده و ساکن شده اند.
علاوه بر این گلستان از نزدیک ترین استان های ایران با کشور قزاقستان محسوب می شود و این جایگاه مطلوبی در راستای توسعه همکاری ها و ارتباطات بین دو کشور ایجاد کرده است.
ارتباط ریلی از طریق خط آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان، ارتباط دریایی از طریق خزر و خط هوایی اکتائو - گرگان از مزیت های ایجاد شده در توسعه روابط بین گلستان و قزاقستان بوده که در سال های اخیر تقویت شده است.
طبق آمارها ارزش مبادلات استان گلستان با قزاقستان سال قبل به رغم شیوع ویروس کرونا، ۲۵ میلیون دلار بود.
جمعیت قزاقستان ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، زبان رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول این کشور تِنگه است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر