c_300_250_16777215_10_images_81081.jpg

 


گنبدکاووس : ترکمن سسی - عضو هیات امنای مصلی بزرگ اهل سنت گنبدکاووس از نیاز فوری به ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ادامه روند بازسازی سقف مصلی خبر داد.



مهندس آنه محمد قرنجیک در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی اظهار کرد:
از چندین دهه قبل در شهر گنبدکاووس بعنوان دومین شهربزرگ استان گلستان ، به علت نبود مسجد بزرگ و جمعیت زیاد نمازگزار ، نماز جمعه اهل سنت در دهها مسجد در محلات مختلف شهر برگزار می شد.

تا اینکه ساختمان بزرگ مصلی نماز جمعه اهل سنت با کمک خیرین و همت مردم مومن با زیربنای 5000 مترمربع در زمینی به مساحت 14000 مترمربع در خارج از شهر و در روستای گدم آباد در سال 1384 هرچند بصورت ناقص آماده بهره برداری گردید و در تاریخ 1384/8/27 اولین نماز جمعه به صورت متمرکز در ساختمان مصلی برگزار شد.

از زمان بهره برداری تاکنون با پیگیری هیات امناهای وقت ، با کمک مردم مومن و خیرین عزیز، ساختمان به مرور تکمیل گردید.

در حال حاضر ساختمان مصلی دارای سیستم سرمایشی ،گرمایشی و تهویه مطبوع بوده و به لحاظ زیبایی و ظرفیت گنجایش نمازگزار ، یکی از زیباترین و بزرگترین مساجد کشور می باشد.

ساختمان موجود ظرفیت گنجایش بیش از 10000 نمازگزار را دارا می باشد ، ضمن اینکه در مجاورت ساختمان اصلی ، ساختمانی در دو طبقه در مجموع به مساحت 4260 مترمربع در حال احداث می باشد که در حال حاضر اسکلت و سقف های آن تکمیل شده ودر زمان پیک نمازگزاران و بخصوص در ماه مبارک رمضان ، جهت ادای فریضه نماز از آن استفاده می شود.

با توجه به اینکه سال گذشته شاهد بارش چندین برف تقریبا سنگین در استان و حتی در شهر گنبدکاووس بودیم ، در اثر آخرین بارش برف سال گذشته به تاریخ 1399/12/23 ، متاسفانه سقف ساختمان مصلی که از نوع سازه فضایی می باشد، به علت برودت هوا و ماندگاری سنگینی برف به مدت 24 ساعت بر روی بام ساختمان مصلی، موجب آسیب به سازه لوله ای روی ستونها گردیده و بصورت میانگین حدود 25 سانتی متر سقف سازه نشست کرد.

اگر چه در طول عمر سی ساله این سازه قبلا هم چندبار شاهد بارش چنین برف هایی بودیم اما این بار خستگی سازه فلزی، دلیل مضاعفی شد تا شاهد این تغییر شکل اعضای لوله ای باشیم.

البته لازم به توضیح می باشدبا توجه به برهه زمانی ساخت سازه مصلی و امکانات موجود در آن زمان، به بهترین نحو ممکن طراحی و اجرا شده است.

خداوند متعال روح بزرگواران مهندس نیازی طراح و معمار سازه و مهندس جرجانی مهندس سازه ساختمان مصلی را قرین رحمت الهی نماید. بعد از بازدید و بررسی فنی گروهی از مهندسان و کارشناسان زبده منطقه از جمله آقایان مهندس صالح بازیار، مهندس عبدالله ایمری ، مهندس منصور طعنه گنبدی و مهندس کریم توری که به دعوت هیات امنا جهت بازدید وارائه راهکارهای فنی جهت بازسازی، لبیک گفته و همیشه دربررسی مشکلات و مسائل عمرانی مصلی یار و یاور هیات امنا می باشند، اعلام گردیدکه هر لحظه احتمال ریزش کامل سقف سازه دور از انتظار نیست و تاکید شد که فعلا در این مکان ، هیچ گونه تجمعی صورت نگیرد.

لذا از تاریخ 1399/12/29 نماز جمعه در این ساختمان برگزار نگردیده و در شرایط خیلی سخت در ساختمان نیمه کاره جوار مصلی و محوطه مصلی ، اقامه نماز می شود.
هیات امنای مصلی با مشورت از این دوستان و برگزاری چندین ساعت جلسه تخصصی با این گروه و ائمه محترم جمعه، تصمیم گرفت که با استفاده از علم و تخصص پیمانکاران بومی با نظارت مهندس توری، معمارجوان گنبدی که در این زمینه تخصص و تجربه گرانقدری دارند و بصورت فی سبیل الله اعلام آمادگی نمودند، عملیات اجرای ترمیم سازه مصلی را در اسرع وقت آغاز نماید. برابر برآورد مهندس توری ، مبلغی در حدودبیش از یک و نیم میلیارد تومان بودجه نیاز داشتیم.

ابتدا از طریق مکاتبه با جناب آقای دکتر شادمهر نماینده محترم و جناب دکتر حق شناس استاندار معزز و جناب آقای کریمی فرماندار ویژه شهرستان درخواست اعتبار دولتی کردیم مسئولین قول مساعدت دادند ولی فعلا اعتباری در این خصوص ؛تخصیص پیدا نکرده و همچنان منتظر ابلاغ اعتبار دولتی هستیم. البته همزمان با این مکاتبات ، خدمت برخی خیرین بنام منطقه رسیدیم و درخواست مساعدت کردیم غیر از کمک های همیشگی  مردمی که از طریق صندوق های تعبیه شده در مصلی ،جمع آوری میکنیم.

 چندنفر خیر نیز کمک های مالی داشتند و اما آقای حاج محمدطاهری از خیرین بنام منطقه که قبلا هم برای مصلی کارهای خیر انجام داده بود (احداث مناره مصلی از صفرتا صد کار و عرشه پل عابر پیاده پارکینگ مصلی) ، این بار هم وارد عمل شد و خرید آهن آلات موردنیاز قریب به هشتصد میلیون تومان توسط ایشان انجام شد.

 مرحله اول کار، شامل پی کنی و بتن ریزی پی 14 عدد ستون جدید ، حمل تمامی ستون های فلزی و خرپاهای فلزی مونتاژ شده به محوطه مصلی و برپا کردن 7 فقره ستون انجام شده و در حال حاضر مرحله دوم کار شامل مونتاژ لوله های خرپایی که بخشی از قطعات موردنیاز این بخش از کار بصورت مرحله به مرحله در مشهد آماده شده و به ما ارسال میشود، آغاز شده و بزودی مرحله حساس و پایانی کار که شامل بلند کردن سقف مصلی با جک های هیدرولیکی البته بصورت مرحله ای و تعویض لوله های آسیب دیده و خم شده با لوله های جدید و همچنین نصب خرپاهای فلزی آغاز خواهد

در حال حاضر جهت ادامه کار نیاز مبرم و فوری به حداقل 400 میلیون تومان ،نیاز مالی داریم در صورت تامین نقدینگی واگر در حین اجرای مرحله دوم کار ،به مشکل خاصی برخورد نکنیم ،به حول قوه الهی پیش بینی میکنیم که ان شالله حدود 2 ماه دیگر ،کار بازسازی به اتمام رسیده و در داخل مصلی ، نماز جمعه را برگزار کنیم.

 از تمامی مردم عزیز و خیرین محترم تقاضا داریم ، با کمک های مالی و البته بصورت فوری ،هیات امنا را در انجام این کار مهم ،یاری نمایند. از زحمات شبانه روزی همکاران خودم ،حاج عبدالخالق قورچایی و منوچهر بدراقی اعضای محترم هیات امنای مصلی و همچنین نورجان صوفی زاده خادم مصلی که همواره ما را همراهی نموده و از حاج آخون جاور و حاج آخون نوریزاد ائمه محترم جمعه که همیشه از هیات امنا ، حمایت های لازم و کافی را در انجام امور داشته و با رهنمودها و راهنمایی ها، مشوق کار ما بوده اند،تقدیر و تشکر میکنم . در پایان ضمن تشکر از آقای حاج محمدطاهری بابت مساعدت و کمک های مالی ،از ایشان عذرخواهم که خود ایشان راضی نبودند که از وی نامی برده بشه ، ان شالله خداوند متعال به ایشان و خانواده محترمشان سلامتی و به مالشان برکت فراوان عطا نماید.از کمک های مالی تک ،تک مردم بزرگوار و دیگر خیرین عزیز تشکر و قدردانی میکنم اجرشان با خداوند متعال.
با احترام : مهندس آنه محمد قرنجیک عضو هیات امنای مصلی بزرگ اهل سنت گنبدکاووس

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر