c_300_250_16777215_10_images_00000245.jpg

ترکمن سسی ،طاهر جانی :تا ساعاتی دیگر(و شاید روزهای آینده ) اعضای گروه های یاش اولی در 3منطقه ترکمن صحرا آخرین نشست هایشان را برگزار می کنند تا تکلیف نهایی گزینه اصلح مشخص شود.

با این حال به دلیل حساسیت های موضوع فضای هرگونه ایجاد تنش تا حدی مهیا می باشد و تنها با مدیریت صحیح می توان این بار رابه سر منزل مقصود رساند.ناگفته پیداست که برخی کاندیداهای رد صلاحیت شده هم با تعداد قابل ملاحظه ای طرفدار موازی با گروه های اجماع قرار گرفته اند و به هیچ ترتیبی نمی توان نقش آنها را در تعیین سرنوشت نادیده گرفت ویا انکار نمود.
1-نشست های درون گروهی اجماع حوزه غرب گلستان برای معرفی کاندیدای اصلح به طور مداوم ادامه دارد.شب گذشته 16 عضو این گروه شامل 10 نفرجوان و6 لیدر انتخاباتی پیرامون مسائلی از قبیل ترتیب هماهنگی با معتمدین و سیاسیون جلسه داخلی برگزارکردند.
2- فعالان انتخاباتی راجع به حمایت برخی اعضای گروه اجماع ازبرخی از کاندیداهای مجلس دهم خبر می دهند.از زمان شروع به فعالیت اجماع غرب استان زمزمه هایی مبنی برجانبداری اعضای تاثیر گذاراجماع ازکاندیداهای خاص به گوش می رسید و این شایعات اکنون نمود عینی پیدا کرده است.
3-کاکاجان قورلی زاده که پس از اعلام نتایج اعتراضات مجددا به پایتخت سفر کرده بود اکنون در منطقه بسر می برد.وی از نیروهایش خواسته است تا درمورد حمایت از یک کاندیدا اعلام نظر نمایند.
4-پاره ای از کاربران فضای مجازی حمایت دکتر مفیدی از حمید پارسافررا مورد انتقاد شدید خود قرار داده ومی گویند حمایت مفیدی از پارسافر بخاطر رابطه خویشاوندی صورت می گیرد و جوانان اجماع می بایست قبلا فکر این موضوع را کرده و از ورود اشخاص جانبدار به درون خود ممانعت به عمل می آوردند.
5- یک عضو نزدیک به حمید پارسافر مدعی شد که حمایت دکتر مفیدی از این کاندیدا خللی در اهداف گروه اجماع ایجاد نمی کند و اگر قرار براین مسائل باشد از خیلی قبل انتقاد بردیگران وارد است.
6- حبیب ا... مازندرانی کاندیدای حوزه کردکوی  به احتمال بسیار شانس اول اخذ بیشترین آراء از شهر مربوطه  و بخش های اطراف می باشد.مازندرانی عمده تحرکاتش را بر روی روستاهای مناطق خود قرار داده و با توجه به حمایت داوطلبین سابق درمعرض توجهات قرار گرفته است.

7-براساس شنیده ها درنشست هم اندیشی منزل پارسافر,مجید فیروزی سخنرانی تندی بیان کرده است.فعالان سیاسی می گویند از نظرگروه اجماع حوزه، این سخنرانی بعنوان یک حرکت تفرقه برانگیز و ازعوامل تخریب وحدت در میان کاندیداها شناخته شده است.
8- فعالان انتخاباتی در کردکوی می گویند رحمت جلالی که در دوره قبل بدلیل نبودن رقیب جدی جزو گزینه های برنده شدن محسوب می شد در این دوره شانس بالایی ندارد و مانور وی در بخش های ترکمن نشین برای این است که بتواند رقیب جدی برای سایرین بحساب آید.
9- جبارایری عضو سخنران و ثابت گروه اجماع در پاسخ به سوال تلفنی هرگونه شایعه جانبداری اش ازیک کاندیدای خاص را تکذیب کرده و گفت:بنده سابقا در جلسات چند تن از داوطلبین مجلس من جمله جلال ایری-رجب محمد آبادی و آنه محمد گل حاضر شده و برایشان سخنرانی کردم لذا تصوربرخی بابت حمایت من از یک کاندیدا ممکن است ازاین مسئله نشات گرفته باشد.
10- جبار ایری همچنین درباره نحوه ی معرفی گزینه اصلح گفت:گروه اجماع متشکل از چند صد یاشولی طی روزبیست وهفتم بهمن ماه نشست داخلی برگزار کرده و پس از رای گیری و مشخص شدن نام کاندیدا به احتمال قوی وی درتاریخ بیست و هشتم بهمن ماه معرفی خواهد شد.
11- رامین نورقلی پور دارنده ی مدرک دکترای ژئوماتیک  پس از برگزاری جلسات تاثیر گذار درگمیشان تمرکز خویش را بر روی بندرترکمن قرار داده است.فعالان انتخاباتی  عملکرد نورقلی پور را در جذب لیدرهای انتخاباتی کاملا مثبت ارزیابی می کنند.تیم انتخاباتی وی مشغول برنامه ریزی گسترده برای ایام فعالیت های رسمی می باشد.
12- تحلیلگران از رایزنی های به عمل آمده توسط فعالان خارج از گروه اجماع با کاندیداها رد صلاحیت شده صحبت به میان می کشند.گفته می شود یکی دو عضو اجماع نیزاز نزدیک درجریان این گفتگو ها قراردارند.
13- یک عقاب کوهستان(لقب اهدایی محمد قلی ایری به جوانان گروه اجماع)در مورد شکل گیری ائتلاف خارج از گروه اجماع می گوید:در دوره هشتم مجلس که چند فعال سیاسی با نفوذ(بسنجیده-احمد ایری-جبار ایری-شاه نظری-ولی پور) هرم اجماع چند نفره را بدست گرفته بودند نتوانستند کاندیدای مورد نظر را به مجلس بفرستند .حالا چطور افرادی ضعیف تر ازآنها (جعفری چوگان-شکیبایی-قورلی زاده) خواهند توانست درمیان خود شخص خاصی را پیروز انتخابات نمایند.این فرد معتقد است اگر رقابتی باشد بین جلال ایری و حاجی گلدی کر خواهد بود.این عقاب کوهستان ازجلال ایری حمایت می کند.
14- در حوزه آق قلا فعالان از انصراف قریب الوقوع یکی از کاندیداها اطلاع رسانی کرده و مدعی شدند که این خبر تا روزسه شنبه بیست وهفتم بهمن ماه رسما منتشر خواهد شد.کاندیدای مورد نظرمدتی است موبایلش را از حالت بوق آزاد خارج کرده است.
15- نیروهای امانزاده  تلاش مضاعفی برای گرفتن حداکثرآراء آق قلا و روستاهای آن ازخود نشان می دهند و این درحالی است که درصورت عدم توافق وی با گروه ماصلاحات توپوری تقسیم آراء اتفاق خواهد افتاد.درفاصله کمی تا اعلام نام گزینه اصلح ازسوی گروه مذکور گمانه زنی ها راجع به نحوه ی ورود امانزاده به فعالیت های رسمی در فضای داغی ادامه دارد.
16- یک صاحب نظرآق قلایی می گوید برخی اعضای جوان گروه ماصلاحات توپوری که برای اولین بار درمجموعه آن شهرستان تشکیل شده است نسبت به فعالان حوزه های دیگر ازدانش کمتری برخوردارند و باید چند سالی بگذرد تا  بتوانند به تجربه کافی برسند.
17- در گنبد برخی اعتقاد دارند رقابت نهایی میان بردی پور و قره جه طیار جریان دارد.در این میان پس از تایید صلاحیت مغربی قوجق شانس سلیمان هاشمی  به نسبت گذشته کمتر شده است.بررسی ها نشان می دهند که تنها با اجماع امکان راهیابی یک نماینده ترکمن به مجلس وجود دارد.
18- صاحب نظران می گویند با وجود اثر گذاری بالای قومیت ها در انتخابات حوزه گنبد اگر اجماع شکل نگیرد آراء آنها به نتیجه نخواهد رسید و یاشولی ها باید تلاش کنند تا همه اقوام از گزینه معرفی شده حمایت نمایند.
19- با وجود رقابت پایدار بین بردی پور و قره جه طیار,یاش اولی ها می گویند امکان انتخاب اصلح از میان همه کاندیداها یکسان است و آراء کمتر آنها نمی تواند مانعی برای انتخاب نشدن شان باشد.
20- دربین کاندیداهای غیر ترکمن حوزه انتخابیه گنبد,رقابت نهایی میان چهارنفر به یک نفر می باشد به این ترتیب که عباسی نماینده فعلی مجلس در یک سو قرارگرفته  و چهار کاندیدای دیگر ائتلاف واحدی را تشکیل داده اند تا در زمان مشخص 3 تن کناره گیری کرده و بقیه روی نفر باقیمانده به اجماع برسند.
21-زمان اعلام نام کاندیدای اصلح گنبد باز هم تغییر کرد و به ساعات اولیه آغاز فعالیت های رسمی موکول شد.دست اندرکاران اجماع منع قانونی را دلیل تشکیل نشدن نشست تعیین کننده خود ذکر می کنند.
22- در حوزه مراوه تپه نام طوی مراد آق ارکاکلی  بعنوان انتخاب اصلح بر سر زبانهاست.انتظار می رود مردم کلاله که نماینده های قبلی ازمیان آنها به مجلس رفتند به تلافی ادوار گذشته این دوره از کاندیدای مراوه تپه ای حمایت کنند.
23-از سید نجیب حسینی بعنوان تنها کاندیدای غیرترکمن حوزه شرق یاد می شود.غالب رای این کاندیدا در مینودشت و گالیکش قرار دارد.در انتخابات دوره نهم آریان پور رقیب جدی حسینی بود که با کسب حدود بیست و پنج هزار رای نقش مهمی در عدم راهیابی نامبرده به کرسی بهارستان داشت.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر