c_300_250_16777215_10_images_P3270078.jpg


ترکمن سسی – یادداشت : مسئولیت اجتماعی یک تعهد اخلاقی است که در آن فرد به صورت خودجوش در زندگی اجتماعی تکالیفی را برای خود متصور و بر اساس آن عمل می کند تا منافعی به فرد یا افراد جامعه برسد.


در واقع مسئولیت اجتماعی احساسی است که از وجدان فردی یا سازمانی سرچشمه می گیرد و بدون الزام قانونی فرد یا سازمان را وادار به واکنش در برابر رویدادهای اجتماعی می کند. بی تفاوتی نقطه مقابل آن است. به عبارت دیگر ، مسئولیت اجتماعی محدود به افراد حقیقی نیست بلکه افراد حقوقی و موسسات و نهادها و سازمانها را نیز شامل می شود.

شاعر چه زیبا سروده است:

چو عضوی بدرد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار

این بی تفاوت نبودن ها و قرار نماندن ها، ریشه در آموزه های دینی ، فرهنگ ایرانی اسلامی دارد و در متن بسیاری از فرهنگ های محلی است که حس مسئولیت و وجدان اخلاقی محرک برخی واکنش ها می شود، به عبارت دیگر این پدیده همان مسولیت اجتماعی است.

بر این اساس، هرچه حس مسئولیت پذیری در افراد جامعه بیشتر باشد (که به آموزش از سنین‌پایه مربوط می شود)، سرمایه اجتماعی آن جامعه بیشتر، در نتیجه توانمندی و مقاومت آن جامعه در برابر ناملایمات اجتماعی بیشتر خواهد بود.

مفهوم مسئولیت اجتماعی را در رویدادها و مواقع حساس به وضوح می توان مشاهده کرد، از جمله در جریان سیل ابتدای سال 98 در گلستان که بحرانی با آن ابعاد با احساس مسئولیت افراد و سازمان ها مدیریت شد.

از این رو دولتمردان همواره در جهت ارتقای سطح این سرمایه اجتماعی تلاش دارند، در واقع اینکار نوعی فرهنگ سازی است و کاری نیست که بتوان آن را یک شبه و یا در محدوده زمانی کوتاه انجام داد بلکه با برنامه ریزی و بصورت هدفمند در یک دوره طولانی آن را مهیا کرد.

به عبارت دیگر برای داشتن افرادی با حس مسئولیت بالا در جامعه یا داشتن سازمان هایی با افراد معتقد به این سرمایه، نیاز است تا از سنین پایه نسبت به آموزش و فرهنگ سازی آن اقدام کرد. اگر بتوان این مهم را با موفقیت انجام داد در آن صورت می توان حدس زد که آن جامعه آینده ی روشنی خواهد داشت.

یادداشت مدیر

19 فروردین 1400

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر