c_300_250_16777215_10_images_77512.jpg

ترکمن سسی : یادداشت - رای گیری بهترین شیوه برای تثبیت مردم سالاری است، شاید در ایران انتخابات و رای گیری بصورت ایده آل نبوده و کاستی هایی دارد اما برخلاف بسیاری از کشورهای همسایه که حقوق مدنی رعایت نمی شود و مردم سالاری معنایی ندارد، در کشورمان ارتقا و پیشرفت دموکراسی ممکن است.


هدف اصلی هر دولتی در هرجای دنیا، رفاه و امنیت شهروندان است که این مهم تحقق نمی یابد مگر با وجود یک دولت مشروع و مقتدر.
مشروعیت و اقتدار یک دولت نیز از پشتیبانی و حمایت عامه مردم سرچشمه میگرد چرا که دولت بدون پشتوانه مردم هیچ ارزش و قدرتی ندارد. هنگامی که دولتی از حداکثر مشروعیت و حمایت اکثریت مردم برخوردار باشد، توانایی آن در مذاکره و چانه زنی در عرصه بین المللی بسیار افزایش می باید که خود می تواند راهی برای رفع تحریم ها و بهبود هرچه بیشتر وضع اقتصادی شود. همچنین از نظر امنیت نیز کارآمدتر خواهد بود چنان که عوامل خارجی به راحتی نخواهند توانست بخود اجازه تعرض و مزاحمت به یک دولت حداکثری را دهند. بنابراین دو هدف رفاه و امنیت در گرو حمایت حداکثری مردم آن کشور است.
در انتخاب افراد نیز چه در سطح کلان (ریاست جمهوری) و چه در سطح خرد (شورای شهر) باید به دور از تعلقات قومی، نژادی، مذهبی و به دور از تعصبات تصمیم گیری کرد و فرد اصلح را انتخاب نمود چرا که آینده خودمان، شهرمان و کشورمان را به آن فرد میسپاریم پس انتخاب باید عاقلانه و با آگاهی صورت پذیرد.
علاوه بر این موارد باید به این نکته توجه کرد که شرکت نکردن در انتخابات و تحریم آن با هدف تنبیه مسئولان و نظام سیاسی، شیوه منطقی نیست و بیشترین ضرر را خود مردم متحمل می شوند. از افرادی که مردم را به تحریم انتخابات تشویق می کنند باید پرسید پس راه حل شما برای خارج شدن از این وضعیت چیست؟
افزون بر اینکه رای ندادن پاسخ مناسبی نیست بلکه اهمیت رای مردم را نیز در آینده کاهش خواهد داد که منجر به خسارات بسزایی میشود.
در آخر نیزمطلب را با این نوشته تامل برانگیز جان کوئینسی آدامز به پایان می رسانم:
"باتمام وجود در خانه بمان اگر می خواهی، ولی خودت را گول نزن که رای نمی دهی. در عمل، چیزی به اسم رای ندادن وجود ندارد: شما یا با رای دادن، رای می دهید یا با در خانه ماندن رای می دهید و بطور تلویحی ارزش رای یک آدم تعصبی را دوبرابر می کنید."

✍️ فرحان اسماعیلی، دانشجوی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه تهران

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر