c_300_250_16777215_10_images_1400.jpg

 

ترکمن سسی – یادداشت مدیر: چند روز دیگر زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1400 فرا می رسد. انتخاباتی که مهمترین رویداد سیاسی اجتماعی امسال و هم از بعد داخلی و هم از بعد بین المللی دارای اهمیت زیادی است.



اساسا در جمهوری اسلامی ایران مردم سالاری دینی حاکم است و انتخابات به عنوان مسیری برای تحقق اراده مردم در سرنوشت سیاسی و اجماعی کشور است و جامع ترین و زیباترین بیان این موضوع را بنیانگذار کبیر انقلاب لسلامی حضرت امام خمینی (ره) داشتند که فرمودند : میزان رای ملت است.

 اهمیت انتخابات ریاست جمهوری از منظر داخلی، قدرت نظام به مشارکت مردم وابسته است و از منظر بین المللی هم حضور گسترده مردمی در انتخابات نشانه اعتماد متقابل مردم و دولت و قدرت کشور خواهد بود.
با اتکا به همین مفهوم مردم ایران در طول بیش از 40 سال گذشته با مشارکت گسترده خود در انتخابات و با انتخاب های خود نظرات و سلایق خود را در تعیین سرنوشت سیاسی اجتماعی کشور بروز و ظهور داده اند.
اما طی یکی دوسال اخیر تحت تاثیر تحریم های ظالمانه ، فساد اقتصادی برخی افراد ، برخی سو مدیریت ها و نیز شیوع پاندمی کرونا و دیگر عوامل در شرایطی قرار داریم که متاسفانه بلحاظ معیشتی و اقتصادی مردم در وضعیت فشار هستند و از آنجاییکه در زندگی اجتماعی عوامل اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی در هم تنیده و مرتبط به هم هستند وضع موجود موجب آسیب های بسیاری به مردم و دلخوری آنان از مسئولین شده که میزان مشارکت مردم در انتخابات را نیز تحت تاثیر قرار داده است.مردمی
به عنوان نمونه در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه ها شاهد کاهش قابل توجه آمار مشارکت ها بوده ایم و در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و نیز در ششمین دوره انتخابات شوراها نیز نگرانی از قهر مردم با صندوق آرا و کمتر شدن مشارکت وجود دارد.
بویژه اینکه هفته های گذشته ، انتقادها به احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری و واکنش چهره های مطرح سیاسی در این موضوع نیز مزید علت شده و شرایط فوق را پررنگ تر کرده است. اما با تمام این شرایط این نکته را باید در نظر داشت که انتخابات به معنای مراجعه به عقل جمعی است و هرچه تعداد بیشتری از مردم در انتخاب شریک و سهیم باشند نتیجه کار نزدیکتر به شرایط آرمانی خواهد بود.
قهر کردن با صندوق های رای نمی تواند بهترین تصمیم باشد زیراکه خلاف توصیه های دلسوزان واقعی مردم است و مسلما انتخابات ریاست جمهوری حقی است که مردم می توانند دیدگاه، سلیقه و نظرشان را در انتخاب شخص رئیس دولت و تعیین مسیر اجرایی کشور دخالت بدهند از این رو از بین نامزدهای تایید صلاحیت شده آن نامزدی را که بیشترین توجه به مطالبات و خواسته های آنان دارد برگزینند.
قطعا توجه جدی به معیشت و شرایط اقتصادی مردم و مبارزه با رانت خواری ها و فسادها از مطالبات اولویت دار مردم است و رئیس جمهوری باید چهره ای مردمی و دلسوز مردم باشد.




نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر