c_300_250_16777215_10_images_77806.jpg

ترکمن سسی : یادداشت – عید قربان و آداب و رسوم اجتماعی آن در میانه موج پنجم کرونا و پیشگیری از شیوع بیشتر آن ایجاب می کند تا فعالان و نخبگان اجتماعی جامعه فعال تر شوند.

 


شرایط کرونایی پرخطر این روزها با فرا رسیدن عید قربان به عنوان یکی از بزرگترین اعیاد جامعه اهل سنت در ترکمن صحرا همزمان شده است. عیدی که برای ترکمن ها از اهمیت خاصی برخوردار و همراه با سنت های خاصی برگزار و تعاملات اجتماعی در منطقه به شدت بیشتر می شود اما شرایط کرونایی که بیش از هر زمانی پرتهدید است و ضرورت رعایت شیوه نامه های بهداشتی در این روزها اهمیت شایانی پیدا می کند.
گرچه متولیان امور اجرایی و دولتی در راستای وظایف خود و در چارچوب مصوبات ستادهای پیشگیری از شیوع کرونا فعال هستند اما با توجه به اهمیت و حجم بحران و خطرات احتمالی کرونا، به نظر می رسد ورود ظرفیت دیگر بخش های جامعه از جمله سمن ها، نخبگان و فعالان فرهنگی و اجتماعی در ترکمن صحرا با احساس مسئولیت و نقش افرینی بیشتر برای ترغیب هرچه بیشتر مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی ضرورت پیدا می کند.

متاسفانه بر اساس آمارهای جاری میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در ماه های اخیر تنزل قابل ملاحظه ای داشته و ارتقای هرچه بیشتر و سریع تر میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی محسوس است.
اینجا در اجرای سنت های عید قربان و دید و بازدیدهای عیدانه در ترکمن صحرا که سالی یکبار بیشتر تکرار نمی شود با محدودیت های ناشی از اجرای شیوه نامه های بهداشتی در جامعه نوعی تقابل پیش می آید و دقیقا همین جاست که ظرفیت نخبگان و فعالان اجتماعی برای کاستن این تقابل ها و هموارتر کردن مسیر مقابله با کرونا لازم و ضروری می شود.


در واقع کارکردهای اجتماعی نخبگان و فعالان اجتماعی جامعه در چنین مواقع حساسی باید به کمک مردم بیاید و خود را نشان دهد تا از میزان خطرات و تهدیدهای کرونایی کاسته شود.اما زبان و نوع انجام این کار آن سلیقه و هنر نخبگان و فعالان اجتماعی است که هرکدام به سهم خود در مواقع مختلف آن را  به خوبی ایفا کرده اند.
قطعا امامان جمعه و روحانیون که در نزد مردم متدین منطقه جایگاه خاصی دارند با رهنمودهای خیرخواهانه خود در تریبون های نماز جمعه و مراکز دینی و نیز هنرمندان با تولید  برنامه های تاثیرگذار و نیز نخبگان به سهم خود به انحائ مختلف با نوشتن یادداشتهای آگاهی بخش و نیز فعالان رسانه ای با تولید محتوای مناسب می توانند نقش آفرینی بکنند.
بهرحال هدف از این همه تشریک مساعی و حضور اثرگذار کمک به مردم در عبور از بحران کرونا بویژه در موج پنجم کروناست تا جامعه کمترین آسیب را از این تهدیدات داشته باشد.

 

به قلم: نورمحمد دانشمند ، مدیر مسئول ترکمن سسی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر