c_300_250_16777215_10_images_79008.jpg

 

ترکمن سسی: مدرس دارالحفاظ روستای قودنه از توابع شهرستان کلاله گفت: اصلی ترین وظیفه مسلمان در ماه محرم ، حفظ حرمت و احترام آن است‌. هدف ما باید اشاعه فرهنگ شهادت برای حفظ و بقا ارزش ها باشد.

 


عثمان آخوند مخمی نژاد در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی اظهار کرد: در طول تاریخ اسلام وقایعی که منجر به شهادت شود، بسیار اتفاق افتاده است، اما واقعه روز عاشورا اهمیت خاصی در بین امت اسلامی دارد‌. اصلی ترین وظیفه مسلمان در این ماه حفظ حرمت و احترام آن است‌. هدف ما باید اشاعه فرهنگ شهادت برای حفظ و بقا ارزش ها باشد.


این عالم اهل سنت ترکمن با اشاره به اهمیت ماه محرم و صفر در میان مذاهب اسلامی خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید محرم آغاز سال قمری است و در این ماه حضرت امام حسین رضی الله عنه و یاران ایشان در ایستادگی مقابل لشکر یزید به شهادت رسیدند و اهل سنت در پاسداشت این ایام و بویژه روز عاشورا برخی اعمال را انجام می دهند.


وی حضرت امام حسین رضی الله عنه را متعلق به احاد امت اسلامی دانست و افزود: اهل سنت دوستدار اهل بیت علیهم السلام هستند و شما اگر به اسامی فرزندان در بین اهل سنت دقت کنید می بینید که تعداد زیادی از والدین به احترام این ماه و ماه صفر ، فرزندان تازه متولد شده را حسین نامگذاری می کنند. اگر کسی در روز عاشورا صاحب فرزند شود، اگر پسر بود نام عاشور و اگر دختر بود عاشورا نام می گذارد و این موضوع بیانگر فرهنگ تکریم و اهمیت ماه محرم و صفر و همچنین پاسداشت واقعه روز عاشورا را در میان اهل سنت است.

تلاوت قرآن کریم، روزه داری و اطعام ایتام و نیازمندان را از آداب اهل سنت در ماه محرم است

آخوند مخمی نژاد یکی از اعمال نیکوی ماه محرم و ایام عاشورا در میان اهل‌سنت را تلاوت زیاد قرآن کریم، روزه داری و اطعام ایتام و نیازمندان عنوان نمود و افزود: اهل سنت نیز مانند سایر مذاهب اسلامی غم واقعه روز عاشورا و شهادت اباعبدالله(ع) را دارند . برای قاریان و حفاظ مهم است که در طول این ماه قرآن کریم را ختم کنند و سایرین نیز ضمن تلاوت بخش هایی از قرآن، ترجیحا در تاسوعا و عاشورا به روزه داری می پردازند.


مدرس دارالحفاظ روستای قودنه فلسفه روزه داری روز عاشورا را تعمق و تفکر در تحمل رنج ها و رشادت های کسانی خواند که با لب تشنه شربت شهادت نوشیدند و تاکید کرد: با آنکه روزه داری در روز عاشورا جزو اعمال فرض به حساب نمی آید، اما اهل سنت روزه داری در ایام شهادت را بر خود ضروری می دانند. ضمن آنکه اطعام ایتام و نیازمندان از اعمالی است که در تاسوعا و عاشورا به کثرت در میان ترکمن ها و اهل سنت انجام می شود.  


آخوند مخمی نژاد یاد آور شد: تمام طول ماه محرم و صفر برای ما اهل سنت به عنوان ماه اعمال معنوی و مداومت بر خواندن نمازهای نافله به حساب می آید. علی الخصوص به عبادت در ده روز اول ماه محرم تاکید ویژه شده است. در شب عاشورا سرنوشت برای حضرت امام حسین (ع) و یارانش مشخص بود. همگی آنها فرزندان بهترین یاران رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم از طوایف مختلف بشمار می رفتند. برای آنها در مسیر حرکت به کوفه و مقابله با یزید و لشکرش اجباری وجود نداشت. حضرت امام حسین(ع) کسی را وادار به ماندن در قافله نکرد و آزاد اندیشی را ترجیح داد.

 

شاید اگر یزید و لشکریانش می دانستند به شهادت رساندن حضرت امام حسین رضی الله عنه باعث حفظ حکومت کوفه برای مدت طولانی نمی شود، این واقعه را رقم نمی زدند. درس مهم عاشورا این است که ارزش ها را فدای آمال و آرزوهای دنیوی نکنیم. این چند صباح زندگی می گذرد و آنچه که ما را به خوشبختی ابدی رهنمون می سازد، پرداختن به واجبات، اعمال نیک و اخلاق نیکو به شیوه نورانی رسول اکرم صلی الله علیه واله وسلم است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر