c_300_250_16777215_10_images_82040.jpg

 

ترکمن سسی: روحانی و شاعر اهل سنت ، حضور معنوی شخصیت ها و تبادل اندیشه ها در کنگره فرهنگ عاشورا در زبان و ادبیات ترکمن را یکی از خروجی های مثبت این همایش معنوی عنوان کرد.

 


قربانقلی آخوند قره جه در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی، تبادل اندیشه ها در جریان برگزاری دومین کنگره فرهنگ عاشورا در زبان و ادبیات ترکمن را یکی از خروجی های مثبت این همایش معنوی خواند و گفت: بدون شک آنچه که به نام هنر و از ذهن هنرمند تراوش پیدا می کند تاثیر دو چندانی بر روی مخاطب می گذارد و زبان ظریف هنر و ادبیات بهترین وسیله برای تبیین اندیشه های حضرت امام حسین (رض) است.

این روحانی و شاعر اهل سنت ترکمن که تجربه حضور در همایش ها و جشنواره های مختلف را در تجربه کاری خود دارد ، بیان مظلومیت امام حسین( رض) و یارانش در قالب شعر، داستان و نقاشی و.... را نقطه عطف چنین کنگره هایی برشمرد و عنوان نمود: افتخار ثبت تاریخی نهضت عاشورا تنها مختص به دلاوران و جنگ آوران آن قیام ارزشمند نبود، بلکه نوجوانان و بانوان نیز تحت مظلومیت واقع شده و در لحظه ای که لشکر یزید اقدام به تخریب خیمه های اردوگاه امام حسین و یارانش می کردند، کودکان و نوجوانان بی پناه که شهادت پدران و برادران خود را به چشم مشاهده کرده بودند، بیش از پیش مظلوم واقع شدند.

آخوند قره جه اظهار داشت: شاید اگر واقعه کربلا نبرد میان یهود و مسلمانان بود می شد مظلومیت  آن امام همام و یارانش را تا حدی تحمل و درک کرد، اما وقوع صحنه های دلخراش و کودکانی که در پی شهادت پدران و برادران خود تنها مانده و مورد هجوم بیرحمانه سربازان دشمن قرار گرفته بودند، خاطر هر انسان صاحب فکر را متلاطم و منقلب می کند. منطق حکم می کرد که امام حسین (رض) در برابر ظلم یزید ایستادگی کند و با آنکه می دانست این پایداری به شهادت ختم می شود، ولی دیدیم که چگونه  نهضت ایشان زنده و پایدار ماند و به یک نهضت جهانی تبدیل شد.

وی یزید را فردی ماجراجو و خودخواه توصیف کرد و افزود: فلسفه او رجزخوانی برای قافله ای بود که تنها هفتاد و دو جنگاور را در خود داشت. یزید از وقایع و رویدادهای جهان اسلام چندان مطلع نبود و چه بسا اگر حکومتش بزودی پایان نمیافت، جهان اسلام را به قهقرای سقوط و نابودی می کشاند. امروز اندیشمندان از همه عقاید و مذاهب از خود گذشتگی امام حسین ( رض) را در تاریخ کم نظیر معنا می کنند. تمکین از فرمانروای خود رای و مستبد در خصلت هیچ یک از آزاد اندیشان قرار ندارد و هیچگاه با زور نمی توان بر ملتی حکومت کرد. در تاریخ از بانیان چنین حکومت هایی با نفرت یاد شده است.

آخوند قره جه با تاکید بر این موضوع که پیام واقعه عاشورا نه تنها برای مذاهب اسلامی بلکه جهانشمول و برای همه ملت های آزادیخواه است، خاطر نشان کرد: حضور بسیاری شخصیت ها از ملل مختلف در مراسمات معنوی قیام عاشورا که در کشورهای مختلف برگزار می شود، بیانگر جایگاه رفیع مجاهدان دشت کربلا و ایستادگی آنان تا آخرین نفس در برابر افرادی است که مطاع و مقام دنیوی را بر هر چیزی ارزشمندتر می شمردند، اگر یزید همان حقی را که بر خود قائل بود برای سایرین نیز می خواست هرگز جرات جسارت به ساحت مقدس نوه پیامبر گرامی اسلام را به خود راه نمی داد.

این عالم اهل سنت تصریح کرد: اهل سنت امام حسین (رض) را دوست می دارند، چرا که اولا نبی مکرم ایشان را بسیار عزیز و گرامی می داشت و ثانیا آن حضرت جزو اهل بیت نبوی بود و در دامان بانویی پرورش یافت که الگو و اسوه زنان مسلمان بشمار می رفت.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر