c_300_250_16777215_10_images_95095.jpg

 

ترکمن سسی - عاشقان مختومقلی فراغی بی صبرانه منتظر بودند تا پس از دو سال که شرایط کرونایی بهتر شد، امسال در مراسم نکوداشت مختومقلی شرکت کنند.


از جای جای ترکمن صحرا مسافران مشتاق حرکت کرده اند تا در میعادگاه عاشقان ، آق توقای گردهم آیند. وقتی از جاده اصلی مراوه تپه -  داشلی برون وارد مسیر فرعی آق توقای می شوید گنبد سفید رنگ آرامگاه مختومقلی و مسجد سبز رنگ طرح آلاچیق جوار آن در آن دشت وسیع به خوبی نمایان می شود. چندصدمتر قبل از پل فلزی درازی که بر روی رودخانه اترک است صف طولانی ماشین های زائران شروع می شود. ماشین ها و موتورها به آهستگی از روی پل عبور می کنند تا به آرامگاه مختومقلی فراغی برسند.

بعد از پل فلزی ، ماشین ها با شتاب سمت آرامگاه مختومقلی حرکت می کنند. همانگونه که از قدیم گفته اند آدم های بزرگ همانند کوهند، هرچه به آنها نزدیک تر شوید ابهت آنها را بیشتر درک می کنید. مختومقلی نیز اینگونه است هرچه به گنبد سفید رنگ چهارگوش با پایه های بلند نزدیک تر می شوید شکوه و عظمت آن بیشتر نمایان می شود.

در اطراف آرامگاه شور و همهمه ی وصف ناپذیریست. از تمام گلستان و ترکمن صحرا ، حتی از استان های دیگر نیز عاشقان آن حضرت در این روز خاص به اینجا آمده اند تا در جشن تولد ۲۸۹ سالگی شاعر و عارف نامی شرکت کنند. بسیاری از ساعت ها قبل به اینجا رسیده اند. نزدیک آرامگاه شلوغ تر از آن است که جای پارک پیدا شود. مسافران در مسافت دورتری از اطراف آرامگاه ماشین های خود را پارک می کنند. مسافران اکثرا به رسم ادب و رسم زیارت در بدو ورود در محوطه زیر گنبد سفید رنگ حاضر می شوند و بر مزار مختومقلی فراغی و پدرش دولت محمد آزادی که به فاصله چند متری کنار هم آرمیده اند فاتحه ای می خوانند.

اکنون ساعت حدود ۴ بعد از ظهر است. هر لحظه بر تعداد جمعیت افزوده می شود. تا آغاز مراسم رسمی نکوداشت ساعتی باقی است. دوصد متر دورتر در ضلع شمالی شرقی آرامگاه همهمه دیگری است. هزاران نفر در آن ازدحام جمعیت در حال تماشای رویدادی هستند. آنجا مسابقات پرهیجان کشتی سنتی گورش و والیبال در حال برگزاری است. با انجام هر مسابقه گورش ، فریاد های شادی تماشاگران به هوا بلند می شود. در اطراف آرامگاه  تا دوردست ها مملو از ماشین های پارک شده و چادرهای مسافرانی است که قرار است شب را در این اطراف بیتوته بکنند و در برنامه های مراسم مردمی این روز بزرگ حاضر باشند. اکنون آق توقای آن روستای کوچک چند خانواری به سان شهری پرهیاهو درآمده است.

چند صد متر دورتر در ضلع شمال غربی آرامگاه اعضای فعال و مسئولان انجمن های فرهنگی و ادبی مناطق ترکمن صحرا در تکاپوی برپایی چادرهای فرهنگی و ادبی شهر و دیار خود و نصب بنر و چیدمان صندلی میهمانان هستند. چادر کمیش دپه، چادر بندرترکمن، چادر گنبدکاووس، چادر آق قلا، چادر چای قوشان، چادر مختومقلی کلاله و ... تا ساعاتی دیگر مملو از عاشقان فرهنگ و ادب خواهد بود و تا اذان صبح برنامه خواهند داشت.

از ساعت 5 عصر برنامه رسمی نکوداشت با حضور مقامات رسمی شروع شده است. صدای پرهیجان حاج سیروس کمی ، مجری مراسم رسمی تا صدها متر دورتر در اطراف محوطه آرامگاه مختومقلی شنیده می شود که پرانرژی در حال اجرای مراسم است. آنجا جمعی از مردم در حال تماشای مراسم رسمی با حضور مقامات و مسولین هستند. صدای همهمه جمعیت ، غوغا و شلوغی بازار محلی و فریادهای شادی تماشاگران مسابقات ورزشی با صدای هلی شات ها و گرد و غبار برخاسته از حرکت خودروها و موتورها در آن دشت وسیع محصور در میان تپه ماهورها در هم آمیخته و سمفونی منحصر به فردی راه انداخته و حس عجیبی به آدم‌می دهد. در آن دشت در آخرین پنج شنبه اردیبهشت ماه هرکسی به سلیقه خود در جایی مشغول است. به راستی این اجتماع عظیم مردمی با این حجم برنامه ها را می توان به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی منطقه دانست.

اکنون به غروب آفتاب نزدیک تر می شویم و مراسم رسمی رو به پایان است. در انتهای مراسم رسمی اسامی تعدادی از مختومقلی پژوهان خوانده می شود تا به پاس تلاش هایشان در این مراسم تجلیل شوند.

پس از پایان مراسم رسمی و با تاریک شدن هوا، بعد از نماز عشاء به تدریج برنامه های فرهنگی و هنری چادرها شروع می شود. محققان فرهنگ و ادب ترکمن ، هنرمندان موسیقی سنتی، شاعران ، خوانندگان جوان و حتی چهره های سیاسی نیز در چادرها سخنرانی می کنند یا محافل ادبی پرسش و پاسخ ترتیب می دهند و برنامه اجرا می کنند. صدای موسیقی و سخنرانی چادرها در آن شب به یادماندنی در هم آمیخته و برنامه های فرهنگی و هنری چادرها چنان متنوع است که جمعیت حاضر در انتخاب چادر برای تماشای برنامه ها دچار زحمت می شود. برنامه های چادرها تا پاسی از شب ادامه دارد و هرکس به سلیقه خود از بخشی از برنامه ها لذت می برد.
اکنون سحرگاه است و صدای اذان صبح در محوطه آرامگاه طنین انداز می شود. گنبد سفید رنگ آرامگاه مختومقلی فراغی رنگ طلایی به خود می گیرد.

به قلم : نورمحمد دانشمند / منتشر شده در روزنامه گلشن مهر - یکشنبه 8 خرداد1401

c_300_250_16777215_10_images_95096.jpg

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر