c_300_250_16777215_10_images_10299.jpg

 

ترکمن سسی – اوکتای قلیچ تقانی ، فعال رسانه ای و اجتماعی ترکمن و موسس پایگاه خبری ترکمن سسی، دوازدهم مهر امسال در سن 42 سالگی در پی عمل جراحی عروق آئورت شکمی در بیمارستان شفای ساری درگذشت.


خبر ناگواری که باورش سخت بود
خبری که برای بسیاری باورش سخت بود. تا ظهر همان روز (سه شنبه 12 مهر) چندین نفر از دوستان و چهره های شناخته شده فرهنگی رسانه ای تماس گرفتند و باحیرت درباره این خبر از من ( نگارنده) سوال کردند. بله، خبر سخت و ناگوار بود اما حقیقت داشت.
ده ها نفر از دوستان، اقوام و همکاران اوکتای با شنیدن خبر درگذشت ناگهانی وی از اول صبح سه شنبه 12 مهر در کوچه بهارستان یازدهم شهرک سعدی گرگان در مقابل منزلش جمع شدند. در آن فضای سنگین و غمبار ، جمعیت حاضر در بهت و حیرت ماندند تا پیکر اوکتای حدود ساعت 12 ظهر با آمبولانس شهرداری ساری به گرگان رسید.

لحظات سخت وداع آخر
حدود ساعت 13:30 خانواده اوکتای در غمبارترین لحظات زندگی شان با چشمانی گریان برای آخرین بار با پیکر وی وداع کردند و جنازه پشت نیسان وانت آبی رنگ برای اقامه نماز و تدفین به شهر گنبدکاووس منتقل شد و اکنون اوکتای در آرامگاه مسلمین در آق قایه گنبدکاووس در کنار پدر فقیدش آرام گرفته است.


از چهار طرف ترکمن صحرا آمدند
دکتر اراز محمد سارلی در توصیف فضای سنگین ایام درگذشت اوکتای نوشت:
امروز صبح و بعد ازظهر ( چهارشنبه 13 مهر) در مجلس عزای مرحوم اوکتای قلیچ تقانی بودم. از چهار طرف ترکمن صحرا آمده بودند،
جغتای برادر کوچکتر اش و پسر نوجوانش را دیدم که با بهت و حیرت این لحظات سخت را می گذراندند. مادر داغدارش بی بی اجکه هم پس از همسرش آنا قربان، دومین فرزندش را از دست داده بود. رفتم نشستم پیشش حدیثی از پیامبر اکرم(ص) یادم آمد و خواندم اندکی آرام شد، مژده الهی به کسی که جگرگوشه اش را از دست داده بود، در بهشت خانه ای را اختصاص می دهد و اسمش "بیت الحمد" است....
و سولگین خانم، دختر ته تغاری خانواده (همسر نورمحمد دانشمند) و مجری توانمند برنامه های رادیو ترکمنی به هیچ وجه آرام نمی گرفت. الهی بر دلهای این خانواده اهل فرهنگ و ادب و هنر، آرامش عطا کن تا قابل تحمل باشد این مصیبت سخت تلخ. آمین

اوکتای وب سایت ترکمن سسی را راه اندازی کرد
آنه قربان قلیچ تقانی پدر اوکتای از چهره های شناخته شده فرهنگی و هنری منطقه ترکمن صحرا بود. ۲۱ خرداد ۱۳۷۷ وقتی آنه قربان در سن ۵۲ سالگی در بیمارستان ۵ آذر گرگان درگذشت اوکتای ۱۸ سال داشت و اکنون تنها پسر اکتای در سن 18 سالگی از نعمت پدر محروم است.
اوکتای مدرک دیپلم ریاضی و فوق دیپلم عمران ساختمان داشت. جوانی فعال بود. هرچه در جامعه ترکمنی بیشتر دید و شنید، نام و آوازه پدر ادیب و هنرمندش ، نوعی حس مسئولیت فرهنگی برای اوکتای تحمیل کرد. آرزو داشت بخشی از راه پدر هنرمندش را ادامه دهد و به جامعه فرهنگ و هنر و ادب منطقه خدمت کند.
وی در سال ۱۳۹۰ با همکاری جمعی از دوستانش تصمیم به راه اندازی وب سایت گرفت و با محمدامین قرنجیک و متین قزلجه نشستند و وب سایت را طراحی و کار کردند. وی به عنوان موسس و اولین مدیر مسئول ترکمن سسی ، شش سال به فعالیت رسانه ای خود ادامه داد اما اوایل تابستان سال ۱۳۹۵ مسولیت وب سایت را به نورمحمد دانشمند - داماد خانواده قلیچ تقانی – واگذار کرد.


اوکتای جوانی دلسوز و دغدغه مند بود
عبداللطیف ایزدی مدیرمسئول سایت اولکامیز درباره اوکتای می نویسد:
اکتای جوانی دلسوز و دغدغه مند بود. آرزوها در سر داشت. دلش برای توسعه منطقه و اعتلای فرهنگ و هنر و ادبیات ترکمن می تپید. باورم نشد ولی می دانستم که مرگ ناگهان می آید و همه باید آن اتفاق تلخ را تجربه کنیم و آماده روز موعود آماده باشیم.


مشاوری امین برای دوستانش بود
فرشاد و مناف از دوستان اوکتای نوشتند:
در غم از دست دادن دوستی به سوگ نشستیم که خبر از دست دادن او شوکی عمیق برای ما بود. دوستی که برادری بزرگ برای ما بود ؛ در شادی ما شاد بود ؛ با اندوه ما غمگین می شد و همواره مشاوری امین و صادق بود.

 

اوکتای همچون پدرش دغدغه مند ترکمن صحرا بود
محمدامین قرنجیک مدیر مسئول سایت دانشجویان ترکمن درباره اوکتای نوشت:
از دوران کودکی اوکتای و پدر بزرگوارش را می شناختم و همین شناخت باعث شد پس از طراحی و راه اندازی سایت دانشجویان ترکمن، اوکتای از طرح و برنامه اش برای راه اندازی یک سایت خبری ترکمنی خبر داد و می خواست راه پدر بزرگوارش در جهت خدمت به مردم ترکمن صحرا در قالب یک سایت ادامه دهد و پس از چند جلسه مذاکره حضوری با اوکتای، طراحی سایت ترکمن سسی را آغاز کردیم و بر اساس سلایق و علایق اوکتای سایت راه اندازی شد و پس از چند سال از فعالیت سایت با تغییرات مدیریتی و فنی سایت همچنان مشغول خدمات دهی می باشد. روحش شاد و راهش پر رهرو باد.


مراسم ترحیم اولین ماه درگذشت اوکتای قلیچ تقانی با حضور جمعی از دوستان ، اقوام و آشنایان وی  شامگاه سه شنبه 10 آبان در گرگان برگزار شد.

به قلم: نورمحمد دانشمند

دیدگاه‌ها  

+2 #1 کرفه آق آتابای 1401-08-12 07:13
روحش شاد و یادش گرامی. هیچ کس غم اولاد نبینه، خیلی سخته خیلی
نقل قول کردن
+2 #2 احمد غراوی 1401-08-12 09:01
الله رحمت ادسن
نقل قول کردن
+2 #3 بهرام دانایی 1401-08-12 09:06
هرکه در این بزم مقرب تر، جام بلا بیشترش دهند، جایی جنت بولسون
نقل قول کردن
+1 #4 مهدی پور زاد 1401-08-12 09:16
خدا رحمتش کنه
نقل قول کردن
+1 #5 م. تیموری 1401-08-12 09:18
روحشان شاد و قرین رحمت الهی. تسلیت میگم به خانواده محترمشان
نقل قول کردن
+2 #6 پویا فرهمند 1401-08-12 09:20
یاتان یری یاختی بولسون
نقل قول کردن
+2 #7 سپیده پیلتن 1401-08-12 09:22
انا لله و انا الیه راجعون
نقل قول کردن
+2 #8 غفار آنه 1401-08-12 09:24
الله رحمت ادسین
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر