c_300_250_16777215_10_images_77486.jpg

 

ترکمن سسی -  تلاش در جهت توسعه زیبایی هر شهر یکی از ملزومات اجتناب ناپذیر مدیریت شهری است و هرچه روند ماشینی شدن شهرها رو به فزونی می گذارد، ضرورت شهرآرایی و زیبا سازی محیط شهری  بر همگان بیشتر احساس می شود.


از طرف دیگر تردیدی نیست که تمامی عناصر حاضر در هر شهر به عنوان عوامل در ارتباط با یکدیگر، در زیبایی شهر نقش دارند که از آن جمله می توان به معابر، ساختمان ها، وسائل نقلیه، فضای سبز، خیابان ها و حتی دیوار ها و در رأس همه این موارد، خود شهروندان اشاره کرد که هرگونه ناهماهنگی بین این موارد می تواند تأثیر قابل توجهی در نازیبا جلوه دادن یک شهر داشته باشد.


علی آباد کتول به عنوان یک شهر با جلوه ها و خاستگاه های هنری و طبیعی و دارا بودن جذابیت های گردشگری منحصر به فرد،  جایگاه ویژه ای در بین شهرهای استان گلستان داراست و این شهر با این مختصات و ویژگی ها،  نیازمند طراحی دقیق و اجرای هنرمندانه یک مبلمان شهری خاص و منحصر به فرد است. هر چند در طول سال های گذشته واحد زیبا سازی شهرداری در تلاش برای ایجاد مبلمان شهری، برنامه ریزی هایی داشته است و به عنوان یکی از سازمان های تابعه در  شهرداری ها با وظایف و مأموریت هایی مانند «طراحی و اجرای طرح های مبلمان شهری»، «طراحی و اجرای روشنایی ها و نورپردازی فضاها»، «ساماندهی تابلوهای خدماتی و تبلیغاتی در سطح شهر» و همچنین «انجام اقدامات مربوط به بدنه سازی در نماها و فضاهای شهری» گام های موثری در این مسیر برداشته است اما باید اذعان داشت برای خاص و متفاوت بودن ، باید همه ارگان ها و ادارات نقش فعال و محوری در این زمینه ایفا کنند و یک مشارکت و مدیریت عمومی در جامعه عهده دار این نهضت شود.


برنامه های متعددی برای افزایش جلوه بصری در شهرها اجرا می شود اما یکی از برنامه های محوری در ایجاد هارمونی و تناسب بصری و زیبا سازی عمومی شهر، گرافیتی یا همان نقاشی های دیواری است که علاوه بر زیبا سازی، دارای جنبه های کارکردی و  آموزشی نیز هست .


به تصویر کردن نقش‌ها، اشکال، حرف‌ها، نشانه‌ها، نمادها، الگوها و کلمه‌ها بر روی دیوارها یا هر مکان عمومی که بتوان از آن به عنوان مکانی برای نوشتن، نقاشی، کنده‌کاری و خط‌کشی کردن استفاده کرد، گرافیتی یا نقاشی دیواری نام دارد. در نقاشی های دیواری می توان از نوشتن ساده حرف‌ها تا طراحی ها و نقاشی‌های استادانه و اشعار شعرای بنام و مشهور الهام گرفت.


در شهر دیوار های متعددی وجود دارند که برخی توسط صاحبان با ذوق بنا ها تمیز نگه داشته شده اند ولی بسیاری دیگر با اعلامیه های کنده شده  و جمله نوشته هایی با اسپری روی آنها وظیفه  نازیباسازی شهری را عهده دار شده اند! بدون شک با عزم جدی در دیوار نگاری عمومی شهری، زیبایی خاصی به مبلمان شهری تزریق خواهد شد.


هماهنگی با سازمان تبلیغات ، اداره کل فرهنگی و ارشاد اسلامی، انجمن هنرمندان و یا حتی دعوت از هنرمندان سایر شهر ها  و خلق تصاویر بدیع و چشم نواز با مضمون طبیعت، جملات انگیزشی، مضامین فرهنگی، ادبیات، ورزشی، تندرستی، طنز و ...  بر روی دیوار  پارک ها، مدارس، ادارت و منازل شخصی با اجازه صاحب ملک و ... شهر می تواند در ایجاد یک انقلاب هنری در شهر و معرفی علی آباد کتول به عنوان اولین شهر گرافیتی کشور موثر باشد.

زیبا سازی بصری، کاهش تنش اجتماعی به واسطه ایجاد نشاط بصری ناشی از تماشای تصاویر چشم نواز، ایجاد اشتغال، تقویت مشارکت مردمی و ادارات( ادارات هزینه طراحی و رنگ دیوار های خود را بپردازند) ، از مزایای این طرح است که می تواند به عنوان پایلوت در علی آباد کتول اجرا شود.
به قلم: حسین زنگانه - فرهنگی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر