c_300_250_16777215_10_images_76899.jpg



گنبدکاووس : ترکمن سسی - مجسمه مختومقلی فراغی شاعر و عارف بزرگ ترکمن‌های جهان در آخرین روزهای سال 1399 در میدان فراغی (چهارراه آق قایا) در ورودی شمالی شهر گنبدکاووس نصب شد.



به گزارش ترکمن‌ نیوز؛  این مجسمه توسط شهرداری گنبدکاووس و با مصالح ماسه و سیمان (بُتنی) به ارتفاع چهار متر ساخته شده و در میدان ورودی این شهر از سمت شمال نصب گردید.

تندیس شاعر و عارف بزرگ ترکمن صحرا ، #مختومقلی_فراغی به دستان مجسمه ساز بزرگ استاد یوسف امدادی از انبارالوم ساخته شده است.

مجسمه روبه شمال شرقی نصب شده است و نگاه تمثال مختومقلی فراغی به سمت روستای «آجی قوشان» زادگاهش و روستای «آق توقای» آرامگاه ابدی‌اش می‌باشد.
 

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن درسال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای آجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چند زبان دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر