c_300_250_16777215_10_images_80024.jpg

 


ترکمن سسی - در این روزهای سخت اپیدمی کرونا بسیاری از شهروندان از کمبود پزشکان متخصص در شهرهای کوچک گله مند هستند.

 

پزشکان قشری از جامعه هستند که از لحاظ شرایط مالی در رده های بالای جامعه جای دارند و معمولا کار و سکونت در شهرهای با امکانات بالاتر را ترجیح می دهند و این موضوع موجب شده است تا بسیاری از شهروندان و بیماران که نیاز به مراجعه به پزشکان متخصص را دارند از کمبود پزشکان متخصص در شهرهای کوچگ گله مند باشند.


اساسا در تعریف خدمات پزشکی نسبت جمعیتی یکی از فاکتورهای اصلی باید محسوب شود. براساس گزارش های مردمی از شهرهای کوچک و اطراف مرکز استان عمدتا تعداد پزشکان متخصص بندرت به چند مطب می رسد و فقط یک متخصص داخلی دارد. آیا مدیران بهداشت و درمان استان به این موارد توجه نمی کنند؟!!!
از شهرهای آق قلا ، بندرترکمن و کلاله گزارش مردمی داریم که تنها یک مطب متخصص داخلی در آن شهرها فعالیت دارد.
یکی از کاربران شبکه های اجتماعی ترکمن سسی می گوید:
به گونه ای باید همنوایی و همدلی در جهت توسعه شهر توسط بزرگان و گردانندگان و هیات امنای شهر ایجاد بشود که پزشکان مجرب و تحصیل کرده شهر خودشون را ترک نکنند و انتظار نداشته باشند تا یک فرد از مرکز استان یا از شهری دیگر آنجا بیاید و طبابت کند.

وقتی امکانات به صورت متعادل در شهرهای کوچک و بزرگ توزیع نشود بروز مشکلاتی از قبیل کمبود پزشکان متخصص هم وجود خواهد داشت. البته بزعم بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی مسائل مالی برای برخی از پزشکان از مسائل انسانی اولویت دارتر است.

کاربر دیگری می گوید:
وقتی همه پزشکان متخصص آق قلایی و بندری ب امروزهه گنبدکاووس کوچ کنند معلوم است شهرهای اطراف با کمبود پزشکان متخصص روبرو خواهند شد. امروزه هر پزشک متخصصی را در گنبد می بینید یا از بندرترکمن آمده یا از آق قلا پس مشکل از خودشان است
ما دکترهای بزرگ زیاد داریم ولی جز به جیب خودشون چیزی براشون مهم نیست باهزار بدبختی هم اگه نوبت بگیری ، آخرش هم هیچ کل ترکمن صحرا ناچارند جز مشهد به چیزی فکر نکنند چون پزشکان ترکمن صحرا ترکمن های خودشون را آدم حساب نمی کنند.

 یک راهکار این می تواند باشه که مدیران بهداشت و درمان استان برای هر شهری به تناسب جمعیت و نیاز آن شهر سهمیه پزشک متخصص تعیین بکنند و پزشکان متخصص نیز متعهد به خدمت به مدت معین در آن شهرها باشند.

کاربر دیگری می گوید:
همه جا اینجوری است. ماکه بجنورد ساکن هستیم و مرکز استان هم هست کلا 3 متخصص عفونی داره یکی نوزادان دو تا بزرگسالان.

کاربر دیگری با کنایه می گوید:
الان یک دکتر بزرگ داریم در گوارش و داخلی ، ۳ ساله دنبالشم نمیشه اصلا دیدش چه برسه معاینه کنه خیلی مغرور و پول پرست هست، هیچ محبتی نسبت به مردمش نداره اکثرا هم میره کشورهای خارج کار میکنه چون میخواد انقدر جمع کنه اون دنیا لازمش شد کم نیاره.

کاربر دیگری با نامیدی می گوید:
امروزه جامعه بی اندازه مادی شده، در جواب دکتره بهت خواهد گفت برو فکر نان باش(مادیات) که خربزه (انسانیت) آب است.

کاربر دیگری با تایید این مشکلات می گوید:
در کلاله نیز یک متخصص داخلی داریم و مطب متخصص عفونی نیز نداریم فعلا.

 به این ترتیب پس همه متخصصان داخلی و عفونی گلستان در گرگان یا گنبد مطب دارند!!! پس این دانشگاه علوم پزشکی گلستان و مدیران بهداشت و درمان استان چه تدبیری دارند؟!!!

کاربر دیگری که خود از جامعه پزشکی استان است می گوید:
بله تقریبا میشه اینگونه گفت. البته در علی آباد که متخصص داخلی و عفونی هست. آزادشهر رو مطمئن نیستم. یکی از علل نبود متخصصین در شهرستانهای کوچک خصوصا متخصصین جراحی همچون جراح عمومی، ارتوپد، نوروسرجر و ... کمبود امکانات و زیرساختهاست همچون سونوگرافی ، تصویربرداری خصوصا سی تی و ام آر آی و آزمایشگاههای تخصصی و پاتوبیولوژی هست.

همین کاربر ادامه می دهد:
 مورد دیگر که خیلی مهمه میزان جمعیت و وضعیت اقتصادی مردمان اون منطقه هست. قطعا و قطعا بدانید اگر متخصص از نظر مالی تامین نشود در یک شهر کوچک با امکانات رفاهی پایین نمی ماند. برخی میگویند پزشکان و متخصصین فقط دنبال پول هستند و.. اینگونه نیست نه پول پرست باشند اما پول و دریافت حق شون قطعا بسیار مهمه و نمیشه پزشک رو فقط با وعده های پوچ و بدون تامین مالی نگه داشت.

همین کاربر با گلایه می افزاید:
الان اکثریت پزشکان طرحی از دولت طلب دارند و پرداخت نشده. خب چنین پزشکانی لحظه شماری میکنند تا دوران طرحشون تموم بشه و خلاص بشن ازون بیگاری و بردگی. اکثر پزشکان قدیمی هم نیازی به رفتن به مناطق محروم نمی بینند چون وضعشون خوبه!! و راضی اند از وضعیت فعلی شون! متخصصین جوان باید پوشش بدن مناطق محروم رو اما خب تامین مالی نمیشن. البته گفتم بجز تامین مالی امکانات رفاهی و زیرساخت نیز بسیار اهمیت داره.
 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر