c_300_250_16777215_10_images_84009.jpg


گنبدکاووس- ترکمن سسی - مدیرکل گمرکات گلستان گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با مقامات ترکمنستان، مرز زمینی اینچه‌ برون این استان پس از ۱۸ ماه تعطیلی از فردا پنجشنبه برای تردد کامیون‌ و تریلی‌های صادراتی به این کشور همسایه بازگشایی می‌شود.

 


سیدابراهیم حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در ادامه رایزنی‌های مسوولان ۲ کشور برای بازگشایی دوباره مرز زمینی اینچه‌برون، امروز آخرین جلسه هماهنگی در قالب ملاقات مرزی انجام و مقرر شد این مرز از فردا برای تردد کامیون‌های ترانزیتی و مبادله کالاهای صادراتی باز شود.
وی یادآور شد: کشور ترکمنستان پس از شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۹۸ به بستن مرزهای زمینی خود با ایران از جمله مرز اینچه‌برون اقدام کرد و برای بازگشایی دوباره آن خواستار مجهز شدن این مرز به دستگاه‌ها و امکانات ضدعفونی و گندزدایی بهداشتی کامیون‌های عبوری و ترانزیت قبل از ورود به خاک این کشور شد.
حسینی اضافه کرد: از ماه‌های قبل دستگاه‌های ضدعفونی کننده همانند ۲ نقطه مرزی دیگر کشورمان با ترکمنستان یعنی گمرک سرخس و لطف آباد، در گمرک اینچه برون  نصب شد و اکنون مشکلی در این خصوص موجود ندارد.
مدیرکل گمرکات گلستان ادامه داد: بازگشایی دوباره مرز زمینی اینچه‌برون برای تردد کامیون و تریلی‌های ترانزیتی باتوجه به اینکه حجم بالایی از کالاهای صادراتی استان به کشورهای آسیای میانه از این مرز انجام می‌شود، مزایای قابل توجهی از جمله کاهش حداقل ۲۰ درصدی هزینه حمل و نقل برای تجار و بازرگانان به همراه خواهد داشت.
وی افزود: با بازگشایی دوباره این مرز رونق کسب و کار به بازارچه مرزی اینچه‌برون و اهالی مرزنشین این منطقه بازخواهد گشت ضمن اینکه با تردد کامیون‌های ترانزیت خارجی، درآمد گمرکات گلستان هم افزایش خواهد یافت.
براساس این گزارش ، از اواخر سال ۹۸ و به دنبال همه گیری ویروس کووید ۱۹ در بیشتر کشورهای جهان و ایران، مسوولان ترکمنستان اجازه ورود کامیون و تریلی‌های ترانزیت و حتی قطارهای باری را از طریق پایانه مرز اینچه‌برون گلستان به کشورشان ندادند تا اینکه پس از فروکش کردن موج اول شیوع کرونا و با رایزنی‌های بین مقامات ۲ کشور، از سوم تیرماه پارسال فقط مبادلات ریلی بین ایران و ترکمنستان از طریق این مرز زمینی از سرگرفته شد اما ترکمنستان تا امروز اجازه بازگشایی مرز زمینی خود برای تردد کامیون‌ها و تریلی‌ها را نداده است.  
اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۳۷۰ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.
اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.
در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.
استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر