c_300_250_16777215_10_images_89067.jpg

 


ترکمن سسی - پل ارتباطی منطقه تاریخی گردشگری خالدنبی بعداز دو روز بارندگی زمستانی در اواسط این هفته تخریب شد. این رویداد در شبکه های اجتماعی نیز بازتاب گسترده ای داشت.



گرچه از همان ساعات اولیه حادثه عوامل راهداری دست به کار شدند تا یک‌مسیر موقت برای رفت و آمد درست بکنند اما دامنه تبعات تخریب این پل می تواند آغازی بر مشکلات بیشتر اهالی باشد اگر تدبیر جدی اتخاذ نشود.

اهالی منطقه می گویند بعد از سیل ویرانگر دو سال پیش ابنیه و راه های این محور دچار آسیب های جدی شده بود و علیرغم قول های متولیان برای ترمیم زیرساخت های آسیب دیده هرگز اقدام عملی موثری را شاهد نبودند.

اکنون با تخریب این پل ارتباطی مهم بیش از هرزمانی ظرفیت های گردشگری و دامداری منطقه در معرض تهدید و اضطراب و نگرانی در میان اهالی سایه افکنده است.

یکی از اهالی روستای گچی سو می گوید: همین دو هفته پیش یکی از مدیران متولی از این پل بازدید کرد و از نزدیک وضعیت پل را دید. روز حادثه تخریب پل هم وی دوباره در محل حاضر شد و کنار پل تخریب شده شاهد محور مسدود شده بود.

دهیار یکی از روستاهای منطقه نیز می گوید: اهالی این منطقه از تولید کنندگان محصولات لبنی و منطقه خالدنبی قطب دامداری است و در زمینه طرح های گردشگری اولین افراد در زمینه بومگردی از این‌منطقه برخاسته و مطرح کننده آن ظرفیت در استان بودند.

اکنون اهالی منطقه با پلی تخریب شده و راه دسترسی موقت و نامطمئنی مواجه هستند که در صورت پیشگیری و توجه مدیران متولی به ترمیم آن ممکن بود شاهد این وضعیت نامید کننده نباشیم. البته طبیعت نامهربان استان برای بهانه های کمبود بودجه و اعتبار مدیران گوش شنوا نداشت و این‌پل امید اهالی را همراه پراید که در حال عبور روی آن بود به قعر رود فرستاد.

باز اهالی منطقه معتقدند که برای پیشگیری از چنین رخدادی شاهد اقدام موثری نبودند در حالیکه گفته می شد بعد از سیل ۹۸ بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای ترمیم زیرساخت های آسیب دیده استان وجود داشت. دریغ و افسوس که ریالی از آن اعتبار در این منطقه هزینه نشد تا به این وضعیت گرفتار نشوند.

منطقه خالدنبی تنها به لحاظ ارزش های تاریخی و زیبایی های طبیعی منطقه قطب گردشگری شهرستان کلاله است در حالیکه آب مورد نیاز اهالی منطقه با تانکرهای اداره آبفار به صورت سیار تامین می شود، آن هم به مقدار خیلی کمتر از نیاز و مصرف اهالی.

اکنون با آوار شدن پل ارتباطی منطقه نگرانی، مشکلات تردد و دغدغه های مردم اهالی افزون تر شده است. اقدامی عاجل و جهادی برای رفع این دغدغه ها ضروری است اگر اولویت ها و کار با همفکری و تشریک مساعی و در نهایت خدمت جهادگونه برای این مرزنشینان غیور اهمیتی دارد؟!!!

در شرایط فعلی و در میانه زمستان سرد با این راه دسترسی موقت آبرسانی هرآن احتمال دارد با کمترین ناملایمات آب و هوایی تانکرهای سیار آبفار و حمل نفت مصرفی این منطقه و از همه مهمتر خدمات اورژانسی مانند جابجایی مادران باردار با تهدید مواجه شود و اگر رسیدگی به مشکلات مردم این خطه مرزی در ا‌ولویت های چندم قرار ندارد لازم است اقدامی سریع صورت گیرد.

اکنون اهالی منطقه خالدنبی بیش از هرزمانی چشم انتظار اقدام متولیان امر هستند تا به داد روستائیان محروم برسند که نه قلم گویا دارند و نه زبان توانا.

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر