c_300_250_16777215_10_images_96201.jpg

 


ترکمن سسی - در حالیکه مسئولان در ابتدای فصل برداشت قول پرداخت 48 ساعته تا یک هفته ای بهای گندم را دادند اما این قولها هرگز عملی نشد و کشاورزان گلستانی از تاخیر دولت در پرداخت بهای گندم دلخور و نگران هستند.


یک کشاورز می گوید: تلفنم هر روز رنگ خور دارد. کلی بدهی دارم. دو هفته در انتظار واریزی بهای گندم برای پرداخت کرایه کمباین ، دستمزد کارگران و کرایه کامیون هستم.


کشاورز دیگری می گوید: متاسفانه زمان دقیق پرداخت بهای گندم به خوبی اطلاع رسانی نمی شود. لااقل اطلاع بدهند تا بتوانیم کمی برنامه ریزی بکنیم. این تاخیرها در پرداخت بهای گندم یک تبلیغ منفی برای اداره غله است. نشان از عملکرد ضعیف آنهاست و این باعث می شود کشاورزان برای سال آینده زیاد به تحویل گندم به بخش دولتی چندان مایل نباشند.


دیگری می گوید: همیشه این استرس را کشاورز دارد که بهای گندم کی پرداخت می شود. چون طرف ما دولت هست معلوم نیست در صورت طولانی شدن پرداخت ها یقه چه کسی را بگیریم. حدود 6-5 سال پیش این طور نبود. دو روز بعد تحویل پیامک واریز بهای گندم به گوشی می اومد.


کشاورزی دیگری می گوید: خدا عاقبت ما رابخیر کند. باز طبق معمول دولت بدقولی کرد. قول داده بودند پول مردم را در عرض یک هفته واریز بکنند. هر چند اینگونه قول ها از این مسئولین امری شایع است. البته دروغ مصلحتی در ایران رایج است و مسئولین در جلسه یک چیزی میگویند و بیرون جلسه به مردم چیزی دیگر می گویند.


گندمکار دیگری می گوید :حیف زحمات کشاورز ! دامدار رو که به خاک سیاه نشوندند. احتمالا حالا نوبت کشاورزی باشه !!!! عمده درآمد منطقه به این دوتا شغل هست. نه حمایتی زمان کشت نه کار تحقیقاتی درست و حسابی برای بهره وری بهتر نه تحویل بذر مقاوم نه حمایتی جهت خرید بذر مرغوب نه خرید تضمینی دام و یا حداقل تسهیل در فروش بدون واسطه ی دام که با هزار مکافات و بدبختی سرپاایستاده ..... انصاف و مدیریت شان کجاست؟!!!


دیگری می گوید: همیشه این مسولان فقط از مقداری که پرداخت کرده اند می گویند ، آن مقداری که هنوز واریز نکردند هم اعلام بکنند. یک ماه پول ما را واریز نکردند...یک ماه...


کشاورز دیگری می گوید: نمی دانم محصول ما الان دست دولت هست صادر کرده یا آرد کرده و فروخته ...به هرحال پول این همه گندم تحویلی را با تاخیرهای چند هفته ای پرداخت می کنند اصلا منصفانه نیست.


دیگری می گوید: ای کاش گندم را به دلال می‌فروختم با گذشت ۲۰ روز از فروش گندم به دولت هنوز پولی واریز نشده ، وقتی نمیتوانند نقد پرداخت کنند چرا میگویند خرید نقدی همه پشیمان هستند که تحویل دولت دادند. واسه اختلاس که پول زیاده ولی برای پرداخت دسترنج کشاورزان زحمتکش اینقد تعلل می کنند.


یکی دیگر از کشاورزان می گوید: من که آزاد فروختم خیالم راحت شد، همون روز نقد به حسابم واریز شد، الان یک ماه گذشته، به آن استرس و دردسر و شنیدن حرفهای طلبکاران نمی ارزد به دولت تحویل بدهی، مقصر خود کشاورزان هستند، مثل پاهای جلوی بزغاله نشستند جلوی سیلو که تحویل دولت بدهند، بیایید اینهم از تحویلتون.


دیگری می گوید: اگه میخواستن اینجوری پرداخت کنن آزاد می‌دادیم تا الان پولشم می‌گرفتیم بدهیمونو می‌دادیم این چه مدیریتیه،مسخره است. ملت لازم دارن.

 

واقعا ، چرا این همه تاخیر؟!
یک کارشناس بودجه می گوید:
تمام توان دولت و شبکه بانکی و بانک مرکزی جهت تامین اعتبار مورد نیاز بهای گندم به کار گرفته شده است و متناسب با میزان درآمد خزانه، پرداخت بهای گندم در حال انجام است ولی حجم نقدینگی مورد نیاز بالاست و با کمبود منابع و درآمد خزانه پرداخت بهای گندم با تاخیر انجام می شود. اکثر بانکهای دولتی و نیمه دولتی نیز با ابلاغ مصوبه دولت تسهیلات سنگین به شرکت بازرگانی دولتی پرداخت می کنند که تامین اعتبار و پرداخت آن زمانبر است. بانک مرکزی نیز با ایجاد خط اعتباری و پرداخت مبالغ مورد نیاز اقدام نموده است. اما درخواستهای تامین اعتبار گندم هر ماه بالاتر از سقف تعیین شده است. پرداخت تسهیلات توسط بانکها نیز با توجه به حجم بالای نقدینگی مورد نیاز هر ساله با تاخیر ، در چندین قسط و همراه با بوروکراسی اداری انجام میشود و با توجه به اینکه بانکها بنگاه اقتصادی هستند و همه آنها مشمول پرداخت سود و جریمه تاخیر نیز میباشد.


این کارشناس بودجه ادامه می دهد:
دلایل تاخیر در پرداخت وجه گندم؛ عدم تامین به موقع نقدینگی موردنیاز توسط خزانه داری کل از محل منابع عمومی کشور است که با توجه به میزان درآمدهای وصولی کشور و حجم زیاد درخواست وزارتخانه ها و دستگاههای دولتی، اعتبار تخصیص داده میشود و در این خصوص هم پرداخت پول گندم در اولویت کشور میباشد و دلیل دوم هم عدم تامین به موقع تسهیلاتی است که توسط شبکه بانکی کشور جهت جهت خرید تضمینی داده میشود.


یک شهروند نیز در پاسخ این کارشناس بودجه می گوید: اینها دلیل نمی شود بلکه ضعیف مدیریت و مدیریت یک بام و دو هوا و دور از انصاف است...اخه چگونه است که مسئولین نتوانند بعد از گذشت چندین سال از نهاد غله یک برآورد و تخمین برداشتی از زمین های منطقه نداشته باشند تاکه بتوانند کمی جلوتر از برداشت محصول اقدام به درخواست اعتبار و پول کنند!!!!


منطقی است که بحث دریافت تسهیلات از شبکه بانکی برای تضمین پرداخت بهای گندم نبایستی تا فصل برداشت گندم به درازا می کشید یعنی این کارها قبل از فصل برداشت گندم انجام می شد تا اکنون با چنین مشکلی مواجه نبودیم.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر