c_300_250_16777215_10_images_99080.jpg

 

ترکمن سسی : احسان یلمه - پیامبر اکرم(ص) با عنایت به علم و الهاماتی که از طرف خداوند متعال داشتند، در زمان خود از شهادت نوه گرامیشان، امام حسین(ع) در صحرای کربلا خبر دادند و به اصحاب و یاران خود سفارش کردند که هرکس آن زمان را دریابد، از امام حسین(ع) دفاع کند و او را در مقابل دشمنان اسلام یاری نماید.


ترکمنها در ایام عاشورا و محرم همان‌طور که اشاره شد با برگزاری آیین های کاملا ویژه ای مراتب اخلاص و ارادت خود را نسبت به خاندان رسول خدا و مخصوصاً امام حسین(ع) نشان می‌دهند.

 ترکمن‌ های نیز مانند برادران و خواهران شیعه در ایام محرم و روز عاشورا در سوگ و عزا هستند که  البته  درنوع عزاداری‌ها کمی تفاوت وجود دارد با این تفاوت که دسته های  سینه‌ زنی ، زنجیر زنی ندارند و عزاداری اهل تسنن به شکل‌های دیگری برگزار می‌گردد که یکی از آنها مراسم‌ بزرگداشت در مساجد و محلات می باشد.

 با این وجود اعتقاد راسخ داشته که قیام امام حسین(ع) قیامی علیه ظلم و ستمگری بوده و نهضت او نهضت نجات‌ بخش ستمدیدگان و مظلومان می باشد که برای اصلاح امت جد مطهرش و جهت برپایی فریضه امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده است.

ماه محرم در میان ترکمنها به عنوان «عاشرآی» معروف می‌باشد و وجه تسمیه آن به خاطر وجود روز عاشورا در آن ماه می‌باشد.

ترکمنها در این ماه پر فیض و کرامت، آداب رسوم خاصی دارند که میتوان به ادای روزه ، خواندن نمازهای نافله، توزیع نذورات ، طبخ انواع نان و اطعمه محلی، دعوت از اهالی محله در مراسمات،  و خواندن کلام‌الهی و تسبیحات جهت نثار ارواح طیبه شهدای مظلوم کربلا انجام گردد.

از دیگر ارادات قوم متدین ترکمن این است که به فرزندان خود که در ایام ماه محرم و یا در روز عاشورا متولد شده‌اند، نامهایی محلی مانند عاشور، عاشورمحمد، عاشورگلدی، عاشورقلی، عاشور بی بی  ، عاشور تاج و ...  می نهند.

در پایان باید گفت امام حسین (ع) محبوب دل‌ همه ی آزادگان جهان فارغ از قومیت ، مذهب ، دین و ملیت است و آزادگی و عزت او و یاران باوفایش همه مرزهای جغرافیایی و نژادی را درنوردیده و به عاملی مستحکم برای تقویت وحدت و یکدلی مظلومان و مستضعفان جهان جهت ایستادگی در برابر مستکبران تبدیل شده است.

✍️ احسان یلمه فعال فرهنگی ، اجتماعی و رسانه

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر