c_300_250_16777215_10_images_10141.jpg

 

ترکمن سسی - سرپرست اداره کل شیلات استان گلستان گفت: تاکنون ۶۰ درصد برداشت میگو از ۱۰۰ مزرعه با پوشش سطح هزار و ۵۴۰ هکتار واقع در مجتمع گمیشان انجام شده است.


اسماعیل جباری روز چهارشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: مطابق گزارش دریافت شده از اواخر شهریورماه تاکنون ۲ هزار  و ۲۰۰ تُن میگو از مزارع پرورشی گمیشان برداشت و به مراکز فرآوری استان منتقل شده است.
وی ادامه داد: کار برداشت میگو از باقیمانده مزارع در دست انجام است که برنامه‌ریزی شده  این عملیات تا قبل از بیستم مهر سال جاری پایان یابد.
وی در خصوص تهدید مزارع میگو در گمیشان از لحاظ بیماری، گفت: در زمان حاضر مشکل از بابت تهدید بیماری برای مزارع پرورش میگو در استان نداریم و برداشت محصول با کنترل مزارع توسط اداره کل دامپزشکی به سرعت در دست انجام است.
جباری افزود: امسال برداشت ۳ هزار و ۵۰۰ تُن میگو از ۱۰۰ مزرعه ایجاد شده در سطح هزار و ۵۴۰ هکتار برآورد شده است.
وی با اشاره به این که هر ساله بیشتر میگو تولیدی استان به صادرات و ارزآوری اختصاص می یابد، گفت: امسال برنامه‌ریزی شده تا ۲ هزار تُن از میگوی تولیدی این استان در گمیشان روانه بازارهای جهانی شود که صادرات این محصول هم در نیمه دوم سال جاری است.
به گفته وی در استان گلستان هفت مرکز فرآوری میگو با ظرفیت روزانه ۱۰۰ تُن وجود دارد.
امسال با نظارت اداره کل دامپزشکی گلستان ۱۰۰ مزرعه بچه میگو در مجتمع پرورش میگو گمیشان با میانگین تراکم ۱۷۰ هزار قطعه در هکتار ذخیره سازی شد.
تنها مرکز پرورش میگوی شمال کشور در ۱۰ کیلومتری ساحل گمیشان قرار دارد که از یک دهه پیش با استفاده از آب دریای خزر فعال است.
به گفته کارشناسان شیلات گلستان، میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع «وانامی» است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.
گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.
بر اساس مطالعات صورت گرفته شیلات گلستان، با بهره‌برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان، به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر