c_300_250_16777215_10_images_169983477.jpg

 


ترکمن سسی - رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس گفت: تالاب های بین‌المللی آجی‌گل و آلاگل به سبب کم بارشی سال آبی قبل و جدید و تخصیص نیافتن حق آبه آنها از محل رودخانه اترک و سد شیرین دره به طور کامل خشک شد.


به‌ گزارش خبرنگار ایرنا، احمد احمدی روز دوشنبه در جلسه کارگروه مدیریت بحران گنبدکاووس افزود: درحال حاضر فقط تالاب بین المللی آلماگل این شهرستان مقداری آب دارد که آنهم درصورت تداوم کم بارشی و تخصیص نیافتن حق آبه در روزهای آینده خشک خواهد شد.
وی اضافه کرد: امسال در سه جلسه کمیته مدیریت بحران گنبدکاووس به اهمیت تالاب‌های و ضرورت لایروبی کانال های هدایت آب به آنها و اختصاص حق آبه به این پهنه های آبی تاکید گردید اما از حق آبه خبری نشد.
احمدی ادامه داد: تداوم کم بارشی در سال آبی جدید هم به روند خشک شدن سه تالاب بین المللی گنبدکاووس سرعت بخشید و اکنون ۲ تالاب خشک شدند.

تالاب‌های بین‌المللی "آلاگل، آجی‌گل و آلماگل" همزمان با برگزاری نخستین نشست پژوهشگران سازمان جهانی حفاظت از طبیعت در سال ۱۳۵۰ که در "رامسر" و با هدف صیانت از تالاب‌ها و حمایت بهتر از زیستمندانی که در این پهنه‌های آبی طبیعی زیست می‌کنند، تحت عنوان "کنوانسیون رامسر" به ثبت این سازمان جهانی رسیدند.
این سه تالاب بین المللی که در بخش "داشلی برون" شهرستان گنبدکاووس نزدیک به مرز ایران و ترکمنستان و در فاصله نزدیکی نسبت به هم واقع شدند در مجموع افزون بر ۳ هزار هکتار مساحت دارند که بزرگترین آنها آلاگل با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار،سپس آجی‌گل با ۳۲۰ هکتار و در نهایت آلماگل با ۲۰۷ هکتار است.
حداقل حجم آب تالاب‌های بین المللی گنبدکاووس با عمق ۲ تا چهار متر و در شرایط عادی و بارش‌های مناسب بین ۸۰ تا ۸۵ میلیون مترمکعب است اما به سبب کم بارشی و خشکسالی در چند سال اخیر با بحران کم آبی مواجه شدند.
رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس هم در این جلسه گفت: از ابتدای سال آبی جاری یعنی از اول مهر تاکنون مجموع بارش ها در این شهرستان ۹۰ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد و نسبت به دوره بلند مدت ۲۵ ساله ۵۰ درصد کاهش داشته است.
منصور فرشاد افزود: درسال آبی جاری در مناطق شمالی گنبدکاووس نیز در مجموع ۶۱ میلی‌متر باران داشیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد و نسبت به دوره بلند مدت ۳۹ درصد کاهش داشته است.
وی بابیان اینکه گنبدکاووس از جهت بارش های امسال و شاخص خشکسالی بین خفیف تا شدید واقع شده است، بیان داشت: تا نیمه بهمن ماه جاری بارش خوبی نخواهیم داشت اما در نیمه دوم این ماه و در اسفندماه امسال بارش ها نرمال خواهد بود.
به گفته وی، دما هوا در گنبدکاووس تا جمعه هفته جاری بتدریج افزایش یافته و بین ۱۳ تا ۲۰ درجه‌ بالای صفر خواهد رسید.
در این جلسه همچنین برخی اعضای کارگروه مدیریت بحران گنبدکاووس از جمله روسای ادارات گاز، برق، آب و فاضلاب، آتش نشانی، شبکه بهداشت و درمان، منابع طبیعی و آبخیزداری، نماینده شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، بخشدار داشلی برون و رییس شورای اسلامی این شهرستان هم به بیان نقطه نظرات و برخی کمبودهای حوزه فعالیت خود پرداختند و خواستار تخصیص اعتبارات ویژه برای رفع کمبودها شدند.

دیدگاه‌ها  

0 #1 شهروند 1401-11-10 23:58
از از زمانی که در سال 1384 سد مخزنی "شیرین دره" بر روی رودخانه شیرین دره از سر شاخه های رودخانه "اترک" احداث و آبگیری شد طی این سال ها تالاب های بین المللی شمال گلستان شروع به خشک شدن کردند. آلاگل و آجی گل که خشک شدند و آلماگل هم تنها اندکی آب دارد و آن هم در معرض خشک شدن است.
نقل قول کردن
0 #2 شهروند 1401-11-11 00:01
طی این ۱۷ سال، حقابه رودخانه اترک و تالاب های گلستان کمتر و نامنظم تر پرداخت شد و پیگیری ها و اعتراض های دوستداران محیط زیست و مردم محلی نیز اثر چندانی نداشت.حتی برخی نمایندگان پیشین نیز مشکل را ناشی از سوء مدیریت و عدم پیگیری مدیران وقت ( آن سال ها) می دانستند.
نقل قول کردن
0 #3 فعال فضای مجازی 1401-11-11 00:05
با تداوم شرایط فعلی آن‌میزان آبی که قبلا به سمت گلستان جریان‌پیدا می کرد و در رود اترک و تالاب های آلاگل وآجی گل و آلماگل جاری می شد، اکنون در مخزن "شیرین دره" ذخیره می شود. کار موثری هم از هیچ یک از مسولین استان ساخته نیست. اگر آنها کاری نمی کنند لااقل رسانه ها کمپین راه اندازی کنند و از مسولین کشوری کمک بطلبند. باید کاری کرد ...
نقل قول کردن
0 #4 میرزاعلی 1401-11-11 00:08
آشکار است که ندادن حقابه گلستانی ها و مردمان حاشیه اترک از آبی که در مخزن سد شیرین دره جمع می شود به قیمت نابودی تالاب ها، رودخانه ها، و شغل و زندگی مردمانی که هزاران سال از آن آب استفاده و زندگی می کرده اند در حال تمام شدن است...
نقل قول کردن
0 #5 مونیب الیاسی 1401-11-11 00:15
بچه ها دعا کنید باران بیاد. مزارع گندم دارن خشک میشن!
نقل قول کردن
0 #6 مختومقلی 1401-11-11 15:13
دریا داره خشک‌میشه، سدها باید باز بشه.آب باران طبیعی به دریا برگرده.دریا مثل قلب می مونه.وقتی قلب پمپاژ میکنه، خون فوری در رگها گردش می کنه.اگه برگرده چی میشه؟!! دریا و سد و رودخانه ها هم همین طور عمل می کنن.الان مردم حاشیه نوار مرزی اترک غیر از اندک کشاورزی و دامداری درآمد دیگری ندارن.برای بسیاری پول و معیشت بحران بزرگی شده. خداوند همه را عاقبت به خیر کند. در ضمن نوار مرزی شمال استان چندین آب بندان پرورش ماهیان گرم آبی خشک هستن. از تولید گوشت سفید محروم هستن. اوضاع این ینده خداها هم خیلی خرابه! خشکشالی هستش و انتظار هست دولت فکری به حال اینها بکند. حداقل سهمیه کود ، سهمیه سوخت و نیازهای مصارف ماهی پرورشی را دولت حمایت کند. این قشرها به کمک دولت نیاز دارند.
نقل قول کردن
0 #7 سلیم عالمی 1401-11-11 15:24
اینا که چیزی نیست. سالهاست که چندین هزار هکتار اراضی کشاورزی حاشیه اترک ، به دلیل بی آبی اترک و خشکسالی، کشت نمی شود و رها شده است.
نقل قول کردن
0 #8 لطیف 1401-11-11 15:47
مافیای پرورش ماهی مثل زالو آب تالاب ها را بالا کشیده. اینا دم از بحران و ... می زنن، سیبیل بالایی ها چرب شد آب و دادن رفت! الان هم کاسه چه کنم دست گرفتن. چوپان سرگل با چهار کلاس سواد هم از برخی ابن مدیران درک و فهم بیشتره!
نقل قول کردن
0 #9 ترکمن صحرا 1401-11-11 15:51
دریاچه دانشمند هم کاملا خشک شده. برای بسیاری از مردم منطقه نوار مرزی حتی تهیه آب آشامیدن هم سخت شده. آب اینجا زمستان هم چند روز قطع هست، حالا بماند کم آبی تابستان ها!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر