c_300_250_16777215_10_images_photo_2023-05-03_09-39-40.jpg

 

ترکمن سسی - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: همایش علمی و پژوهشی بزرگداشت «مسکین قلیچ» شاعر و عارف و چهره ارزشمند ترکمن امسال برگزار می شود.


به گزارش خبرنگار ترکمن سسی، محمد رعیت در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: بزرگداشت 290 مین سالگرد تولد مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامدار ترکمن گلستانی نیز طی دو هفته از تاریخ 14 لغایت 24 اردیبهشت ماه 1402 با شعار "همبستگی اجتماعی و هویت ایرانی اسلامی" در سطح 16 شهر و شهرستان استان گلستان برگزار می شود.
وی با اشاره به تبیین گنجینه ارزشمند مختومقلی به نسل جوان، تصریح کرد: منش و آموزه‌های مختومقلی در قالب‌های مختلف فرهنگی و هنری از جمله نقالی، شعرخوانی و نمایش از برنامه‌های بزرگداشت این شاعر برجسته استان گلستان و کشور است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان همچنین با اشاره به برگزاری آیین رونمایی از کتاب "لوترا زبان رمزی" (لوترای واروی استارابادی و لوترای شالی استارابادی) به قلم کریم الله قائمی، پژوهشگر و نویسنده گلستانی در راستای تجلیل از مفاخر و مشاهیر استان، از میزبانی گلستان از جشنواره ملی سرود رضوی، برپایی نمایشگاه و جشنواره استانی لباس بومی و محلی، برگزاری سالگرد استاد لطفی، برگزاری دوره تکمیلی روزنامه نگاری، کارگاه و دوره آموزشی ارتقای سواد رسانه، جشنواره و نمایشگاه طراحی لباس و مد بانوان و نخستین جشنواره بین المللی فیلم گوهرشاد با محوریت عفاف و حجاب همزمان با سراسر کشور در استان گلستان، خبر داد.


مسکین قلیچ کیست؟
ملا قليچ متخلص به «مسكين قليچ» در سال 1268 هجری قمری در "قاري قلعه" کشور تركمنستان در خانواده‌اي متدين به دنيا آمده است.
پدرش او را براي ادامه تحصيل به مدرسة «بخاراي شريف» مي‌فرستد. مسكين قليچ بعدها به ايران مي‌آيد و تا پايان عمر در روستاي «حاجي حسن» مي‌ماند. او سرانجام در سال 1327 ه.ق در سن 58 سالگي از دنیا می رود و در همان محل به خاك سپرده مي‌شود.
از مسكين قليچ يك ديوان شعر به يادگار مانده است كه تقريبا 102 عنوان شعر در آن آمده است.
اين ديوان شعر در سال 1347 به اهتمام «حاج مراد دردي قاضي» به چاپ و نشر رسیده است. موضاعات اشعار او را اغلب مضامين ديني، اجتماعي و عرفاني تشكيل مي‌دهد. اشعار مسکین قلیچ همانند اشعار مختومقلي فراغي مي باشد و مي‌توان گفت از پيروان و متأثرين سبك عرفانی مختومقلي فراغی است.


رستم جرجانی/ خبرنگار

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر