c_300_250_16777215_10_images_12003.jpg

 


ترکمن سسی - موسی جرجانی نویسنده کتاب " ارازمحمد تورمحمد، چهره ملی قزاقستان" به مناسبت برگزاری کنفرانس علمی 140 مین سالگرد "ارازمحمد تورمحمد اوغلی" در دانشگاه "شاه مردان یسه نوف" آکتائو قزاقستان، پیامی صادر کرد.


به گزارش خبرنگار ترکمن سسی، موسی جرجانی نویسنده و مولف ترکمن گلستانی و مولف کتاب "اراز محمد تور محمد، چهره ملی قزاقستان" به مناسبت برگزاری کنفرانس علمی 140 مین سالگرد "ارازمحمد تورمحمد اوغلی" در دانشگاه شاه مردان یسه نوف آکتائو قزاقستان، پیامی صادر کرد.

موسی جرجانی نویسنده و محقق ترکمن ایرانی در پیام خود به کنفرانس علمی140 مین سالگرد "ارازمحمد تورمحمد اوغلی" در دانشگاه شاه مردان یسه نوف آکتائو قزاقستان، گفت:
اینجانب موسی جرجانی نویسنده و مولف کتاب "اراز محمد تور محمد، چهره ملی قزاقستان" از شهر گرگان و استان گلستان در کشور ایران با شما حضار گرامی، مهمانان، دانشجویان و علاقمندان به فرهنگ و ادب صحبت می کنم.
در طول فعالیت های خود بیش از80 عنوان کتاب در خصوص آداب و رسوم و فرهنگ و ادب ترکمن های استان گلستان و ایران را تالیف و به چاپ رساندم.
همچنین بیش از 60 عنوان فیلم کوتاه برای رادیو تلویزیون تهیه کنندگی و کارگردانی کردم.
به دلیل اینکه منزل مسکونی ما در شهر گرگان در نزدیکی مسجد ابوحنیفه اهل سنت قزاق محله گرگان قرار دارد و اغلب برای اقامه نماز به آن مکان می رفتم با دوستان و برادارن قزاق از جمله مرحوم "حاجی محمد شادکام"، مرحوم "بابق" و بقیه دوستان آشنا شدم و آنها از من درخواست کردند که در خصوص قزاق های استان گلستان و ایران هم تحقیق و پژوهش داشته باشم و کتاب بنویسم.
من هم به اتفاق دوستان قزاق خود از جمله "یوسف کرپه" و پدرش "یبجان کرفه" از بندر ترکمن توانستم در خصوص شخصیت بزرگ و نامدار قزاقستان "اراز محمد تور محمد" معلومات و اطلاعات جمع آوری کنم.
باید عرض کنم که "یبجان کرفه" فرزند "ارازمحمد تورمحمد" بوده است که در سن حدود 5 یا 6 سالگی به ایران و بندرترکمن آمده است.
من تمام معلومات و سندهایی که از "ارازمحمد تورمحمد" باقی مانده بود را جمع آوری کردم تا بتوانم در فرصت مناسب در قالب کتاب در بیاورم و چاپ کنم.
در ادامه وقتی که سرکنسول گری قزاقستان در گرگان دایر شد، به نزد "آیخان آیداشف" سرکنسول قزاقستان در گرگان رفتم و چون علاقه زیادی به تاریخ و اراز محمد تورمحمد داشت، از من درخواست که برای چاپ کتاب و تولید فیلم اراز محمد تورمحمد، همکاری کنم.
من با توجه به اینکه از حدود 20 سال قبل در ذهنم و در فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی ام به این موضوع فکر می کردم باعث شد در این خصوص فعالیت هایی داشته باشم. اما در این میان چون حمایت مادی از ارگان یا شخص و اشخاصی نمی دیدم این فعالیت را به کنار گذاشته بودم.
آنچه که باید عرض کنم این است که همه فکر و ذهنم مشغول تهیه کتاب و فیلم "ارازمحمد تورمحمد" می باشد که در این باره دانستنی های لازم را در خصوص "ارازمحمد تورمحمد" می دانم و هر اتفاق و وقایعی که در ایران بر وی گذشته است را آگاه می باشم و می توان گفت که من با وی زندگی کرده ام.
گفتنی است، در ادامه با پیشنهاد "آیخان آیداشف" با جدیت بیشتری طی دو سال توانستم کتاب را به چاپ برسانیم.
در این کتاب راجب زندگی نامه و وقایعی که "ارازمحمد تورمحمد" در کشور قزاقستان، خیوه و بخارا، مدت اقامت در بمبئی هندوستان و خصوصا اتفاق ها و وقایعی که در ایران و شهرستان بندر ترکمن و خواجه نفس داشته، تحقیق و پژوهش شده است.
کتاب "اراز محمد تور محمد، چهره ملی قزاقستان" کتاب شخصیت بزرگ قزاقستان است که من سناریوی فیلم مستند آن را هم نوشته ام تا بتوان فیلم آن را هم تولید کنیم.
از شما عوامل و دست اندرکاران همایش تقاضامندم با تامین هزینه تولید فیلم این شخصیت بزرگ قزاقستان در خصوص تولید فیلم مستند "اراز محمد تورمحمد" گفتگو کنیم تا نام و یاد این شخصیت بزرگ قزاقستان به سراسر دنیا پراکنده شود.
همچنین در خصوص قزاق های استان گلستان و ایران فعالیت های دیگری هم داشته ام که در این خصوص می توان به کتاب "قزاق ها در جبهه و جنگ"، کتاب "آلبوم عکس شهدا، ایثارگران و رزمندگان قزاق ایران"، کتاب "روابط اقتصادی و فرهنگی استان گلستان با مانگستوا"، اشاره کرد.
همچنین در خصوص "آبای" شاعر و عارف بزرگ قزاق نیز تحقیق و پژوهش کردم که در این زمینه 100 سخن گهربار از "آبای" را تهیه و آماده کردم که آماده برای چاپ است. همچنین در خصوص رابطه عمیق اشعار بین "مختومقلی" شاعر و عارف نامدار ترکمن ایران زمین و "آبای" شاعر و عارف بزرگ قزاقستان در حال تحقیق و پژوهش می باشم.

 

c_300_250_16777215_10_images_photo_2023-05-15_09-40-35.jpg

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر