c_300_250_16777215_10_images_23295.jpg

 

ترکمن سسی - کتاب زن ترکمن یکی دیگر از کتاب های موسی جرجانی، نویسنده و خبرنگار پیشکسوت استان گلستان محقق و پژوهشگر فرهنگ و ادب ترکمن است  که توسط موسسه انتشاراتی مختومقلی فراغی چاپ و منتشر شده است.


5⃣ کتاب پنجم:
زن ترکمن
پژوهشی در نقش زنان ترکمن در ساختار اجتماعی و اقتصادی
به کوشش: موسی جرجانی
ناشر: موسسه انتشاراتی مختومقلی فراغی
نوبت چاپ: اول، بهار ۱۳۸۲
تیراژ: ۵۰۰۰ جلد
قیمت: ۱۲۰۰ تومان
تعداد صفحات: ۱۵۰

در بخشی از این کتاب آمده است:
تقدیم به همه مادران و همه زنان سخت کوش و گمنام ترکمن، که آئینه تمام نما و الگوی ایثار، فداکاری، صلابت، صداقت، عشق و محبت زندگی هستند.
خوانندگان محترم و سروران گرامی، آنچه که می خوانید حاصل تلاش چندین ساله پژوهشی است که اینجانب در زمینه معرفی زنان ترکمن انجام داده ام.
آنچه که من را به این کار علاقمند ساخت تلاشی بود که مادرم و همسرم و دیگر بانوان ترکمن از صبح تا پاسی از شب در کارهای خانه و خارج از خانه انجام می دادند و تلاش دلسوزانه، صمیمانه، بی ریا و بی تکلف آنان در تربیت فرزندان و در چهارچوب خانه و خانوده خود داشتند. آنها مدام در حال تلاش و تکاپو هستند که تا حاصل کار و تلاششان را به همسر و فرزندان خود و به عبارتی به کانون گرم خانواده هدیه کرده و آتش زندگی را منورتر و حلاوت و شیرینی آن را پربارتر نمایند.
امید است که این مجموعه و تحقیق ولو اندک، برای خوانندگان عزیز مفید واقع گردد و نقطه عطفی برای کار پژوهشی محققان جوان در منطقه و کشورمان باشد.

📝 فهرست مطالب:
موقعیت جغرافیای طبیعی ترکمن ها در ایران، اصل و نسب ترکمن ها در تاریخ و افسانه ها، زیستگاه ترکمن.
_ بخش اول: نقش زنان در فعالیت های اجتماعی (ساختار ایلی و خانوادگی، نقش زنان در جامعه، بچه داری و تربیت فرزند، پخت و پز نان، غذا و انواع شیرینی، نقش زنان در کارهای خارج از خانه، نقش زنان در برچیدن و برافراشتن آلاچیق، زن و مراسم عروسی، مراسم تولد فرزند، نامگذاری نوزاد، فعالیت های زنان در مسائل اجتماعی در حال حاضر).
_ بخش دوم: نقش زنان در فعالیت های اقتصادی (۱- صنایع دستی، قالی بافی و انواع نقش های آن، تحلیل سه نقش قالی، دانستن دو اصطلاح در قالی بافی، آواز زنان قالی باف، زندگی قالی بافان در حال حاضر. ۲- تهیه نمد. ۳- تهیه پوشاک. ۴- سوزن دوزی. ۵- نقش زنان در فعالیت های کشاورزی. ۶- نقش زنان در دامداری. ۷- نقش زنان در صیادی. ۸- نقش زنان در مبادله کالا).
_ بخش سوم: نقش زنان در فعالیت های سیاسی (نقش سیاسی زنان در تاریخ، اقتدار زن در تصمیم گیری های جنگی و قبیله ای، زن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی).
_ بخش چهارم: نقش زنان در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی، نقش زنان در ادبیات و فولکلور، لالایی ها و آوازهای زنان، ذکر خنجر، فعالیت های فرهنگی و هنری زنان در حال حاضر).

رستم جرجانی
خبرنگار و فعال رسانه ای
عضو هیات مدیره موسسه اصحاب رسانه گلستان
دوم فروردین ۱۴۰۳

 c_300_250_16777215_10_images_photo_2024-03-21_16-39-46.jpg

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر