c_300_250_16777215_10_images_62299.jpg
ترکمن سسی - رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کلاله اعلام کرد: آیین بزرگداشت دویست وهشتاد و چهارمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی ترکمن ایرانی در این شهرستان ، 11 اردیبهشت ماه سالجاری برگزار می شود.

 

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی به نقل از خبرگزاری ایرنا حمزه رسولی راد روز دوشنبه در جلسه هماهنگی آیین بزرگداشت مختومقلی فراغی، به اهمیت ملی و منطقه ای برگزاری این آیین اشاره کرد و افزود: این مراسم همه ساله اردیبهشت ماه با حضور مسئولین کشوری، استانی، مهمانان خارجی و قشرهای مختلف مردم در شهرها و مراکز فرهنگی وهنری استان گلستان برگزار می شود.


رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کلاله با بیان اینکه آیین بزرگداشت متمرکز و نهایی این شاعر و عارف نامی 15 اردیبهشت در محل آرامگاهش در روستای آق تقه شهرستان مرزی مراوه تپه برگزار می شود، ازدستگاه های اجرایی مرتبط ، فعالان و تشکل های فرهنگی هنری خواست با توجه به حضور مهمانان کشوری و خارجی ، همانند سالهای گذشته در برگزاری مراسم استانی و شهرستانی بزرگداشت مختومقلی مشارکت فعال داشته باشند.


رسولی راد همچنین اعلام کرد: آیین بزرگداشت مختومقلی در کلاله با مشارکت تشکل جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی این شهرستان 11اردیبهشت درمحل مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کلاله برگزار می شود.
شهرستان 110هزار نفری کلاله در شرق استان گلستان قرار دارد.


مختومقلی فراغی، شاعر و عارف بزرگ ترکمن در سال ‏1146 ‏هجری قمری در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد،‌ پدرش دولت محمد آزادی و مادرش ارازگل بودند.‏


مختومقلی تا پایان عمر در بین ترکمن‌ها زیست و در غم‌ها و شادی‌های آن‌ها شریک بود. او علاوه بر شعر، به آموزش و راهنمایی مردم پرداخت و سرانجام در سن ‏پنجاه‌ و هفت‌سالگی در سال ‏1204 ‏هجری قمری در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی بدرود حیات گفت.


پیکر او در روستای آق توقای شهرستان مرزی مراوه تپه در جوار آرامگاه پدرش دولت محمدآزادی به خاک سپرده شده است و همه ساله مراسم بزرگداشت وی در اردیبهشت ماه با حضور مهمانان کشوری و خارجی در محل آرامگاه وی برگزار می شود.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر