c_300_250_16777215_10_images_65863.jpg

تركمن سسي- طاهر جاني: اولین شنیده های انتخاباتی مجلس در حوزه غرب استان با تحلیلی بر رویدادهای گذشته را در زير مي خوانيد.


فرآیند تبلیغات برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، از زمان آغاز فعالیت کاندیداهای احتمالی و تا روزانتخابات فراز و فرودهای بسیاری به همراه دارد. روند این فعالیت ها به نحوی است که غالبا در شروع هر دوره چهارساله و پس از اعلام اسامی ثبت نام کنندگانی که موردتایید صلاحیت قرار می گیرند، وارد مرحله تازه تری شده و همه چیز رنگ و بوی جدی به خود می گیرد. به عبارت بهتر می توان گفت که مدعیان نمایندگی مجلس دردور نهایی رقابت قرار می گیرند.

چند سالی است ستون شنیده های انتخاباتی طی  ایام مربوط به آن، در کنارمطالب کارشناسی شده اندیشمندان سیاسی و اساتید برجسته که در چارچوب ارزیابی و تحلیل مسائل انتخابات منتشر می شود،جای ثابتی در مجموعه علاقمندی مخاطبان باز کرده است.

مطالبی که تحت عنوان «شنیده ها» منتشر می شود، همانطور که از نامش پیداست، بر اساس اخبار و شنیده هایی از نحوه فعالیت هریک از کاندیداهای احتمالی تنظیم می گردد و هر چند که نمی توان با قاطعیت به مفاد آن استناد کرد؛ لیکن، دراین ستون سعی می شود مطالبی منتشر گردد که تا حد امکان به واقعیت نزدیک بوده و رضایت خوانندگان را به لحاظ موثق بودن اخبار و وقایع انتخاباتی جلب نماید.

بی تردید با ورود نامزدها به مراحل جدی تر رقابت ، برتحرکات تیم های انتخاباتی نیز افزوده خواهد شد.در حال حاضر با وجود آنکه مدت زیادی تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده و انجام هرنوع فعالیت کاندیداهای احتمالی درشهرهایی مانند آق قلا و گنبد کاملا زود به نظر می رسد، با این حال، بندرترکمن با یدک کشیدن عنوان«انتخاباتی ترین شهر استان»، موتورانتخاباتی اش را ازمدت ها پیش روشن کرده و شنیده می شود، تنی چند از کاندیداهای ترکمن عزم خویش را برای ورود قوی به عرصه انتخابات سال 98 جزم کرده اند.

 تا یکی دو دوره پیش، شهرهای کردکوی و بندرگز نیزدر زمره شهرهای آق قلا و گنبد قرار داشتند؛ ولی استارت زودهنگام فعالیت های انتخاباتی دربندرترکمن که درهمه ادوار اتفاق می افتد، باعث شده است تا کاندیداهای احتمالی دیگر شهرهای آن حوزه نیز برای عقب نماندن ازقافله فعالیت ها،به انجام  رایزنی ها و دیدارهای چهره به چهره رو آورند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی درحوزه غرب استان، میدان فعالیت طرفدارانی است که به شدت خواهان به دست آوردن برگ برنده در روز تعیین شده هستند. برخی از کاندیداها از کمی قبل  قدم هایی را نسبت به تعیین اعضای هسته اصلی دفاتر انتخاباتی خود برداشته و مشغول سرکشی به فعالان انتخاباتی دیده می شوند. بعضی دیگر با وجود آنکه ورود قطعی خود را مشروط به تصمیم گیری درآینده نزدیک می دانند، ولی از فضای فعل و انفعالات  چندان  به دور نیستند.

معدودی ازتحلیل گران مسائل انتخاباتی، علی رغم گذشت سال ها از زمان برگزاری انتخابات دو دوره گذشته، کماکان ریشه یابی مسائل مربوط به  آن  را در دستور کار جلسات خود دارند. دوره ای که در آن چهار کاندیدای ترکمن درجمع تایید صلاحیت شدگان قرار گرفتند و با وجود انتظارات عموم، به هیچ راه حل مشترکی برای رسیدن به ائتلاف دست نیافته و صندلی مجلس را دو دستی تقدیم حریف کردند!

دردوره دهم، هرچند رقابت میان دو کاندیدای ترکمن منجر به راهیابی یکی از آنان به مرحله پایانی  شد، اما حتی در آن مرحله نیز، همه چیزآن طورکه انتظار می رفت اتفاق نیفتاد و پیش بینی ها  منوط  به اماها و اگرها گردید.

همانگونه که سخنرانان متبحر نشست های شبانه اجماع، در بیانات خود وعده داده بوند بودند رقیب نه تنها نتوانست چرخ های آهنی قطار موسوم به اجماع را پنجر نماید بلکه  قطار سریع السیر خیالی  پس از حرکت از ایستگاه بندرترکمن  توقف کوتاهی درایستگاه بندرگز داشت تا مابقی هواداران سرا پا خوشحال، که از فرط خوشحالی یک جا بند نمی شدند را نیز سوار خود کند!

بی تردید نفس تشکیل گروه اجماع  که توسط چند فعال  تحصیلکرده و جوان  صورت گرفت  با هدف دستیابی به یک راهکار مشترک و فرار رو به جلو از وقایع  انتخابات دهم  فکر جالب و پسندیده ای بود، لیکن تنی چند از اعضای سخنران، در باطن قضیه  آن چیزی  نبودند که نشان می دادند و «منافع شخصی» مانند حباب هایی که سرِ بزنگاه  روی آب  ظاهر می شوند، ظرف مدت کوتاهی  فتیله مشعل اختلافات را به بالا کشید.

آخرین نشست اجماع که می توانست حسن ختامی برای  تمامی نشست های آن  باشد، هرگز تشکیل نشد؛ زیرا سخنرانان خادم ملت!، به جای مدیریت  احساسات طرفداران عمدتا جوان دو کاندیدای شاخص ترکمن، خود باعث و بانی بروز اختلافاتِ بیشتر آن هم در فضای رقابت میدانی شده بودند و احیانا اگر فرصت  کافی داشتند چه بسا کار به تنش فیزیکی می کشید  تا ادامه کار با پادرمیانی گروه یاشولی های گنبدی ختم به خیر شود.

در بررسی کلی آنچه که گذشت، اعضای سخنران گروه اجماع حوزه انتخابیه غرب استان، چندان بی شباهت به بازیکنان تیم های  پرطرفدار ورزشی نبودند. تیم هایی که وقتی تماشاگرانشبه ورزشگاه می آیند یک بازی سراسر هیجانی با گل های  فراوان  را به معرض نمایش می گذارند اما وقتی که سکوهای ورزشگاه بین تماشاچیان دو تیم تقسیم می شود، حس و حال صحبت کردن شان در یک محفل بی طرف، به سیری نزولی و قهقرایی بدل می گردد.

ازابتدای زمستان سال آینده و هنگامی  که بابانوئل مانند همیشه  در یک شب  سرد  برفی  می آید تا سال جدید  میلادی را تحویل کند، کاندیداهای چراغ خاموش، فقط به مدت  12 ماه  فرصت برنامه ریزی و عرض اندام خواهند داشت. ایامی که مشخص خواهد کرد چه کسانی برای هدف واقعی  پا به میدان  رقابت گذاشته اند و چه کسانی آمده اند تا «برای جبران ضررهای گذشته، دنبال مشتری دست به نقد بگردند».

قدر مسلم  ساکنان آستانه سال 1400 شمسی، با مردمی که در دهه شصت و هفتاد  زندگی می کردند تفاوت های بسیار زیادی دارند و به راحتی با عبارات کهنه  و کلیشه ای همچون «برای خدمت به شما آمدم» و یا «اصرار دوستان و نزدیکان باعث شد تا وارد عرصه انتخابات شوم» کنار نخواهند آمد.

برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی احتمالا آن قدر کاندیدا ثبت نام خواهد شد که دیگر نیازی به دل سوزی «بیش از دو نفر» آن هم «فقط از یک روستا» وجود نداشته باشد.
آخرین شب انتخاباتی مجلس دهم با پیروزی رامین نورقلی پور همراه بود. شبی که در آن برخی اعضای  پای ثابت  جلسات شبانه که صرفا بخاطر علاقه شخصی و شنیدن در نشست ها حاضر می شدند میان تعدادی زیادی از جمعیت جوان که در خیابان آزادی  مانور گروهی انجام می دادند گم بودند. برای این دسته برخلاف تصوری که از گذشته داشته و برایش آمادگی  دیده بودندهمه چیز خیلی زود ختم به خیر شد و ازآنجایی که ماموریت شان عملا به آخر رسیده بود دیگر صحبت اضافی  باقی نمی ماند.
بنابراین به شکل  جدا و پراکنده، راه منازلشان  را در  پیش گرفتند. با این امید که فصل انتخابات  بعدی با گذشت  روزها، هفته ها و ماه ها هر چه سریعتر از راه برسد تا آنها بتوانند با حضور در جلسات کش و قوس دار خانگی،  از رخوت ملال آور در آمده  و به این بهانه اوقات  فراغت شان  را تا مدتی پر کنند.
درادامه، اولین گزارش از سلسله شنیده های انتخاباتی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تقدیم خوانندگان شده و این فرآیند به شرط حیات، انشالله تا روز انتخابات  یازدهم ادامه خواهد یافت. امید است که ساختار جدید این بخش که درآن علاوه براخبار فعالیت کاندیداها، نظرات و دیدگاه های بیشتری از صاحب نظران را  منعکس خواهد کرد، مورد توجه علاقمندان قرارگیرد.

1- مسدود شدن تلگرام، برخی ازکاندیداهای احتمالی حوزه غرب گلستان را به حالت غیرفعال درآورده و ارتباط کاربران را مختل کرده است. یکی از کاندیداهای احتمالی می گوید هنوز طریقه استفاده از تلگرام را خیلی خوب  یاد نگرفته و علاقه چندانی به فعالیت در این فضا ندارد.

2- بر اساس شنیده های تأیید نشده، تعداد کاندیداهایی که برای ثبت نام در انتخابات دوره یازدهم اعلام آمادگی کرده اند،نسبت به دوره دهم بسیار بیشتر است و رقابت در این دوره فشرده تر از ادوار گذشته خواهد بود.از هم اکنون، حداقل نام ده کاندیدای ترکمن در فهرست غیررسمی این دوره دیده می شود و احتمالا این تعداد بیشتر نیز خواهد شد.

3- به رغم گذشت نزدیک به دو سال از انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی، برخی از گروه های فعال منطقه همچنان فعالیت خویش را دنبال می کنند و حتی قطع شدن تلگرام نیز مانع از ادامه گفتگوی آنان در فضای مجازی با استفاده از فیلتر شکن نشده است.

4- بررسی عملکرد گروه اجماع که براساس رویکرد تعریف شده، در شهرها  و روستاهای ترکمن نشین تشکیل جلسه می داد، کماکان نقل  فعالان انتخاباتی  است. برخی بر این باورند که اجماع با همه تاثیر گذاری خود، نقاط ضعفی هم داشته است که باید مورد  بازبینی قرار بگیرد. ازجمله آنکه هسته اصلی اعضای سخنران این گروه را کسانی باید تشکیل دهند که به یک کاندیدای خاص  وابستگی  نداشته باشند.

5- یک عضو پایه گذار گروه اجماع درباره ادامه فعالیت گروه مذکور در انتخابات یازدهم گفت که درحال حاضرهیچ تصمیمی برای  اجماع جدید گرفته نشده و وی در این گروه حضور نخواهد داشت.

6- صاحب نظران انتخاباتی ورود مجدد نازمحمد ولی پور به عرصه انتخابات پیش رو را کاملا محتمل می دانند. این نماینده اسبق مجلس در دوره دهم به حمایت از رامین نورقلی پور پرداخت. تعدادی از نزدیکان ولی پور معتقدند پیروزی نورقلی پور بر رقیب بومی اش، حاصل حمایت ولی پور از وی بوده است. با این حال فعالان  انتخاباتی ضمن اشاره به  وقایع انتخابات  دهم می گویند ورود نازمحمد ولی پور به عرصه میدانی، پس از پیروزی نورقلی پور در دوره اول و زمانی بودکه پیشاپیش بسیاری از کاندیداهای رد صلاحیت شده حمایتشان  را از نورقلی پور اعلام کرده بودند.

7- يك فعال انتخاباتي شهر بندرترکمن، هر گونه اظهار نظر در مورد بهترین راهکار برای اجماع کاندیداها را زود می داند. وی ضمن  استقبال از طرح این سوال مدعی است که درآینده نزدیک حرف های جالبی برای اظهارنظردرباره اجماع خواهد داشت.

8- اسماعیل توماچ کارشناس مترجمی زبان انگلیسی و کارشناس ارشد مدیریت دولتی که در انتخابات دور پنجم شورای شهر بندرترکمن  ثبت نام کرده بود با 4375 رای به عنوان نفر اول علی البدل برگزیده شد. تحلیل گران برآن  باورند که اگر وی کمی زودتر وارد انتخابات  شورا می شد قطعا می توانست در بین 7 نفر اصلی  جای  بگیرد. از نکات جالب توجه اسماعیل توماچ، مدیریت  خوبش  در بستن تیمی منسجم است. به نظر می رسد این کارشناس زبان خارجی در انتخابات  یازدهم مجلس، حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

9- بهروز قزل، دکترای علوم سیاسی، چهره جوان و فعالی است که این روزها نامش  بر سر زبان ها افتاده  است. گفته می شود وی نخستین ترکمنی است که در «دانشگاه دولتی تهران» تا مقطع دکترای علوم سیاسی تحصیل کرده و جزو افراد دست به قلم و پر کاری  شناخته می شود  که نسبت به تحولات منطقه ای و ملی واکنش های صریحی نشان داده است. وی اظهار نظر درباره انتخابات آینده مجلس را هنوز بسیار زود می داند  در خصوص گرایش به جریانات سیاسی کشور معتقد است که توسعه واقعی و پیشرفت منطقه الزاما در گرو وابستگی به جریان ها و گروه های سیاسی خاص نیست.
 این دانش اندوخته علوم سیاسی  درباره خود می گوید: «تحصیلات و فعالیت شغلی ام مربوط به سیاست است اما احتمالا غیرسیاسی ترین فردی هستم که برای پرسش درباره انتخابات به سراغش آمده اید».به عقیده بهروز قزل مسائلی همچون «بیکاری»، «اعتیاد» و «طلاق» از جمله مشکلات بارزی است که هر کس در هر جایگاه و موقعیتی که باشد، می بایست با تمام قدرت برای مهار آن ها تلاش کند. وی تصریح می کند: «عرصه دلسوزی و خدمت واقعی به مردم، از عرصه سیاست بازی، منفعت طلبی و بده بستان های سیاسی جدا است».

10- رشید نافعی داوطلب دوره دهم  انتخابات مجلس که از حوزه گرگان و آق قلا ثبت نام کرده بود این بار تصمیم دارد در حوزه غرب ثبت نام کند. نافعی که  تحصیل در مقطع دکترای رشته مدیریت اطلاعات و دانش شناسی را رو به پایان دارد، طی  یادداشتی نوشته است، در انتخابات مجلس شورای اسلامی با حمایت آگاهانه  دوستان متفکر و درکنار شهروندان فهیم با عبور از قومیت گرایی، انحصار طلبی و طایفه پرستی، موج سه شین (شفافیت، شهامت و شرافت) با چاشنی عقلانیت وعزت نفس را در کرانه بندرترکمن، کردکوی و بندرگز طنین انداز خواهیم کرد.

11- یکی از مشاوران رسانه ای رامین نورقلی پور نماینده کنونی مجلس، نقل قول هر گونه خبر درباره کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوریوی درانتخابات مجلس آینده را شایعه خواند وگفت: «هنوز خیلی زود است که نماینده مجلس در این باره اظهار نظر کند» و هرگونه تصمیم گیری را  بسته به نظر رسمی نورقلی پور در آینده دانست.

12- وضعیت کاکاجان قورلی زاده همچنان درهاله ای از ابهام قرار دارد و فعالیتی که نشان از حضور وی در اجتماعات عمومی باشد گزارش نشده است. قورلی زاده در انتخابات دور گذشته فعال ترین کاندیدا  شناخته  می شد. تحلیگران سیاسی  از وی  به عنوان یکی از افراد  تاثیر گذار  در پیروزی نورقلی پور یاد می کنند.

13- حسین جعفری چوگان، داوطلب دوره دهم انتخابات می گوید هنوز تصمیم قطعی برای ثبت نام نگرفته و تصمیم خود را در آینده نهایی خواهد کرد. جعفری چوگان معتقد استدر شرایط کنونی همه باید از نماینده فعلی مجلس حمایت  کرده و یاری گر وی درحل و فصل مشکلات حوزه باشند.

14- عیدمحمد قره جه، کاندیدای دوره چهارم شورای شهر اعتقاد دارد انتظارات مردم در طول دو سال گذشته  برآورده نشده و اتفاقی که نشان از پیشرفت رو به رشد باشد دیده نمی شود. وی می گوید که در دور آینده انتخابات مجلس، اجماعی درکار نخواهد بود ومردم  نماینده مجلس را تعیین خواهند کرد.
خبرنگار: طاهر جانی

دیدگاه‌ها  

+3 #1 بندرترکمن چی 1396-10-21 22:57
سلام. من این جمله "تحلیگران سیاسی از وی به عنوان یکی از افراد تاثیر گذار در پیروزی نورقلی پور یاد می کنند." قبول ندارم. اگر تاثیر گذار بود در دور اول یکسره راهی مجلس میشد. به نظر من حمایت جلال ایری و رای بیست هزارتایی وی و اتحاد مردم باعث شد که ترکمن راهی مجلس بشه
نقل قول کردن
+1 #2 جوانان حامی توان فنی 1396-10-21 23:01
وقتی یاشولی ها و بانیان اجماع کذایی , مردم حوزه بندرترکمن و...را ناامید می کند!

در انتخابات اخیر مجلس دهم در شرق و غرب استان، بحث اجماع جدی شد. در نهایت هم ، این حرف اجماع و یاشولی ها بود که به کرسی نشست و مردم به این «بزرگان قوم خود» اعتماد کردند. به صلاحدید آنان عمل کردند و از حق قانونی خود گذشتند.

در غرب استان، برخی فعالان سیاسی – که بعدا مشخص شد این جریان در جهت منافع آنان بوده است – این وضعیت را «مدل سنتی احزاب» نامیدند و از آن استقبال کردند. و جوانان و مردمی بودند که با احساسات پاک و خیرخواهی صادقانه تمام نیرو و توان خود را در خدمت «پدرخوانده های ترکمنصحرا» قرار دادند! ... و در پایان، شد آنچه که «پدرخوانده» ها می خواستند بشود!
نقل قول کردن
+1 #3 جوانان حامی توان فنی 1396-10-21 23:02
در غرب استان، از همان ماه های اول پس از انتخابات، بسیاری از مردم خودشان تبدیل به منتقد اصلی نتیجه بحث اجماع و نحوه مدیریت اجماع و شیوه خروجی اجماع شدند و نارضایتی از نتیجه کار مشخص شد. اما حالا این پدرخوانده ها کجا بودند و هستند تا در مقابل احساسات صادقانه مردم پاسخگو باشند؟!

نتیجه کار با آنچه یاشولی ها وعده می دادند، بسیار فاصله دارد! اما حالا این پدرخوانده ها کجا بودند و هستند تا در مقابل احساسات صادقانه مردم پاسخگو باشند؟!
نقل قول کردن
0 #4 جوانان حامی توان فنی 1396-10-21 23:03
مگر قرار نبود که این " اجماع " شبه حزب باشد و نقش حزب را بازی بکند؟! مگر قرار بر این نبود که کارکرد بانیان و یاشولی های اجماع طوری باشد که بعد از انتخابات , نماینده منتخب با این شورا(اجماع) همکاری کند و به گونه ای باشد که شورا (همان اجماع) رابط بین مردم و نماینده مجلس بشود تا از این طریق شورا" اجماع" به خود یک شکل سیاسی اجتماعی بگیرد و با ارتباط پیدا کردن با بدنه اجتماع و شکل دادن به توده ها آن را برای یک هدف بسیج کند و بصورت موثر با مردم کار کرده و نظر خواهی بکند و در امور سیاسی فرهنگی اجتماعی و در تصمیم گیرها , مردم را بیشتر دخیل کند؟!
نقل قول کردن
+1 #5 جوانان حامی توان فنی 1396-10-21 23:03
اما متاسفانه در مقابل سوالات و مشکلات مردم، یاشولی ها و اجماع کنندگان (بخوانید پدرخوانده ها) یا خود را بی خبر اعلام می کنند و یا می گویند که نماینده منتخب پس از انتخاب شدن دیگر به حرف آنان گوش نمی کنند.!!!! و اصلا مدعی می شوند که خود این پدرخوانده ها نیز منتقد عملکرد این منتخبین هستند! آنها می خواهند مردم باور کنند که پدرخوانده ها هیچ گاه اشتباه نمی کنند! «پدرخوانده ها» همیشه حق به جانب هستند!

این یاشولی ها و بانیان اجماع کذایی با کمال پرویی به ما مردم میگویند که: ما اشتباه کردیم که از آقای ایکس حمایت کردیم!!!

واقعا خجالت دارد!! و مایه شرم است!!! شما یاشولی ها و بانیان اجماع در برابر مردم و ما جوانان پاسخگو هستید و در آخرت باید جواب پس بدهید. مگر چهار سال زمان اندکی هست که شما به راحتی میگویید: شرمنده ما در انتخاب اصلح , اشتباه کردیم!!!!!!
نقل قول کردن
0 #6 سخید 1396-10-21 23:31
در مورد شماره ردیف6
امیدوارم که کاندید مجلس آتی بشه تا خودش رو محک و ارزیابی کنه تا چقدر رای داره! :lol:
نقل قول کردن
+2 #7 رجب کرد 1396-10-21 23:40
برو بابا این چه مطلبی است! کدام سرشناس ها!! همه به فکر خودشان هستند.اگر نیستند چرا هیچ کدام دیگر نیستند. آن کسانی که جمع شدند و میگفتند خروجی این هست. پس کجا هستند آن مدعیان خدمت به ما مردم!! آهان فهمیدم فکر کنم دم انتخابات خواهند آمد. کجایند آن رد صلاحیت شدگانی که میگفتند این اصلحه میگفتند خروجی اینه چرا تنها گذاشتند! چرا مشکل گشای ما مردم نیستند! من الان در تهران کارگری میکنم به دور از خانواده. فقر معیشتی دارم. مستاجرم. خانه ندارم. این قوانین دست و پاگیر یک معضل شده برای ما کم درامدها و ندارها! پس کجایند آن افراد مدعی خدمت تا دست ما ندارها را بگیرند. نزدیکی های انتخابات که چاکرم نوکرم میکنند تا رای ما را بگیرند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر