c_300_250_16777215_10_images_73511.JPG

ترکمن سسی - رویداد تلخ سیل پارسال و نیز سیل خیز بودن شهر آق قلا مدیریت سیلاب در این شهرستان را حائز اهمیت ویژه ای نموده است.


در روزهای آغازین امسال که خاطرات روزهای سخت سیل سال 1398 را برای همه تداعی می کرد ، با هشدار هواشناسی مبنی بر احتمال بارندگی شدید دایک سیل بند در یلمه خندان آق قلا به منظور حفاظت از شهر آق قلا به طول 6کیلومتر و دویست متر در مدت 5روز ساخته شد.
وحید دلیجه یادداشت نویس گلستانی طی یادداشتی در کانال آرتا نیوز با اشاره به دلایل عدم مهار سیلاب سال گذشته و ایجاد دایک سیل بند یلمه خندان آق قلا نوشته است که آق قلا دیگر شاهد سیل نخواهد بود.


وحید دلیجه نوشته است :
همانطور که بارها از این کانال عرض شد، شهرستان آق قلا سیل خیز ترین منطقه استان است، به همین جهت تدابیر ویژه ای باید در نظر گرفته شود تا مردم شهرستان آق قلا دیگر شاهد اثرات مخرب سیل نباشند.

در سیل سال گذشته چند عامل سبب شد تا نتوان سیلاب را مدیریت کرد.

خراب بودن دریچه اصلی سد: در حالیکه چند سال از خرابی دریچه اصلی سد وشمگیر می گذشت،اما اقدام عملی جهت تعمیر این دریچه ها صورت نگرفت.

عدم لایروبی رودخانه گرگان: از چند دهه گذشته تا کنون این رود پر خروش لایروبی نشده بود، و گل و لای و درختان گز حجم زیادی از این رود را پر کرده. و ظرفیت حجمی رود را به میزان زیادی کاهش داده بود.

کانال ها و زهکش های زمین های کشاورزی به خاطر خشک سالی از بین رفته بود و بسیاری از عوامل انسانی و طبیعی دیگر موجبات سیلاب سهمگین سال گذشته را رقم زد و برای همیشه اثرات روحی ، روانی و اثرات مخرب مالی آن گریبان گیر مردم سیل زده منطقه شد.

امیر شیر توماج به محض ورود به آق قلا اولین اقدام را تعمیر دریچه سد وشمگیر دانست و سریعا این پروژه را به اتمام رساند.

دوم لایروبی گرگان رود را پس از چند دهه آغاز نمود و در حال اجرا می باشد،

سوم زهکشی مناطق پر خطر را آغاز نمود و راه آب های زیادی که در گذشته محو شده بودند را احیا نمود.

در این راستا از عنایت ویژه استاندار گلستان نسبت به مردم آق قلا و توماج نباید غافل شد،چرا که این مسائل عمرانی و توسعه ای ممکن نبود، مگر با نگاه ویژه وی نسبت به شهرهای محرومی چون آق قلا.

اما از نظر راقم مهمترین اثر فرماندار، سیل بند یلمه خندان است.

با توجه به هشدار سازمان هواشناسی و احتمال وقوع سیل در گلستان در هفته گذشته ، توماج فرماندار اق قلا بلافاصله با تشکیل جلسه ای اضطراری با استاندار در ایام تعطیل، تمهیدات ویژه ای برای مدیریت سیل احتمالی در نظر گرفت.

که مهم ترین ان ایجاد و تقویت دایک سیل بند دوم اق قلا در دستور کار وی بود. که طی عملیاتی ضربتی با استقرار و فعالیت چندین دستگاه بیل مکانیکی به صورت شبانه روزی اکنون این پروژه پس از ۵ روز به اتمام رسیده است.

ایجاد این سیل بند، شهر اق قلا را کاملا از سیل در امان نگه خواهد داشت.و مردم آق قلا شاهد سیل های چون گذشته نخواهند بود.

این سیل بند که از جاده یلمه خندان آغاز می شود و به بالقی منتهی می شود. و طول آن بیش از شش کیلومتر است.

اما این سیل بند را می توان به کمربند سبز آق قلا تبدیل کرد، و در کنار عملکرد آن، با کاشتن درخت بر روی این دایک حفاظتی زیبایی خاصی به آن بخشید تا کمربند سبز آق قلا بشود.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر