c_300_250_16777215_10_images_70271.jpg

ترکمن سسی - مشارکت سیاسی بالای ترکمن ها به ویژه در ادوار انتخابات یکی از افتخارات این قوم است ، ولی چه میزان انتخاب های موفقی داشتیم و انتخاب های ما در برآوردن مطالبات واقعی مردمی و توسعه منطقه ای تاثیر گذار بوده است؟


حساسیت مردم به سرنوشت خود و کشور و مشارکت بالای آنها در انتخابات امری مبارک است ولی انتخاب های آگاهانه و انتخاب نمایندگان توانمندی که اهلیت داشته باشند و با هدف خدمت واقعی به مردم وارد میدان شده باشندبرای حصول نتیجه مطلوب اهمیت خود را دارد.
آیا تا به حال اندیشدیده ایم که نمایندگان انتخابی ما تا چه اندازه قدرت تحلیل مسایل گوناگون منطقه ای و کشوری را دارند؟نمایندگان ما تا چه میزان توانایی به چالش کشیدن وزیر برای پیگیری مطالبات مردمی و توسعه ای منطقه را دارد؟ فعالان انتخاباتی منطقه که در فضای انتخاباتی تاثیر گذار هستند تا چه اندازه برای مشکلات و مطالبات مردمی دغدغه دارند؟ تبعات منفی گرایش های قومی طایفه ای و جناحی در انتخابات چیست؟
همسویی نمایندگان منتخب ما در راستای پیگیری اهداف توسعه منطقه ای چگونه بوده است؟فعالیت های حزبی و گروهی تا چه اندازه در رفع مشکلات مردمی نقش داشته است؟
ما باید ضعف های خود در مسایل انتخاباتی را آسیب شناسی بکنیم و در مسیر انتخاب نمایندگان قوی گام برداریم و روی فرهنگ نقش آفرینی و اثر گذاری نمایندهگان منتخب در تصمیمات کلان کشوری کار بکنیم.
به لحاظ بافت سنتی و عدم وجود احزاب قوی در منطقه متاسفانه همواره بخش عمده ای از تصمیم گیری های انتخاباتی مردم منطقه همراه با تعصبات و گرایش های قومی طایفه ای و برخی تعصبات گروهی و جناحی بوده است که متاسفانه آسیب های بسیاری برای منطقه در پی داشته است که نهایت منجر به بازماندن منطقه و استان از قافله توسعه می شود.
آیا تصمیمات انتخاباتی ما صرفا در اقناع برخی احساسات و تعصبات قومی بوده است یا با نگاه ژرف و دوراندیشانه ای همراه بوده است؟
از جمله آسیب های این نگاه سطحی به بحث انتخابات ممکن است به انتخابی منجر شود که نتایجی از جمله به عدم رسیدگی جدی به مطالبات واقعی مردم منطقه ، وامدار شدن نماینده منتخب به حزب یا گروه خاص و پیگیری منافع شخصی و یا طیف خاص ، هدر دادن وقت ارزشمند نمایندگی با مباحث حاشیه ای از جمله بحث انتصابات و دخالت در امور جزئی اجرایی و مهمتراز همه عقب ماندن منطقه از کاروان توسعه داشته باشد.گرچه این موضوع منحصر به منطقه ترکمن صحرا نمی باشد و در دیگر مناطق استان و حتی کشور نیز کم و بیش وجود دارد.
به عبارت دیگر انتخاب بر اساس گرایش های قومی طایفه ای و منافع حزبی و گروهی از آفات این عرصه است و در طی این سالیان علیرغم مشارکت بالای مردم منطقه در انتخابات عملا نتایج منفی و ناخواسته این رفتار انتخاباتی را به صورت ملموس شاهد هستیم و ضرورت دارد تا همه بخش های جامعه در کاهش این آسیب ها از ظرفیت های خود استفاده بکنند و در مسیر انتخاب آگاهانه  اصلاح این امور برآییم.
به عنوان یک فعال رسانه ای اعتقاد دارم در عرصه انتخابات نگاه قومی و طایفه ای اصل شایسته سالاری را زیر سوال می برد و نخبگان توانمند و اهل اجرا و سیاست و شایستگانی که لیاقت حضور در عرصه های قانونگذاری و نظارت را دارند نمی بیند و در این فضا رسانه ها در ایفای وظایف ذاتی با استفاده از قدرت نفوذ در افکار عمومی و جریان سازی خود در آگاهی بخشی به مردم و فرهنگ سازی نگاه فراقومی و توسعه ای و ایجاد تحولات مثبت وارد میدان بشوند.
در فضای انتخاباتی وظایف رسانه ها دو چندان می شود و افکار عمومی نیز انتظارات بیشتری از رسانه ها دارند.اینجاست که رسانه ها با نگاه ژرف اندیشانه و توسعه ای و نه نگاه سطحی حزبی و گروهی با نشرتحلیل های صاحبان نظر و اندیشه که قدرت نفوذ در افکار عمومی را دارند آرای مردمی را در مسیر چاره جویی برای مشکلات منطقه ای با نگاه توسعه استانی سوق بدهند.
در نهایت نمایندگان استان و منطقه اگر توانمند باشند نقش محوری در توسعه استان و منطقه خواهند داشت از این روی نقش رسانه ها در انتخاب نمایندگان قوی و آگاه به نیازهای جامعه و مشکلات مردمی که دارای تجارب ارزشمندی هستند می توانند تحرک واقعی در توسعه منطقه داشته باشند.

یادداشت مدیر

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر