c_300_250_16777215_10_images_1_70491.jpg

ترکمن سسی - در روزها و هفته های اخیر طرح استانی شدن انتخابات مجلس موضوع بسیاری از فعالان بوده است. یوسف بدراقی فعال رسانه ای ترکمن درباره ی معایب طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی یادداشتی نگاشته است که در زیر می خوانید:



به گزارش پایگاه خبری ترکمن سسی ، یوسف بدراقی فعال فرهنگ و رسانه در یادداشت خود می نویسد:


در خبرها آمده بود که طرح استانی شدن انتخابات مجلس درکمیسیون شوراهاو امور داخلی به تصویب رسیده و درحال مطالعات بعدی است.

این مشابه همان طرحی است که درسال ۸۶ شورای نگهبان آن را با این استنباط که اجرای آن موجب تقلیل اتکا به آرای عمومی و کاهش مشارکت خواهدشد رد کرد.

برای این طرح معایب دیگری را هم می توان برشمرد و دومزیتی که برآن  متصورند (انتخابات حزبی و تقلیل نقش اقوام و مذاهب ) را دست نیافتنی دانست.

در ذیل به ۱۵ عیب این طرح اشاره می شود:
۱- چون یکی از ابزارهای گرمی انتخابات ورود نخبگان اقوام و طوایف به عرصه رقابت در مناطق وشهرستانها است , با استانی شدن انتخابات مشارکت کاهش خواهد یافت و فقط طوایف بزرگ نقش آفرین خواهندبود.

۲ - استانی شدن انتخابات نمی تواند سبب فعال سازی احزاب واقعی درکشورشود .مجلس می خواهد که علقه های قبیله ای وحاشیه های یک نماینده رادرانتخابات کاهش دهد وچشم به احزاب دارد درحالیکه نه احزاب واقعی ومردمی در عرصه حضوردارند ونه چشم اندازی برای ایجادآنها وجود دارد.احزاب درایران در چند نفر ودریک اسم خلاصه می شوند وبقول یک فعال سیاسی :اعضای احزاب در کشور را می توان دریک فولکس جا داد!!

۳ - این طرح در شرایطی که تحزب به قدر کافی درانتخابات موثرنیست ,مردم را بر ای انتخاب ازمیان کاندیداهایی که نسبت به آنها شناخت کافی ندارند , سر در گم میکند.

۴- تبلیغا ت کاندیداها ومعرفی آنها درسطح استان با آسیبهای دیگری همچون افزایش هزینه های انتخاباتی همراه خواهدشد.درنتیجه نامزدها برای انجام تبلیغات , گرایش بیشتری به صاحبان قدرت وثروت پیدا می کنند وباافزایش نقش لابی گری , استقلال نمایندگان وبطورکلی قوه مقننه کاسته می شود.

۵ - درکشورما تنها مدیر پاسخگوی شاخص انتخابی دریک شهرستان "نماینده "  است ومراجعات مردم به نماینده یا نمایندگان , بسیاربیشتر ازمراجعات مردم به دیگرمدیران شهرستان است .بااستانی شدن انتخابات , نماینده ای که بزعم مردم قوی تر و سر و زبان دارتر از سایر نمایندگان استان است باید پاسخگوی مراجعات مردم کل استان باشد واین امر تشدید آسیبی خواهدبود که الان برای رفع آن طرح استانی شدن انتخابات را نوشته اند!

۶ - با استانی شدن انتخابات قومیتهایی که اکثریت یک استان را دارند درانتخابات تاثیرگذارباقی می مانند واقوام کم جمعیت ومردم مناطق محروم ودورازمرکز ازداشتن نماینده بومی محروم می شوند.

۷ - درمناطق و استانهایی که با تنوع مذاهب ونژادها وزبانهامواجه هستیم ممکن است این طرح نه تنها مشکلی را رفع نکند بلکه خود عاملی برای تفرقه وتنش به وسعت یک استان گردد.

۸ - باکاهش امکان ورود نیروهای کاربلد یا نخبه شهرستانی وروستایی که توانمندی های خود را فقط درمحدوده کوچک محل سکونت خود بروز داده اند , دررقابت های سخت وهزینه بر استانی ورقابت با سیاسیون ومدیران شاخص , به مرور تعداد این نیروها درمجلس کاهش خواهدیافت .

۹- استعفا ، فوت و یا ابطال انتخابات یک حوزه شهرستانی منجربه برگزاری انتخابات درکل استان گردیده و هزینه های مالی , سیاسی و...بسیاربالایی را بر دولت , نظام وکاندیداها تحمیل می کند.

۱۰- استانی شدن انتخابات موجب کاهش سرکشی نمایندگان به حوزه انتخابیه , به وسعت یک استان , ودیدارهای مردمی آنها می گردد

۱۱- با استانی شدن انتخابات نقش نظارتی نمایندگان با توجه به گسترش محدوده جغرافیایی حوزه انتخابیه کاهش می یابد.

۱۲- به علت کثرت کاندیداها ودامنه فعالیت ورقابتهای انتخاباتی , تخلفات نیزافزایش می یابد ونظارت دقیق نیزبا دشواری هایی جدی مواجه خواهدشد.

۱۳- همه جای ایران تهران نیست که افراد سیاسی یا وابستگان آنها  و بزعم خود فعالان حزبی به مجلس گسیل شوند وصدالبته میزان مشارکت در تهران مدام پایین تر از سایرنقاط بوده است.

۱۴- فرآیندهای اخذ رای , خوانش وشمارش آرا زمان بر شده , اعلام نتایج انتخابات در استان های پهناور یا پرجمعیت به مشکل بر می خورد.

۱۵ - برقراری عدالت نسبی و تناسب کرسی ها با جمعیت وپراکندگی مناطق جغرافیایی دچار خدشه می شود و موضوعیت خود را از دست می دهد./ سلام صحرا


دیدگاه‌ها  

0 #1 آچیک 1397-11-29 21:20
باسلام واحترام، با استانی شدن انتخابات زمینه برای تقویت وحدت اقوام ومذاهب مختلف ونهادینه شدن حزب گرایی فراهم می‌شود، ازطرفی یاشولی گری واجماع بجای نقش استصوابی وایجاد شکاف بین اقوام ومذاهب، می توانند در فضایی غیررقابتی به عنوان یک گروه مردم نهاد در حوزه های اقتصادی واجتماعی فارغ از قومگرایی صرف فعالیت نمایند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر