c_300_250_16777215_10_images_77210.jpg


ترکمن سسی : مجتبی لشکربلوکی - 12 اردیبهشت سالروز شهادت متفکر بزرگ ، استاد شهید آیت الله دکتر مرتضی مطهری به دست گروهک منحرف فرقان است که به علت خدمات ویژه وی به عرصه علم و فکر و دانش روز گرامیداشت مقام شامخ معلم نامگذاری گردید .


 
آیت الله مطهری از اساتیدی چون ؛ محمد صدوقی ، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی ، سید حسین طباطبایی بروجردی ، روح‌الله خمینی ، سید محمدحسین طباطبائی ، میرزا علی آقا شیرازی ،  سید محمد حجت و سید محمد محقق داماد در طول تحصیل خود بهره برد .
 
مجموعه فعالیت ایشان به عنوان یک معلم اندیشمند و یک مُبلغ دینی را می تواند در دو بخش عنوان نمود :
 
1⃣ فعالیت های سیاسی
ایشان از همان ابتدا همراه و همدل امام خمینی(ره) بود ، از ساماندهی قیام 15 خرداد سال 42 تا پیروزی انقلاب اسلامی ، از مسئولیت کمیته استقبال از امام تا ریاست شورای انقلاب
 
2⃣ فعالیت های علمی – فرهنگی
 
دکتر شهید مرتضی مطهری معتقد به نهضت اسلامی  بود ( از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ) و تلاش نمود  که کتاب هایی در موضوعات مختلف این حوزه تألیف نماید ، کتابهایی که مورد نیاز جامعه آن زمان بود ، زمانی که منابع صحیح و مبنایی کم ، و کُتب انحرافی بسیار بود .

وی ایراد سخنرانی های بسیاری در دانشگاه‌ها ، انجمن‌های اسلامی ، نهضت اسلامی پزشکان ، مسجد هدایت و مسجد جامع نارمک داشته اند و در دانشگاه تهران اولین بار بود که دانشجویان فردی را یافتند که پاسخ گوی تمام سوالات آنان خصوصاً در علوم انسانی و مبنای فکر بود .

علامه شهید مطهری تلاش وافری برای اسلامی کردن محتوای نهضت داشت و تلاش‌های ایدئولوژیک بسیاری در این راستا نمود. از جمله مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به کمک به تأسیس حسینیه ارشاد در سال ۱۳۴۶ اشاره کرد.

مبارزه با التقاط ، مبارزه با سکولاریسم ، مبارزه با خرافات در  دین ، مباحث انسان در  اسلام  ، برتری اسلام نسبت به دیگر ادیان  ، تشریح موضوع نفاق ، بررسی سیره پیامبر (ص)و امامان معصوم(ع) ، تأکید به داشتن دافعه در کنار جذابه  در جای خود با الگوی امیرالمومنین (ع) ، بررسی نظام فقهی زن در اسلام ، بیان نکات تربیتی در غالب داستان ، تربیت اسلامی ، بررسی جایگاه جنگ و جهاد ، فلسفه و عرفان ، بررسی نظام اقتصادی و مسأله ربا ، حکومت اسلامی و ...

در کل می توان گفت که شهید مطهری ، هرآنچه که یک انسان برای مبنای فکری ، فرهنگی ، عقیدتی و سیاسی درست و صحیح بخواهد ، بیان نموده است و برای همین است که کسی بخواهد مبنای فکری انقلاب اسلامی را بشناسد و راه را از بیراهه تشخیص دهد باید یک دوره کتاب های این استاد شهید بخواند و سیر مطالعاتی داشته باشد .
 
برای نگارنده یادداشت ، بارها و بارها پیش آمده که در سیر مطالعاتی آثار استاد مطهری شک نموده که فردی از اندیشه های استاد مطهری ، کتابی تازه تألیف ، نوشته است ! اما هنگام رجوع به منبع در می یابد که این مقاله یا سخنرانی شهید مطهری در سال هایی پیش از انقلاب اسلامی بوده است !

امام خمینی (ره) پس از شهادت استاد مطهری می فرمایند :
 
(( فرزند عزیزی را که پاره ی تنم و حاصل عمرم بود ، از دست دادم ))
 
مقام معظم رهبری در باره علامه مطهری می فرمایند :
 
((آثار استاد شهید مطهری ، مبنای فكری نظام جمهوری اسلامی ایران است. اگر ما بخواهیم این نظام در ذهن مردم عمق پیدا كند و حركات انقلابی این مردم همچنان ادامه یابد ، بایستی افكار استاد شهید مطهری در میان مردم رواج یابد.))
 
جان کلام اینکه :
اندیشه ، آثار مکتوب و سخنرانی های شهید مطهری ؛ هدایت گر اذهان سردرگم بشر در عصر حاضر برای یافتن حقیقت و پیدا نمودن راه سعادت است و این تمام هدف انبیاء الهی ست و یک معلم واقعی نیز چنین هدفی را دنبال می کند و برای همین شهادتش را روز معلم نامیدند .
 
به قلم: مجتبی لشکربلوکی – یک معلم

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر