c_300_250_16777215_10_images_77804.jpg

 

ترکمن سسی - اروپا را سیل برد، رسانه‌های لندن نشین را خواب، در حالی که در اثر بی‌تدبیری و عدم اطلاع‌رسانی صحیح به مردم اروپا ۱۰۰ها کشته و تلفات سنگین از سیل اخیر برجای مانده است، همچنان رسانه‌هایی که علیه ایران اخبار مغرضانه منتشر میکردند و وقایع را با بزرگ نمایی پوشش می‌دادند تنها به رصد اخبار فوری و کلی اکتفا کرده اند.

 


حاجی نظر شیرمحمدلی بخشدار سابق داشلی برون که در سیل ۱۳۹۸ در مرکز خدمت‌رسانی به مردم محروم بخش داشلی برون منطقه مرزی گنبدکاووس در شمالی‌ترین نقطه ایران بود مقایسه جالبی از نحوه پوشش خبری رسانه‌های داخلی و خارجی درخصوص سیل گلستان و سیل اخیر اروپا داشته که در ادامه نظرتان را به آن جلب می‌کنیم:
در روزهای اخیر بدلیل تغییرات اقلیمی بارندگی های سیل آسا در بسیاری از نقاط دنیا به ویژه اروپا حادث شده و سیلاب هایی با شدت های مختلف در این نقاط جریان یافته است. در کشورهائی نظیر آلمان، هلند و اسپانیا خسارات سیل خیلی زیاد و دهها نفر فوت و بیش از هزار نفر ( حدود ۱۳۰۰ نفر ) مفقود شده اند.


این سیلاب در این حد در مدیرت بحران آن کشورها پیش بینی نشده بود و دولت ها پس از فروکش کردن سیل به مرور وارد عمل شده و ارائه خدمات فوری به شهروندان با سرعتی ملایم ادامه دارد و شهروندانی که زنده مانده اند، نظاره گر بوده و با وجود آب راکد ناشی از سیل که ارتفاع آن بعضاً در مناطق مسکونی به حدود یک متر می رسد در حال بازگشت به منازل هستند.
در اثر بارندگی های با شدت فوق در روزهای واپسین و اواخر اسفندماه ۱۳۹۷ ، هموطنان ما در اوایل سال ۱۳۹۸ شاهد سیل در استان گلستان و چند استان دیگر بودند. در آن سیل تعدادفوتی ها شاید به ۱۰ نفر هم نرسبده است. مدیریت بحران استان ها به موقع به هموطنان هشدارهای لازم را داده بودند و همین امر هم از میزان خسارات جانی کاسته است.


حال.؛ شما پوشش خبری رسانه های فارسی زبان بیگانه در مورد سیل اروپا و سیل ایران را با هم مقایسه بفرمائید. در مورد سیل ایران بدون توجه به اتفاقات خوب و اقدامات، مهربانی ها و همدلی های مردم شریف، دولت و نهادهای انقلابی و با بزرگنمائی کمبودها و کاستی ها، در ناتوان جلوه دادن حکومت و ایجاد یاس و نا امیدی و نارضایتی از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و از رنج و آلام مردم نهایت سوء استفاده را کردند.


ولی در مورد سیل اروپا خیلی اتوکشیده و بسیار کلاسیک سیلاب را نشان می دهند و هیچ اشاره ای به ناتوانی این دولت ها در پیش بینی و پیشگیری مدیریت بحران نمی شود و از رنج و آلام مردم خبری نیست و در گزارشی حتی گزارشگر اعلام می کند مردم خندان و آرام هستند و منتظر رسیدن کمکهای دولت می باشند.
اینجانب بعنوان بخشدار بخش داشلی برون در سیل گلستان مشغول خدمتگزاری بودم و سیلاب با آورد رودخانه اترک به میزان ۸۸۰ مترمکعب در ثانیه بدون هیچ فوتی و با کمترین خسارت و جبران خسارات وارده در اسرع وقت را شاهد بودم و موارد ذیل در این خصوص قابل ذکر است که متاسفانه رسانه های فارسی زبان بیگانه در آن مقطع زمانی کاملاً این اخبار خوب را سانسور و فقط بر طبل ناامیدی می کوبیدند.


لذا از مردم شریف و شهروندان عزیز تقاضا دارد در کنار شنیدن اخبار این رسانه ها به کشف واقعیت از طریق جستجوی گزارش های مقامات مسئول بپردازند.
از رسانه ملی هم تقاضا دارم در ایام وقوع بحران در کنار پوشش خبری اصل بحران ، اقدامات در حال انجام را هم به نحو احسن و بصورت فوری پوشش دهند تا مردم قضاوت درستی از وقایع داشته باشند.


بلافاصله پس از سیل از طریق دهیاریها، شورها، دستگاه‌های اداری تخصصی نظیر جهادکشاورزی، امور عشایری، بنیادمسکن و … همزمان با وقوع سیل وارد عمل شده و اقدامات ذیل را انجام داده اند:
۱- افراد خسارت دیده بلافاصله شناسائی و نسبت به تامین مایحتاج آنها ( در مناطق کوهستانی و صعب العبور از طریق بالگرد و همچنین با استفاده از اتومبیل های آفرود توسط جوانان انساندوستی که با هلال احمر همکاری می کردند و یا مردم و دهیاری ها با استفاده از امکانات محلی و کمک های مردمی) و اسکان خسارت دیده گان اقدام شد.
۲- از طریق کارشناسان دستگاههای ذیربط؛ افراد، منازل، ابنیه ها و تاسیسات خسارت دیده شناسائی و آماربرداری و میزان خسارت برآورد و برای تصمیم گیری و برنامه ریزی به مدیریت بحران گزارش گردید.
۳- مردم شریف و بزرگوار ایران از هر قوم و طایفه در روستاها، محله ها و شهرهای مختلف بصورت خودجوش سازماندهی و با جمع آوری کمکها و اقلام ضروری به کمک خسارت دیدگان شتافتند.
۴- همه پیمانکاران شریف که در حوزه پروژه های زبربنائی مشغول بودند بصورت خودجوش امکانات لجستیکی خود نظیر کمپرسی ها، بیل مکانیکی، لودر و گریدر را در اختیار مدیرت بحران گذاشتند ( من خودم شاهد این کمکها بودم ).
۵- پس از فروکش کردن سیل گزارش های سیل مورد ارزیابی کارشناسی قرارگرفتند و در هرزمینه ای دولت و نهادهای انقلابی در صدد جبران خسارت برآمدند. بطور مثال به ازای هر راس دام تلف شده ، دام زنده تحویل شد- به ازای هر منزل خسارت دیده با کمکهای بلاعوض ( حداقل ۲۰% ) و وام های با بهره ۴ الی ۵ درصد و بعضاً از طریق نیروهای جهادی و بسیجی یک باب منزل با استانداردهای مقاوم سازی احداث و تحویل شد، خسارات اراضی زراعی و باغی جبران شد.
۶- مسیل‌ها و رودخانه‌ها لایروبی و دیواره سازی شد تا در سیل‌های آتی میزان خسارت مالی حداقل باشد.
۷- مطالعات پایه ای و زیربنائی برای پیش بینی و پیشگیری از وقوع سیل و کاهش خسارت در حال انجام و رو به اتمام است.
حاجی نظر شیرمحمدلی/بخشدار سابق داشلی برون
تیرماه ۱۴۰۰

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر