c_300_250_16777215_10_images_98040.jpg

 

ترکمن سسی : نورمحمد دانشمند - وقتی دستان خشن روزگار بخشی از افراد جامعه را در شرایط سخت و تنگنا قرار می دهد سرمایه اجتماعی جامعه است که می تواند به کمک افراد گرفتار بشتابد.


در روزهای اخیر تعدادی از جوانان ترکمن صحرا که برای کار به جنوب شرق کشور عازم بودند در نزدیکی ایرانشهر دچار حادثه رانندگی شدند و چند نفر از آنان جان خود را از دست دادند و روزگار اینگونه عضوی از جامعه را به درد آورد.

این جوانان برای کارگری و دنبال لقمه ای نان حلال در یک سفر پرخطر بودند و اینکونه دچار حادثه شدند درحالیکه خانواده های آنان بخاطر تنگ دستی حتی توان پرداخت هزینه آمبولانس برای انتقال پیکرهای فوت شدگان خود را نداشتند.

این موضوع به سرعت در فضای خبری منطقه پخش شد. هرچند برای جان های از دست رفته نمی شد کاری کرد اما برای کمک به این خانواده های گرفتار ، جمعی از جوانان خیر ترکمن صحرا به همت گروه خیریه هزاران لبخند برای جمع آوری کمک های مالی فراخوانی در فضای مجازی منتشر کردند و در کمتر از چند ساعت با کمک های مردمی و خیرین حدود بیست میلیون تومان پول برای هزینه آمبولانس انتقال فوت شدگان حادثه جمع آوری شد و باری از دوش سنگین خانواده حادثه دیده برداشته شد.بار دیگر مصداق ضرب المثل ترکمنی ایل گویجی سیل گویجی نمود پیدا کرد و همگان بر اینکه هنوز بنی آدم اعضای یکدیگرند باور کردیم.

هرچند در دل حادثه ای که اشاره شد فوت چند جوان کارگر دل هر انسانی را به درد می آورد اما حس مسولیت اجتماعی و حس کمک به دیگران که در ادامه این حادثه آشکار شد نشان از وجود یک‌سرمایه اجتماعی ارزشمند در جامعه محلی است که در مواقع سخت کارگشاست.

در واقع انسان ها مواقع سختی بیشتر به هم نیاز دارند و در جریان سیل سال ۹۸ نیز نمونه بارزی از همدلی مردمی را دیده ایم. همه اینها یک امتحان الهی است و معیاری است برای سنجیدن سرمایه اجتماعی در یک جامعه است.

اساسا از کارکردهای رسانه کمک به فرهنگ سازی ارزش هاست و جامعه و رسانه باید به چنین حرکت هایی افتخار بکند. به عبارتی این یک سرمایه بزرگ اجتماعی است و در سایر مواقع سخت می تواند به کمک جامعه آید.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر