c_300_250_16777215_10_images_photo_2022-09-28_15-08-07.jpg

 

ترکمن سسی : طاهر جانی - همزمان با شروع ماه ربیع الاول موسم جشن های میلاد رسول اکرم (ص) در سراسر استان گلستان طنین انداز شده و پیروان راستین آن حضرت مهیای استقبال از این بزم باشکوه می شوند.


 ربیع الاول همچنین فرصتی فرخنده برای جوانانی است که آماده نشستن پای سفره عقد شده و آغاز زندگی نوین خود را جشن می گیرند. ربیع الاول در میان اهل سنت با آئین های خاصی همراه است و بسیاری از افراد فامیل، نزدیکان و اهالی منطقه جهت شادباش ایام به خانه های یکدیگر سرکشی می کنند. انتظار ورود به ماه هایی مانند رمضان ، ذی الحجه و ربیع الاول از قدیم الایام در نزد اهل سنت و خصوصا تراکمه استان با رسومی همراه بوده است.
محمد، محمد صفا، محمد صدرا، محمد رضا، محمد طاها، محمد امیر و محمد عارف بیشترین نام هایی است که  اهل سنت روی فرزندان پسر خود می گذارند. نام مبارک محمد  بعلاوه بالاترین آمار در میان اسامی مسلمانان جهان اسلام را به خود اختصاص داده است. مضاف بر این، ربیع الاول تداعی بخش مراسم های مولود خوانی در نقاط  مختلف کشور بوده و بسیاری از مساجد جامع و مساجد شهری و روستایی اشتیاق خود را برای  میزبانی از این مراسم معنوی  که در وصف جایگاه آن حضرت  برگزار می شود، اعلام  می دارند.
فرستادن صلوات جزو اصلی ترین رسوم مسلمانان بشمار می رود و در گردهمایی های دینی و مذهبی بیاناتی توسط علما و اندیشمندان اسلامی در وصف شخصیت والای  پیامبر اسلام ایراد می گردد. با این وجود متاسفانه به کرات شاهد جسارت به مقام نبی مکرم اسلام از سوی دشمنان این دین مقدس نیز بوده ایم. عوامل صهیونیسم مانند سلمان رشدی با جریحه دار کردن احساسات امت مسلمان کوشیده اند تا شخصیت افضل ترین انسان روی زمین را به چالش کشیده و هر از چند خشم دنیای اسلام را بر می انگیزند. واکنش های بین المللی در جسارت به قرآن کریم و شخصیت نبی مکرم اسلام دلیل  بارزی  بر ضرورت تحیکم وحدت اسلامی است.
برگزاری همایش هفته وحدت در کشور حرکت سازنده ای برای انسجام ملی میان امت  به حساب می آید. خاص آنکه جشن های میلاد رسول الفت و مهربانی در بیشماری از کشورهای دیگر نیز طبق آئین و رسوم ویژه و برگرفته از آموزه های کهن به اجرا در می آیند. متاسفانه در پاره ای اوقات توهین به مقدسات اسلامی در برخی محافل غیر رسمی ،اعتراض فراکسیون اهل سنت مجلس را به دنبال داشته و بنظر می رسد برخی با ایجاد بسترهای تفرقه انگیز اصل وحدت میان مذاهب را هدف قرار داده است، لذا گرچه از برنامه های هفته وحدت می توان بعنوان نماد وحدت امت در کشور یاد کرد، لیکن  عمده تاکیدات تنها افق های شعاری را در نوردیده و جای برنامه های عملی کاملا محسوس است.
گفتمان های وحدت بخش در استان گلستان ، تنها  قسمتی از برنامه های رادیو و تلویزیون را شامل می شود که از نوآوری به دور مانده و به نوعی تکرار تولیدات سالیان گذشته است. برگزاری کنگره تحت عنوان پیامبر امت و یا جشنواره میلاد نور به همراه برنامه های متنوع  مانند موسیقی محلی، نمایش طنز، اجراهای روی سن، فراخوان بخش مسابقه به همراه برگزاری بخش کارگاهی آثار رسیده می تواند ساعاتی مفرح و شاد را برای حاضران تداعی بخشد.
جشن های هفته وحدت را در چند فایل تصویری خلاصه نکنیم. اهتمام عملی خود را فقط در عزاداری ها بکار نگیریم. برای پیامبری که در صورت نبودنش، آسمان ها و زمین خلق هم نمی شدند، چیزی کم نگذاریم.  هفته های پیش رو را به آذین بندی خیابان ها با پرچم های رنگارنگ خلاصه نکنیم. مسلما در این راستا مرکز اسلامی استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ادارات تبلیغات اسلامی و شهرداری ها رسالت بسیار مهمی در این راستا بر عهده دارند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر