c_300_250_16777215_10_images_169968139.jpg



ترکمن سسی : عبداللطیف ایزدی - روز دوم آبان سال ۱۴۰۱ خبرگزاری ایرنا گلستان مطلبی با تیتر « هنز چیق بافی ترکمن صحرا در اسارت تکنولوژی و شهرنشینی » منتشر کرد.


این مطلب به مشکلات هنر چیق بافی در ترکمن صحرا اشاره کرده بود که در نوع خود جالب توجه بود اما در باره جمعیت ترکمن های استان گلستان دچار تناقض و دوگانگی شده بود.
در اوایل مطلب ایرنا چنین آمده است : « ترکمن‌های اهل سنت حدود یک سوم جمعیت گلستان را تشکیل می‌دهند که به فراخور سابقه تاریخی و تمدنی، صنایع دستی و آثار هنری به نسبت متنوع‌تری نسبت به سایر اقوام دارند».
اما در بند آخر مطلب مذکور می خوانیم: « استان گلستان یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که کمتر از نیمی از آن ترکمن‌ها تشکیل می‌دهند که بیشتر در شهرهای گنبدکاووس، مراوه‌تپه، کلاله، بندرترکمن، گمیشان و آق قلا سکونت دارند».
در واقع ایرنا گلستان بار اول جمعیت ترکمنها را حدود یک سوم سوم می داند و بار دوم کمتر از نیمی از گلستان اعلام می کند.
این دو گانگی چگونه قابل توجیه است آن هم توسط رسانه ای که یکی از رسانه های رسمی و معتبر استان به حساب می آید. آیا این دوگانگی در باره جمعیت قوم ترکمن از سوی رسانه مذکور از روی خبط و اشتباه صورت گرفته است و یا اینکه تعمدی و هدفمند می باشد؟
البته به نظر صاحب این قلم روایت دوم ایرنا به واقعیت نزدیکتر باشد و ترکمنها حدود نیمی از جمعیت استان گلستان را تشکیل می دهند.
اما سئوال اساسی این است تا کی جمعیت اقوام در هاله ای از ابهام قرار بگیرد؟ چرا آمار رسمی و دقیق اعلام نمی شود؟ ...
آیا بهتر نیست پس از گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی، جمعیت قومیت ها توسط مراکز رسمی و معتبر به صورت شفاف و صریح اعلام شود تا از حدس و گمانها و برخی اجحاف ها و تبعیض ها جلوگیری شود.

منبع: پایگاه خبری اولکامیز

نکته: انتشار نظرات و یادداشت های شهروندان در راستای گسترش اطلاع رسانی است و لزوما به معنای بیان دیدگاه این رسانه نمی باشد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر