c_300_250_16777215_10_images_10425.jpg

 

ترکمن سسی - وحید حاج سعیدی - یک عده فکر می کنند خرید کتاب بلاتشبیه مثل خرید یابو یا چهار پا است که می توانند دندان هایش را بشمارند، روی شکمش دست بکشند،آج های سمش را چک کنند و از فروشنده راجع به کارایی و دور موتور و یا سن سالش سوال کنند و خلاص...

 

غافل از اینکه خرید کتاب یک مهارت است و این معامله از خرید یک پراید دسته دوم مدل 86 که چند کارشناس رنگ و بنگاهی و صافکار و نقاش باید راجع به مختصات فنی و امید به زندگی آن زبان بسته نظر بدهند، دشوار تر و پیچیده تر است. علاقه، سطح دانش و استعداد، تعداد صفحات کتاب، موضوع کتاب، ذائقه مطالعاتی، گیرایی متن و ترجمه کتاب، کاربردی بودن مطالب کتاب، نویسنده و ... تنها بخشی از مواردی هستند که در خرید کتاب باید لحاظ شوند.
با این وجود گاهی اوقات آدمی مجبور می شود خلاف جریانات عادی جامعه حرکت کند و برای خودش ملاک های من درآوردی بتراشد و خرق عادت کند. ریا نباشد، ما هر ماه بخشی مختصری از درآمد نجومی مان را به نیت ثواب و باقیات الصالحات صرف خرید کتاب می کنیم. اما در خرید کتاب به هیچ کدام از موارد فوق الذکر وقعی نمی نهیم و خیلی شیک و مجلسی لدی الوورد به کتابفروشی و رسیدن به قفسه کتاب های مورد علاقه، تنها به قیمت پشت جلد کتاب ها توجه می کنیم و خلاص. چرا که به عقیده بنده کتاب با روزنامه و سمبوسه تفاوت ماهوی دارد و نیازی نیست همان موقع که چاپ شدیم آن را داغ داغ بخوانیم!
علت هم دارد . فی المثل الان کتابی که250 هزار تومان برابر پنج دبه ماست کم چرب قیمت دارد دو سال دیگر یک کتاب با قیمت مناسب برای خرید است! چرا که دو سال دیگر قیمت همین کتاب می شود برابر با یک دبه ماست نیم چرب! تازه در این رویکرد جریمه های میلیاردی شرکت های لبنیاتی لحاظ شده اند وگرنه خودتان در جریان هستید قیمت لبنیات تابع هیچ قانون و مقراراتی نیست و اگر دست صاحبان شرکت های لبنیاتی باشد این کتاب علی الاصول باید یکی دو ماه بعد قابل خریداری باشد ولی چه کنیم که تعزیرات دست و بال دوستان را بسته است!
سالوبیل که خودمان هم نمی دانیم خدا بیامرز چکاره بود معتقد است « بزرگ ترین فن زندگی استفاده از فرصت های بی نظیری است که بر ما می گذرد» به هر حال زکات علم نشر آن است و ما هم امروز خواستیم تجربه و تخصص مان را در مورد کتاب و شیوه های راهبردی خرید کتاب را مفت کالذی در اختیار شما قرار دهیم. باور بفرمائید هفته قبل در شهر کتاب ولایت مان که هنوز تبدیل به کبابی و فروشگاه لوازم آرایشی نشده، یک جلد کتاب 528 صفحه ای با جلد گالینگور چاپ سال 95 را به قیمت 60 هزار تومان ( یک ملاقه بیشتر از یک دبه ماست کم چرب پروبیوتیک با شیر گاوی تازه ) خریدیم که اگر نویسنده الان بخواهد این کتاب را چاپ کند، قیمت پشت جلد را باید بالای چهار صد پانصد هزار تومان( 10 دبه ماست) درج کند.  
علی ای حال تا داستان خرید کتاب و سرانه  مطالعه بیشتر از این ماستمالی نشده است ، مطلب را درز  بگیرم و دوستانه به شما توصیه کنم هر از گاهی اون گوشی کوفتی را کنار بگذارید و در سال به اندازه چهار تا دبه ماست کتاب بخوانید! باور کنید جای دوری نمی رود...

دیدگاه‌ها  

0 #1 سینا سخاوی 1401-09-08 17:41
نرخ پایین مطالعه در جامعه ما علل مختلفی دارد. البته تمام این علل نیز به هم مرتبط هستند.با توجه به اهمیت ارتقای فرهنگ کتابخوانی در جامعه ، انتظار است متولیان امر با بررسی علل و زمینه های نرخ پایین سرانه مطالعه در کشور ، راهکارهای پیشگیری و مقابله با این موانع را طی بکنند تا به نتایج شیرین آن امیدوار باشیم. از قدیم گفته اند نیاز عصاره هر اختراعی است. پس اگر متولیان امور فرهنگی جامعه برای کار کردن در این عرصه واقعا مسئولیت و نیاز احساس بکنند مسلما راهکارها را پیدا خ دهند کرد.
نقل قول کردن
0 #2 ع. ولی زاده 1401-09-08 22:07
گوشی و مشغولیت های آن تنها بخشی از مشکل کتاب نخوان بودن مردم بویژه جوانان است. بخش عمده ای از مشکلات این موضوع مسائل دیگری است که از حوصله تنها یک نظر خارج است. به هرحال همگی دوست دارم بگویم که هنوز کتاب آن یار مهربان است که باید قدر دانست.
نقل قول کردن
0 #3 جرجانی 1401-09-09 01:08
ارتقای وضعیت سرانه مطالعه در جامعه به همکاری مدیران دولتی، NGO ها و رسانه و ... دارد و یک شبه هم اتفاق نمی افتد. نباید مایوس شد چون کار فرهنگ سازی زمان بر است و باید گام به گام این مسیر را با حوصله و شکیبایی طی کرد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر