c_300_250_16777215_10_images_photo_2022-12-07_15-17-34.jpg

 

ترکمن سسی - نورمحمد دانشمند - وقتی نوع جدیدی از مصالح و فناوری ها در صنعت ساختمان تولید می شود، رقابت آن با نوع قدیمی تر و تا فراگیری استفاده ممکن است زمان بر باشد.


اساسا سازندگان ، مردم و حتی متولیان دولتی هرکدام نگاه خاص خود را به موضوع دارند که در معادلات تصمیم گیری آنها اثرگذار است.

سازندگان ساختمان و مسکن عموما سود آنی خود را دنبال می کنند. مصالحی که سود بیشتر و سریع تر آنها را تضمین بکند در اولویت آنهاست. اما مردم به عنوان استفاده کنندگان، عموما کیفیت و عمر ساختمان، سود آتی و دراز مدت را مدنظر دارند و متولیان دولتی دست کم می گویند که در راستای شعارهای سیاسی خود گام بر می دارند.

صرفه اقتصادی، صرفه جویی در مصرف انرژی ، کیفیت و عمر و استحکام بنا، بیشتر دغدغه استفاده کننده است تا سازنده. به عنوان مثال پنجره دوجداره به دلیل صرفه جویی درازمدت در مصرف انرژی سرمایشی و گرمایشی به نفع مردم است. حال آنکه برای سازندگان معادلات طور دیگری است.

ضوابط و مقررات ساخت و ساز حداقل در تئوری سعی دارد مباحث استحکام بنا، مقاومت در برابر زلزله، جلوگیری از اتلاف انرژی و ... را دنبال کند. در همین راستا الزاماتی از طرف متولیان امر مثل سازمان مدیریت و برنامه ریزی، راه و شهرسازی ، سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری ها و ... پیگیری می شود.

از طرفی کارگران و استاکاران ما اکثرا در مشاغل دیگر نیز شاغل هستند و در کنار آن کار ساختمانی نیز انجام می دهند. دانش کارگران و استاکاران ما در حال حاضر با فناوری های جدید همگام نیست. نباید انتظار داشت اختراعات جدید در صنعت ساختمان و مسکن بلافاصله در همه کارهای ساختمانی استفاده شود.

شرکت های دانش بنیان و مخترعان کار خود را انجام می دهند. همچنین مرکز تحقیقات ساختمان، مسکن و شهرسازی در این زمینه ها فعالیت دارد و از کارهای جدید این عرصه حمایت می کند. در صورت تایید اختراع برای استفاده انبوه می تواند کمک کند.

البته نباید اهمیت همگنی مصالح را نادیده گرفت. شاید مصالح ناهمگن برای کارهای جزئی و تعمیرات مناسب تر است. باید دید مصالح جدید در پروژه های بزرگ در کل نسبت به هزینه مصالح قدیمی تر صرفه اقتصادی دارد یا خیر.

باید در نظر داشت که هزاران کارگر در بخش مختلف مصالح قدیمی شاغل هستند و عملا نمی توان مصالح جایگزین را یکباره آورد و بخش سنتی را از دور خارج کرد.

ممکن است استفاده از فناوری های جدید را ابتدا در پروژه ها و ساختمان های دولتی و در ادامه در سایر پروژه ها امتحان کنند تا به تدریج استفاده از آن گسترش یابد. در هرحال مصالح جدید باید در رقابت با رقبای سنتی خود نظر مثبت اقشار جامعه را کسب کند.

هرچند اختراع محصول مدت ها تلاش و زحمات مخترعان و شرکت های دانش بنیان است اما باید زمان داد تا محصول جدید در بازار جای خود را پیدا کند و پس از استفاده، آزمایش خود را پس دهد و اعتماد بازار را کسب کند و اساسا طبیعت کار نیز همین است.

دیدگاه‌ها  

0 #1 محمد 1401-09-16 17:55
از قدیم گفته اند: نیاز عصاره اختراع است. بشر با توجه به نیازهای خود در ادوار مختلف ابزارها، فناوری ها و مصالح جدید اختراع می کند اما عموما موج این اختراعات چند سال دیرتر به کشور ما می رسد. البته همیشه عادات و شیوه های سنتی برابر انواع جدیدتر آن و برابر تغییر مقاومت می کند اما در نهایت این اختراعات مسیر خود را باز می کند و در جامعه مورد استفاده انبوه قرار می گیرند. چون این اختراعات به نیازهای بشری بهتر پاسخ می دهند.
نقل قول کردن
0 #2 پژمان 1401-09-17 12:37
ماهیت بازار رقابت است. رقابتی که در نهایت به نفع مشتری باشد. امروزه تبلیغات هم قدرت اثرگذاری زیادی دارد. هر قدر عوامل بیشتری از تولید کننده ، سرمایه گذار، کارخانجات ، کارگران ، بازاریان و حوزه حمل و نقل و تا .... مصرف کننده در این برآیند ذینفع باشند فراگیری مصرف کالا بیشتر می شود.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر