c_300_250_16777215_10_images_10715.jpg

 

 

ترکمن سسی - عبدالغفور رومی - معیار دوستی و دشمنی، عوامل و آثار آن در فرهنگ‌های مختلف، متفاوت است.در گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی، معیار اصلی دوستی و دشمنی «وحدت یا اختلاف در ارزش‌ها و رفتارها» است.



معیار دوستی و دشمنی، عوامل و آثار آن در فرهنگ‌های مختلف، متفاوت است. در بسیاری از فرهنگ‌ها رابطه خونی، منطقه‌ای و ملی عامل اصلی دوستی‌هاست و تفاوت این‌ها عامل دشمنی و فاصله است. در گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی، معیار اصلی دوستی و دشمنی «وحدت یا اختلاف در ارزش‌ها و رفتارها» است.

اصلی‌ترین مرزبندی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در منظر گفتمان انقلاب حق و باطل است و معیار دوستی و دشمنی هم در حق و باطل منحصر می‌شود، ازاین‌رو جبهه انقلاب با هر فرد، گروه و جامعه‌ای که در مسیر حق قرار داشته باشد، پیوند دوستی و برادری دارد و هر یک از آن‌ها نیز اگر در برابر حق بایستند و با آن سر ستیز داشته باشند، دشمن خود می‌داند و از این رو ارتباطات قومی و قبیله‌ای در آن نقشی ندارد.

تجلی عینی این معیار، در نوع رابطه انسان‌ها با رهبران الهی است. پیامبر خدا و اهل‌بیت ایشان علیهم‌السلام شاخص عینی «حق» هستند، ازاین‌رو فرد و جامعه مسلمان دوستان و دشمنان خود را بر اساس نوع رابطه ایشان با این شاخص رقم می‌زنند، به همین خاطر در فقره‌ای از زیارت عاشورا می‌خوانیم: «إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ»؛ «من تا روز قیامت در صلحم با کسی که با شما صلح کرد و در جنگم با کسی که با شما جنگید».

این شاخص در زمان نبود معصومین نیز شاخص معتبر و جهت دهنده است، به همین خاطر مبنای انقلاب اسلامی نیز قرار گرفته است.

در نتیجه اشخاص و جریاناتی که همراه و هم‌مسلک با فرهنگ نبوی و علوی باشند، دوستان انقلاب هستند و برعکس هر جامعه و گروهی که علیه باورها و ارزش‌های الهی گام بردارد به همان نسبت دشمن انقلاب است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر